به گزارشبازار، طبق دادههای انجمن خودروسازان چین بازار خودرو چین طی ۸ ماه نخست سال جاری با رشد چشمگیری همراه قرار دارای بود و این روند مثبت در ماه اوت نیز ادامه یافت.تولید خودرو در چین در ماه گذشته به حدود ۲.۸۲ میلیون دستگاه رسید که نسبت به سال قبل ۱۳ درصد افزایش نشان میدهد.فروش خودروها نیز با رشد ۱۶.۴ درصدی به نزدیک ۲.۸۶ میلیون دستگاه رسید که بخش عمدهای از آن مربوط به خودروهای تولید داخل با افزایش ۱۵.۶ درصدی و فروش حدود ۲.۲۵ میلیون دستگاه هست.انجمن خودروسازان چین روز گذشته جمعه در بیانیه خود آورده، این رشد چشمگیر نتیجه سیاستهای حمایتی هوشمندانه چین برای تشویق مصرفکنندگان و عرضه گسترده مدلهای جدید هست که به تقویت رقابت سالم بین شرکتهای خودروسازی کمک کرده هست.در هشت ماه نخست سال جاری، مجموع فروش خودرو در چین به بیش از ۲۱ میلیون دستگاه رسید که افزایشی ۱۲.۶ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان میدهد. در حالی که تولید و فروش خودروهای انرژی نو (برقی و هیبریدی) با رشدهای ۳۷.۳ و ۳۶.۷ درصدی همراه بوده و به حدود ۹.۶ میلیون دستگاه رسیده هست، چین به وضوح در مسیر پیشرفت فناوری و محیط زیست محور حرکت انجام میدهد.شرکت بزرگ خودروسازی بیوایدی نیز توانسته با درآمد ۵۲.۳ میلیارد دلاری در نیمه اول سال جاری، افزایش ۲۳.۳ درصدی را تجربه کند. سرمایهگذاری بیوایدی در تحقیق و توسعه با جهشی ۵۳ درصدی به ۴.۴ میلیارد دلار رسیده که نشاندهنده تعهد عمیق این شرکت به نوآوری و پیشرفت هست.رشد ۳۳ درصدی فروش خودروهای انرژی نو این شرکت، چشمانداز روشنی برای صنعت خودرو در چین ایجاد کرده هست و پیشبینی خواهد گردید بیوایدی در آینده نزدیک جایگاه خود را به عنوان رهبر جهانی خودروهای برقی تثبیت کند.چین در تولید خودرو رتبه اول جهانی را دارد و کشورهایی مانند آمریکا، ژاپن و آلمان به مراتب کمتر تولید میکنند. مثلاً در یک نمودار گزارششده، چین تولید سالانه تقریباً ۳۱.۲۸ میلیون دستگاه خودرو دارد در حالی که تولید آمریکا در سطح حدود ۱۰.۵۶ میلیون دستگاه هست.با این حساب سیاستهای آمریکا که عمدتا بر تحریمها و فشارهای اقتصادی تمرکز دارد، نه تنها نتوانسته جایگاه خود را در بازار خودروهای نوین جهانی حفظ کند بلکه به محدود کردن رقابت سالم و کند شدن روند نوآوری دامن زده هست؛ برخلاف چین که با حمایتهای گسترده داخلی و برنامهریزی دقیق بازار خود را توسعه میدهد، آمریکا بیشتر به اقدامات تنشزا و محدودکننده متکی هست که سرانجام به ضرر مصرفکنندگان و توسعه فناوری تمام خواهد گردید.
دیدگاهها