آیکون اپلیکیشنها از گذشته بهدلیل طراحی متفاوت شرکتها یا افراد مختلف، تنوع بالایی دارای بودند و همین موضوع هم باعث تشخیص راحتتر اپها و البته شلوغی صفحهی اصلی میگردید. گوگل برای رفع این مشکل در اندروید ۱۳ ویژگی Themed Icons را معرفی کرد تا کاربران بتوانند رنگ آیکونها را با تم سیستم هماهنگ کنند. این قابلیت تا امروز اختیاری قرار دارای بود و بسیاری از توسعهدهندگان از آن پشتیبانی نمیکردند؛ اما وضعیت بهزودی تغییر انجام میدهد. پیش از این، توسعهدهندگان باید نسخهی تکرنگ آیکون اپلیکیشن خود را برای هستفاده در تم ارائه میدادند. اگرچه این کار پیچیده نقرار دارای بود، اما چندین شرکتها آن را انجام نمیدادند زیرا آیکونهای تکرنگ تشخیص یک اپ خاص را دشوار میکردند، طراحیهای پیچیده بهویژه در بازیها در قالب تکرنگ جلوه خوبی ندارای بودند و نیز بسیاری از برندها حفظ هویت بصری لوگو را ضروری میدانستند. بنابراین کاربران اندروید هنگام فعالسازی قابلیت Themed Icons با ترکیبی نامتناسب از آیکونهای تمدار و بدون تم روبهرو میگردیدند. بهنوشتهی Androidauthority، گوگل با انتشار نسخهی QPR2 Beta 1 اندروید ۱۶ اعلام کرد که از این پس اگر توسعهدهنده نسخهی تکرنگ ارائه نکند، سیستم بهطور خودکار آیکونی هماهنگ با تم تولید انجام میدهد. این فرایند از طریق الگوریتم فیلتر رنگ انجام خواهد گردید و ظاهر آیکون را به حالت تکرنگ در میآورد تا با تم موردنظر کاربر هماهنگ شود. نکتهی مهم اینکه مشخص نقرار دارای بود توسعهدهندگان امکان داردند از این تغییر انصراف دهند یا خیر. گوگل این مسئله را در توافقنامهی توزیع توسعهدهندگان گوگل پلی (DDA) مشخص کرد. بر اساس نسخهی بهروزگردیدهی قرارداد، همهی توسعهدهندگان باید به کاربران اجازه دهند رنگ آیکونها تغییر یابد و آیکونهای اصلاحگردیده در اسکرینشاتها یا ویدیوها نمایش داده شوند. این تغییر از همین امروز برای حسابهای جدید و از ۱۵ اکتبر ۲۰۲۵ (۲۳ مهر ۱۴۰۴) برای حسابهای فعلی لازمالاجرا خواهد قرار دارای بود. گوگل پلی حالا رسماً به کاربران اجازه میدهد آیکون اپلیکیشنها را تغییر دهند؛ اقدامی که پیشتر با بستههای آیکون شخصیسازی امکانپذیر اما از نظر حقوقی و برندینگ چالشبرانگیز محسوب میگردید. حالا کاربران بدون نگرانی از مشکلات قانونی، امکان داردند آیکونهای اپهای نصبگردیده از پلی هستور را مطابق تم سیستم خود هماهنگ کنند.
دیدگاهها