به گزارشپول و تجارت، «سایسوکه ساکای»، اقتصاددان ارگردید ژاپن در موسسه تحقیقاتی «میزوهو»، بیان کرد: خودروسازان ژاپنی هنوز هم با کاهش قیمتهای صادراتی برای حفظ حجم فروش در آمریکا، هزینههای تعرفه را متحمل میشوند، اما چندین از خودروسازان که قادر به تحمل افزایش هزینهها نیستند، برای انتقال این هزینهها به مصرف کنندگان، قیمتها را افزایش دادهاند. قرار هست همراه با افزایش عدم قطعیتها در مورد اقتصاد آمریکا، تاثیر تعرفه بر صادرات و تولید ژاپن تا پایان سال ۲۰۲۵ تگردیدید شود.دادهها نشان میدهد که کل صادرات ژاپن از نظر ارزش در ماه اوت نسبت به ماه اوت سال میلادی گذشته ۰.۱ درصد کاهش یافته هست. صادرات ژاپن به آمریکا در ماه اوت نسبت به ماه اوت سال میلادی گذشته ۱۳.۸ درصد کاهش یافته که بزرگترین کاهش از فوریه ۲۰۲۱ هست و با کاهش ۲۸.۴ درصدی در خودرو و ۳۸.۹ درصدی در تجهیزات تراشهسازی همراه قرار دارای بوده هست.کاهش صادرات به نصف گردیدن مازاد تجاری با آمریکا و رسیدن آن به ۳۲۴ میلیارد ین (۲.۲۱ میلیارد دلار) کمک کرد که کمترین میزان از ژانویه ۲۰۲۳ هست. بنابراین، ژاپن در ماه اوت، کسری تجاری ۲۴۲.۵ میلیارد ین (۱.۶۶ میلیارد دلار) دارای بود، در حالی که کسری پیشبینی گردیده ۵۱۳.۶ میلیارد ین قرار دارای بود. صادرات ژاپن به چین ۰.۵ درصد کاهش یافت، اما صادرات به آسیا و اتحادیه اروپا افزایش یافت و نسبتاً کاهش صادرات به مقصد آمریکا را جبران کرد.واشنگتن در اواخر ماه ژوئیه با نرخ پایه ۱۵ درصد تعرفه، تقریبا برای تمام واردات ژاپن موافقت کرد که از ۲۷.۵ درصد اولیه برای خودرو و ۲۵ درصد تعرفه تهدید گردیده برای اکثر کالاهای دیگر کمتر هست، اما تاثیر آن نظر به اینکه هنوز چندینین برابر بیشتر از نرخ ۲.۵ درصد قبلی هست همچنان به ویژه برای خودروسازان و تامینکنندگان قطعات خودرو ژاپنی قابل توجه هست.۳۷ اقتصاددان در نظر سنجی مرکز تحقیقات اقتصادی ژاپن، پیشبینی میکنند که اقتصاد این کشور در سهماهه جاری تحت تاثیر ضعف تقاضای خارجی ۱.۱ درصد کاهش خواهد یافت.بر اساس گزارش رویترز، «کازوئو اوئدا»، رئیس بانک مرکزی ژاپن، به خاطر عدم اطمینان در مورد تاثیر تعرفههای آمریکا بر اقتصاد ژاپن، قول داده هست که افزایش نرخ بهره را کندتر کند.اقتصاددانان بر چگونگی تاثیر کاهش صادرات بر هزینهها و دستمزدهای شرکتها متمرکز گردیدهاند.منبع:ایسنا
دیدگاهها