عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی مدعی هست، سالانه 85 هزار میلیارد تومان کالا در اینستاگرام خرید و فروش می شود که بر اساس تعداد دنبال کنندگان صفحات، از آنان مالیات اخذ می شود. اما مالیات می گوید، ما از غیرقانونی ها مالیات اخذ نمی کنیم. ماجرا چیست؟درآمد از غیرقانونی هاحالا جالب هست بدانیم، سازمان مالیات از کسب و کارهای فعال در اینستاگرام یا هر پیام رسان و شبکه اجتماعی دیگر، حتی فیلترگردیده ها نیز مالیات اخذ می کند.طبیعتا، اشکال کار به اخذ مالیات نیست، بلکه اشکال ماجرا به این بخش دهستان هست که نظام حکمرانی، از یک سو فعالیت در چندین شبکه های اجتماعی را با انجام فیلترینگ، غیرقانونی می داند و با مسدودسازی، آن ها را غیرمجاز می داند اما یک بخش دیگر حکمرانی درباره همین غیرقانونی ها، قانون را اعمال و از آنان مالیات اخذ می کند.ماجرای اینفلوئنسرها و مالیاتموضوع پرداخت مالیات توسط اینفلوئنسرها از حدود چهار سال پیش کلید خورد و حتی برای چندین از اینفلوئنسرهایی که شناسایی گردیدند، پرونده مالیاتی نیز تشکیل گردید. در آن زمان، قانون به طور رسمی به این مسئله ورود کرد و طبق قانون قرار دارای بودجه سال ۱۴۰۰، درآمدهای کاربران دارای بیش از ۵۰۰هزار دنبال کننده رسانههای کاربرمحور از محل تبلیغات، مشمول مالیات گردید.نخستین ورود مجلسمرداد ۱۴۰۱، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی برای اولین بار پیشنویس طرح مسئولیت تاییدکنندگان در تبلیغات بازرگانی را به قوه مقننه پیشنهاد داد تا اولین گام جدی در جهت کنترل چهرههای شبکههای اجتماعی در حوزه تبلیغات تحت عنوان «تاییدکنندگان» بردارای بوده شود.این موضوع تا جایی پیش رفت که درسال ۱۴۰۱ اینستاگرام فیلتر گردید، درنتیجه اینستاگرام به عنوان یک پلتفرم غیرمجاز شناخته گردید و دیگر سازمان مالیات اجازه دریافت مالیات به خاطر فعالیتهای اقتصادی روی این پلتفرم را ندارای بود.ادعای عضو اتحادیه کسب و کارهای مجازیدر عین حال از سال ۱۴۰۱ تعدادی از شبکه های مجازی و پیامرسان ها به طور قانونی فیلتر و اخذ مالیات از این شبکه ها از روندهای قانونی خارج و محدود گردید. با این حال روز گذشته، پشوتن پورپزشک عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی مدعی گردیده هست که «سازمان مالیاتی بر اساس فالوئر اینستاگرام از بلاگرها مالیات دریافت میکند، در حالی که اینستاگرام در ایران فیلتر هست.»آیا رفع فیلترینگ با حذف درآمدها مرتبط هست؟در همین حال که این فعال کسب و کارهای مجازی چنین ادعایی مطرح می کند، این سوال نیز از دغدغه های اوست که آیا حذف فیلترینگ با کاهش درآمدهای مالیاتی و سایر درآمدهای دولتی و سایر بخش ها مرتبط هست و آیا اگر فیلترینگ حذف شود، این درآمدها شامل درآمد از محل فروش فیلترشکن، حذف می شود؟ این عضو اتحادیه کسب و کارهای مجازی معتقد هست، حذف فیلترینگ با چنین موانعی در کشور و در سیستم های تصمیم گیری مواجه هست.مالیات: از غیرقانونی ها مالیات نمی گیریمبا وجود ادعای « پورپزشک» عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی، مرجان نکوآمال، معاون دفتر حسابرسی سیستمی و ریسک و تمکین مالیاتی در اردیبهشت ماه امسال تصریح کرده هست که موضوع مالیاتدهی صفحات دارای تبلیغات در فضای مجازی و اینفلوئنسرها از حدود چهار سال پیش کلید خورد و حتی برای چندین از اینفلوئنسرهایی که شناسایی گردیدند، پرونده مالیاتی نیز تشکیل گردید؛ اما از سال ۱۴۰۱ که اینستاگرام فیلتر گردید، درنتیجه اینستاگرام به عنوان یک پلتفرم غیرمجاز شناخته و دیگر سازمان مالیات اجازه دریافت مالیات به خاطر فعالیتهای اقتصادی روی این پلتفرم را ندارای بود.ابهام در حکمرانی فضای مجازیهمه می دانیم اینستاگرام یا سایر شبکه های مجازی، چه بخواهیم چه نخواهیم امروز به بخشی از ابزار سرگرمی یا اقتصادی جامعه تبدیل گردیده هست. از این رو، به نظر می رسد حذف آن ها در شرایط زیست مدرن انسان امروز، امکان پذیر نیست. از سویی نظام حکمرانی کشور در مجموعه ای از تصمیمات مبهم و البته ناموفق و شکست خورده، این ابزارها را در سیهست فیلترینگ قرار داده هست. طبیعی هست امروز به خاطر فیلترینگ، مسئله نظارت بر آن ها چه در حوزه های فرهنگی و تولید محتوا و چه در امر مالیات و اقتصادی، در ورطه ای از بلاتکلیفی قرار گرفته هست. ای کاش، حکمران فضای مجازی دست از تصمیمات شکست خورده بردارد و با تدابیر به روز و کارآمد، فیلترشکن ها را از سوداگران و البته از تلفن های همراه جمع آوری کند.
دیدگاهها