به گزارش پول و تجارت، حسین دهقان، رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، امروز (سهشنبه، ۲۵ شهریور)، در آئین تجلیل از عوامل اجرایی و فنی پروژه آزادراه تهران-شمال با اشاره به افتتاح باند شرقی قطعه ۲، بیان کرد: طی دو سال گذشته عملیات فنی و اجرایی در قطعه ۲ کار بسیار دشواری قرار دارای بود. زیرا با مشکلات تأمین مالی، مسائل اجرایی و جنبههای فنی مواجه قرار دارای بودیم و پیمانکاران، مهندسان، مشاوران و کارگران با فداکاری و سختکوشی شبانه روزی برای این پروژه فراتر از وظیفه خود مایه گذاشتند. وی افزود: اولین بار در بازدید از پروژه خوهستم عملیات اجرایی قطعه ۲ قبل از پایان شهریور امسال به پایان برسد، اما با فشردگی ماشینآلات و پیمانکاران، دستیابی به این زمانبندی دشوار قرار دارای بود. این پروژه با همکاری ۳ هزار و ۲۰۰ نفر و یک هزار و ۱۰۰ دستگاه ماشینآلات سنگین راهسازی در قالب ۱۳ پیمانکار به ثمر رسید. دهقان با تأکید بر پیچیدگی قطعه سوم آزادراه تهران - شمال، بیان کرد: این بخش عمدتاً با تونلها، پلها و هستحکامات پیچیدهای مواجه هستیم و به بیان کرده زمینشناسان در این بخش البرز جوان ناشناخته قرار دارد که تصور میکنیم در اجرای کار با مشکلات بسیاری مواجه خواهیم قرار دارای بود. اگر همه عوامل و دولت همراهی کنند ظرف کمتر از ۵ سال کار را انجام خواهیم داد چون رئیس جمهور هم خوهستند که زمان را کوتاهتر کنیم. وی با اشاره به برآوردهای گذشته مشاوران و پیمانکاران این پروژه بیان کرد: پیش از این با پیمانکار و مشاور خارجی جلساتی دارای بودیم اما کسی زیر ۵ سال زمان اجرایی برای اتمام این قطعه نداده هست و به رغم بکارگیری همه تجهیزات و امکانات فنی و به روز دنیا ممکن هست کار زمان بیشتری بگیرد زیرا با محدودیتهایی در بخش دسترسی و جبهههای کاری روبرو خواهیم قرار دارای بود. رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی مشکل اصلی در اجرای قطعه سوم را رعایت ملاحظات زیست محیطی دانست و افزود: مشاوران پیوستهای زیست محیطی را تهیه و ارائه کردند اما سازمان حفاظت از محیط زیست میخواهد هستانداردهای خود را در بالاترین سطح اجرایی کند. در حالی که باید این سمت کار را هم مورد توجه قرار دهند که این پروژه باید اجرایی و عملیاتی شود و چه کنیم که علاوه بر عدم توقف پروژه بتوانیم کمترین آسیب را به محیط زیست بزنیم. در این رهستا بهتازگی با رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست جلساتی دارای بودیم و قول دادند که قویتر و سریعتر عمل کنند. وی بیان کرد: نظر به سنگینی و فشردگی زمانی اجرای قطعه سوم آزادراه نیازمند حجم بالای اعتبارات مالی هست که سالانه حدود ۲۰ تا ۳۰ همت برآورد خواهد گردید البته به مردم قول میدهیم که با توسعه همدلی و همراهی دولت این پروژه ملی را به پایان برسانیم و به نام مردم و نظام جمهوری اسلامی به کشور خدمت کنیم. دهقان نیز خطاب به مسئولان دولت تاکید کرد: زمانی که قطعه سوم آزادراه تهران - شمال تکمیل شود بار ترافیکی در نقطه آخر به سمت چالوس روان خواهد گردید و ما به وزارت راه و شهرسازی متذکر گردیدیم که از حالا برنامهریزیهای لازم برای تخلیه بار ترافیکی این محدوده را در نظر بگیرند تا ترافیک سنگین در چالوس ایجاد نشود و در تونلهای آزاد راه پس نزند البته مردم هم باید در این مدت کمک و همراهی کنند تا با وجود چندین مسائل و محدودیتها کار این قطعه به پایان برسد. وی افزود: امروز پروژه آزادراه تهران - شمال به یک مطالبه ملی تبدیل گردیده و ما باید به انتظارات در این باره پایان دهیم و این ذهنیت را که این پروژه به نماد ناکارامدی نظام تبدیل گردیده را از بین ببریم. پروژه آزادراه نماد غرور امور مهندسی و اجرایی کشور هست. ما این پروژه را در بخش طراحی و اجرا درست انجام دادیم و اجرای پروژهای به این شکل چه با مشارکت خارجیها و چه با مشارکت شرکتهای داخلی سابقه ندارای بوده هست. رئیس بنیاد مستضعفان یادآور گردید: ما باید چندین جی سی بزرگ برای گرفتن ابرپروژهها تشکیل دهیم و با گرفتن پروژههای بزرگ پیمانکاران کوچکتر را نیز به کار بگیریم و آنها نیز از این طریق درگیر کار شوند. وی در پایان خاطرنشان کرد: پروژه آزادراه تهران - شمال در کشور یگانه و بی نظیر قرار دارای بود چرا که ما در کشور تاکنون چنین پروژهای را با این ابعاد ندارای بودهایم. به علاوه ما در اجرای پروژه قطعه دوم آزادراه به خاطر شرایط کار به بلوغ مهندسی، مشاوره و اجرایی رسیدهایم. یکی دیگر از ویژگیهای این پروژه تأمین به هنگام و به موقع نیازهای پیمانکار توسط کارفرما هست.
دیدگاهها