به گزارش پول و تجارت، آمنه نادعلیزاده، مدیر اداره توسعه و تدوین مقرارت نظامهای پرداخت بانک مرکزی بیان کرد: از امروز ۱۷ شهریور ماه با هدف انتظام بخشی به تعداد برگههای چک، محدودیتهایی بر روی تعداد برگههای چک صورت دریافت میکند.وی افزود: بدین نحو که در سال نخست شخص حقیقی با مراجعه به بانک ۱۰ برگ به صورت کاغذی و ۱۰ برگ به صورت الکترونیک دریافت انجام میدهد. در مراجعه بعدی در سال نخست که منوط به اینکه ۸۰ درصد برگههای چک قبلیش پاس شده باشد یا به بانک برگشت شده باشد، دسته چک ۱۰ برگه بعدی را دریافت انجام میدهد.نادعلیزاده ادامه داد: در صورتی که مشتری شخصیت حقوقی باشد، در صورتی که در سال نخست برای دریافت دسته چک به بانک مراجعه کند، دسته چک ۲۵ برگی کاغذی و نیز دسته چک ۲۵ برگی الکترونیک دریافت انجام میدهد. این محدودیت در سال اول برای شخصیت حقیقی و حقیوقی لحاظ خواهد گردید و در سالهای بعدی تعداد برگههای چک افزایش پیدا انجام میدهد.وی بیان کرد: از سال دوم نیز تعداد برگه چک باتوجه به کارکرد فرد قابل افزایش هست. برای نمونه در خصوص شخصیتهای حقیقی این تعداد تا حداکثر ۲۵ برگ و در خصوص مشتریان حقوقی هم بانک باتوجه به شرایط آنها میتواند تصمیمگیری لاز را انجام دهد.مدیر اداره توسعه و تدوین مقرارت نظامهای پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی برای اعتباربخشی به دسته چک برنامههای مدون و مشخصی را ارائه کرده هست، تصریح کرد: بانک مرکزی در گام نخست شیوه نامه سقف اعتباری مصرح در قانون اصلاح قانون صدور چک را به تازگی تصویب کرده و این مهم را به زودی به شبکه بانکی ابلاغ خواهد کرد.وی یادآور گردید: نیز از امروز ۱۷ شهریور ماه نیز دستورالعمل جامعی در خصوص تعداد برگههای دسته چک را اجرایی خواهد کرد. این کنترل کاملاً به صورت سیستمی انجام خواهد گردید و عامل انسانی حذف از این فرایند خواهد گردید.امکان استعلام وضعیت صادرکننده چک پیش از دریافت آن در ۱۴ بانکنادعلیزاده با اشاره به ارائه خدمت سرویس استعلام پیش از تأیید یا رد چک تصریح کرد: نظر به ماده ۲۱ مکرر قانون اصلاح قانون صدور چک، بانک مرکزی و شبکه بانکی مکلفند اطلاعات چکهای در راه و چکهای برگشتی صادرکننده چک را به اطلاع ذی نفع برسانند، براین اساس در بخشنامهای که به شبکه بانکی نیز ابلاغ شده هست، تأکید شده هست که سرویس استعلامی مذکور قبل از تایید چک به ذینفع ارائه شود و به صورت خودکار مشتری بتواند اطلاعات را دریافت کند و سپس درباره دریافت چک یا عدم دریافت چک تصمیم گیری کند.وی خاطرنشان کرد: یکسان سازی و یکپارچه سازی اطلاعات یاد شده توسط ۱۴ بانک اقتصادنوین، آینده، پاسارگاد، پارسیان، خاورمیانه، رفاه، سامان، صادرات، قرض الحسنه رسالت، کارآفرین، کشاورزی، گردشگری، ملت و موسسه ملل تاکنون اجرایی شده هست و هر کدام از این بانکها از طرق مختلف اینترنت بانک یا همراه بانک نسبت به ارائه این خدمت اقدام کردهاند. البته سرویس استعلامی مذکور به صورت مجزا نیز در اختیار مشتریان شبکه بانکی هست و میتوانند از آن استفاده کنند.امکان برخورداری از خدمات غیرحضوری چک الکترونیک در ۱۱ بانکمدیر اداره توسعه و تدوین مقررات نظامهای پرداخت بانک مرکزی درخصوص آخرین آمار چکهای الکترونیک بیان کرد: چکهای الکترونیک هماکنون به صورت بانکی یا درون بانکی توسط شبکه بانکی و به صورت حضوری و غیرحضوری پذیرش میشوند. براین اساس همه بانکها به صورت حضوری چکها را پذیرش میکنند و واگذاری را انجام میدهند و در صورت قابل وصول بودن چک، پول را به ذی نفع تحویل میدهند.وی در پایان خاطرنشان کرد: نیز به صورت غیرحضوری نیز ۱۱ بانک اقتصادنوین، پارسیان، تجارت، خاورمیانه، رفاه، صادرات، قرض الحسنه مهر ایران، کارآفرین، کشاورزی، ملت و ملی این خدمت را ارائه میدهند. مابقی بانکها نیز مکلفند که رفتهرفته این خدمت را به مشتریان خود ارائه کنند. به بیان دیگر این خدمت نوعی خدمت ارزش افزوده هست. در این باره آنچه حائز اهمیت هست وصول چک هست که همه بانکها ملزم به وصول چک هستند.
دیدگاهها