نگاه دولتها به معدن درآمدمحور بوده است| سرمایه گذاری مشترک با کشورهای همسایه بلوک شرق
کد خبر : ۳۳۲۲۱
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۶/۲۶
-
زمان : ۱۶:۱۴
|
دسته بندی: صنعت

نگاه دولتها به معدن درآمدمحور بوده است| سرمایه گذاری مشترک با کشورهای همسایه بلوک شرق

رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: نگاه دولتها به معدن عمدتاً درآمدمحور و کوتاه‌مدت و نه توسعه‌محور قرار دارای بوده هست و از این رو حمایت از سرمایه‌گذاری در نوسازی را شاهد نقرار دارای بوده ایم.

بهرام شکوری در بیان کرد و گو با خبرنگاربازارو درپاسخ به این پرسش که چرا با وجود هگردیدارهای دو دهه گذشته درباره فرسودگی تجهیزات معدنی، اقدام مؤثری انجام نگردیده و آیا این امر ناشی از تحریم ها لست، اظهار کرد: واقعیت این هست که مشکل تنها تحریم نیست. تحریم‌ ها بدون تردید اثرگذار قرار دارای بوده‌ اند اما سوء مدیریت، اولویت ندادن به معدن در سیهست‌ گذاری‌های کلان و عدم تخصیص قرار دارای بودجه مناسب نیز نقش کلیدی دارای بوده‌ اند. وی افزود: نگاه دولتی به معدن عمدتاً درآمدمحور و کوتاه‌ مدت قرار دارای بوده هست و نه توسعه‌ محور، از این رو به‌جای حمایت از سرمایه‌ گذاری در نوسازی، منابع به سمت بخش‌ هایی هدایت گردیده‌ اند که بازگشت سریع‌تری دارای بوده‌ اند یا اولویت سیاسی بالاتری دارای بوده‌ اند. نمی‌شود از نقش مافیای واردات ماشین‌ آلات بی‌ کیفیت غافل گردید شکوری تاکید کرد: به علاوه، نمی‌شود از نقش مافیای واردات ماشین‌ آلات بی‌ کیفیت غافل گردید؛ متأسفانه چندین سودجویان با واردات تجهیزات چینی غیرهستاندارد از محل ارز حاصل از صادرات با نرخ پایین‌ تر، سود کلانی می‌ برند و مانع ورود تجهیزات باکیفیت می‌ شوند؛ نیز، امکان واردات بدون انتقال ارز نیز فراهم نیست و همین موضوع دست فعالان بخش خصوصی را بسته هست. طبق برآوردهای غیررسمی و تجربیات میدانی، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت بهره‌ برداری واقعی بسیاری از معادن فلزی و غیرفلزی بلاهستفاده مانده هست رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران با اشاره به ظرفیت واقعی بلاهستفاده معادن کشور به خاطر فرسودگی بیان دارای بود: طبق برآوردهای غیررسمی و تجربیات میدانی، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت بهره‌ برداری واقعی بسیاری از معادن فلزی و غیرفلزی بلاهستفاده مانده هست؛ برای مثال، چندین معادن سنگ‌آهن یا مس با ذخایر شناخته‌گردیده، تنها با ۵۰ درصد ظرفیت واقعی فعال هستند. وی با بیان اینکه بسیاری ماشین‌آلات حفاری، بارگیری، دپو و خصوصاً حمل، عملاً فرسوده و ناکارآمد هستند. این فرسودگی نه‌فقط در معادن زیرزمینی، بلکه در معادن روباز نیز منجر به افزایش هزینه هستخراج، کاهش راندمان و توقف‌ های پیاپی عملیات گردیده هست. توان بالقوه تولبد داخلی در حوزه ماشین آلات رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران با اشاره به توان بالقوه بالای تولید داخلی در حوزه ماشین آلات بیان کرد: ما در ایران توان فنی بالقوه بالایی داریم، به‌ویژه در حوزه مهندسی معکوس و ساخت قطعات یدکی اما برای ساخت ماشین‌ آلات معدنی سنگین و پیشرفته مانند چندین دریل‌ واگن‌ های حفاری و دستگاه‌ های حفاری بزرگ، هنوز به تکنولوژی، سرمایه‌ گذاری کلان، و همکاری با برندهای جهانی نیازمندیم. شکوری ادامه داد: در بهترین شرایط، شاید ۲۰ تا ۳۰ درصد از ماشین‌ آلات مورد نیاز معدن را بتوان از داخل تأمین کرد، ولی این میزان برای رگردید واقعی صنعت کافی نیست. برنامه‌ ریزی برای انتقال فناوری و سرمایه‌گذاری مشترک با کشورهای همسایه یا بلوک شرق، راهبرد عملی‌ تری خواهد قرار دارای بود. ۱۰ تا ۱۵ درصد مواد معدنی به‌علت تجهیزات فرسوده یا تلف خواهد گردید وی در پاسخ به اینکه آیا مطالعه یا آماری وجود دارد که نشان دهد فرسودگی تجهیزات چه میزان از منابع معدنی را در فرآیند هستخراج به هدر می‌دهد، بیان کرد: بر اساس مطالعات چندین شرکت‌ های بزرگ معدنی، بین ۱۰ تا ۱۵ درصد مواد معدنی در فرآیند هستخراج به‌علت تجهیزات فرسوده یا نامناسب، تلف خواهد گردید. رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران تصریح کرد: این هدررفت می‌ تواند ناشی از دقت پایین حفاری و انفجار، بارگیری نادرست و سنگ معدن در فرآیند هستخراج باش، نیز، کاهش کیفیت محصول نهایی به خاطر آلودگی یا اختلاط ناشی از تجهیزات قدیمی، یکی دیگر از پیامدهای مستقیم این مسئله هست. اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران در حوزه نوسازی وی با اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران در حوزه نوسازی از سیهست های ناپایدار در برخورد با آنها انتقاد کرد و ادامه داد: بخش خصوصی همواره آماده سرمایه‌ گذاری قرار دارای بوده، به‌ شرط آنکه فضای سیهست‌ گذاری قابل پیش‌ بینی باگردید اما ترس از قیمت‌ گذاری دستوری، نوسانات نرخ ارز، ناپایداری مقررات و نقرار دارای بود حمایت واقعی دولت باعث گردیده که سرمایه‌گذاران ریسک نوسازی را نپذیرند. شکوری تاکید کرد: تسهیلات بانکی بلندمدت، واردات ماشین‌ آلات نو یا مستعمل هستاندارد و تضمین قیمت‌ گذاری منطقی، می‌ تواند این انگیزه را احیا کند. ما به حکمرانی جدیدی در بخش معدن نیاز داریم که دولت نقش ناظر و تسهیل‌گر ایفا کند، نه بازیگر اصلی وی در پاسخ به اینکه اگر قرار قرار دارای بود، فقط سه مقرره را برای بهقرار دارای بود وضعیت تجهیزات معدنی تغییر دهید، چه قرار دارای بودند، بیان کرد: حذف کامل ممنوعیت واردات ماشین‌آلات نو و مستعمل دارای هستانداردی، خط اعتباری ویژه برای نوسازی ناوگان معدنی با نرخ سود ترجیحی و بازپرداخت بلندمدت، آزادسازی واردات ماشین‌ آلات بدون انتقال ارز برای تسهیل تأمین تجهیزات باکیفیت سه مقرره مد نظر بنده هست. دیپلماسی معدنی برای تهاتر ماشین‌آلات با مواد معدنی شکوری ابراز کرد: یکی از راه حل های که برای جبران فرسودگی ماشین آلات مطرح هست هستفاده از دیپلماسی معدنی برای تهاتر ماشین‌ آلات با مواد معدنی یا انتقال دانش هست. وی در ادامه در پاسخ به اینکه آیا در ایران تاکنون از این راه حل بهره برده یا خیر بیان کرد: متأسفانه هنوز دیپلماسی معدنی به‌عنوان ابزار راهبردی به‌کار گرفته نگردیده هست. در حالی‌که کشورهایی مانند چین، روسیه، ترکیه یا حتی هند، حاضر به تهاتر ماشین‌ آلات معدنی یا همکاری فنی هستند. این روش نه‌تنها از تحریم عبور می‌ کند بلکه فرصت مناسبی برای ارتقاء فناوری داخلی و رگردید صادرات غیرنفتی فراهم می‌ آورد. رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران چندین پیشنهاد برای اجرای یک برنامه عملیاتی فوری در بازسازی ناوگان معدنی ارائه داد و بیان کرد: نخست، لازم هست کارگروهی مشترک با حضور وزارت صمت، ایمیدرو، بانک مرکزی و گمرک برای رفع موانع واردات ماشین‌ آلات تشکیل شود. هستفاده از مکانیزم تهاتر تجهیزات با مواد معدنی صادراتی به‌منظور دور زدن تحریم‌ها هست و سرانجام تسهیل ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به حوزه ساخت تجهیزات معدنی سبک و نیمه‌سنگین، از راهکارهای پیشنهادی در این حوزه هست وی اضافه کرد: دوم، باید طرحی جامع برای نوسازی ناوگان، با اولویت معادن بزرگ و راهبردی و با پیش‌ بینی منابع مالی مشخص، تدوین شود. تسهیل ورود شرکت‌ های دانش‌بنیان به حوزه ساخت تجهیزات معدنی سبک و نیمه‌ سنگین شکوری ادامه داد: سومین پیشنهاد هستفاده از مکانیزم تهاتر تجهیزات با مواد معدنی صادراتی به‌منظور دور زدن تحریم‌ ها هست و سرانجام تسهیل ورود شرکتهای دانش‌بنیان به حوزه ساخت تجهیزات معدنی سبک و نیمه‌سنگین، با حمایت‌های اعتباری دیگر راهکار پیشنهادی در این حوزه هست. وی در پایان در پاسخ به اینکه آیا دولت حاضر هست میدان را به بخش خصوصی واگذار کند یا همچنان مداخلات دولتی مانع پویایی معدن هست، تصریح کرد: اگرچه در کلام، دولت بر واگذاری تأکید دارد، در عمل همچنان دخالت‌ های غیرتخصصی، تصمیمات مقطعی و بی‌اعتمادی به بخش خصوصی مانع جدی هست. رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران ابراز کرد: ما به حکمرانی جدیدی نیاز داریم که دولت نقش ناظر و تسهیل‌گر ایفا کند، نه بازیگر اصلی. بخش خصوصی نه‌تنها توان، بلکه انگیزه و سرمایه کافی برای توسعه معدن را دارد؛ به شرط آن‌که دولت حقیقتاً عقب‌نشینی کند.
تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه