به گزارش پول و تجارت به نقل از تسنیم، محمدعلی بهپوری در بیان کردوگو با برنامه «روی خط خبر» صدا و سیما توضیح داد: بخشی از کامیونها و کشندهها به خاطر تغییر سال ساخت از ۲۰۱۹ به ۲۰۲۰ و محدودیت قانونی برای واردات خودروهای بالای ۵ سال، امکان ورود به کشور را نداشتند و همین امر باعث ماندگاری آنها در مرز و خاک ترکیه گردید. وی افزود: تلاش یکساله دستگاههای مختلف شامل گمرک، وزارت صمت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منجر گردید تا دولت مصوبهای صادر کند که بر اساس آن کامیونها و کشندههای جادهای مستعمل با سال ساخت ۲۰۱۹ به بعد، که تا پایان ۱۴۰۳ در خاک ترکیه موجود بودند، بتوانند وارد کشور شوند.به گفته بهپوری، بر اساس این مصوبه، گمرک و وزارت صمت موظف شدند ظرف سه هفته فهرست شماره شاسی (VIN) خودروها را استخراج و به دولت ارائه کنند.او با اشاره به مذاکرات مستقیم رئیس کل گمرک ایران با همتای ترک خود بیان کرد: با همکاری گمرک ترکیه، فهرست کامل شماره شاسی کامیونها و کشندههای موجود در خاک این کشور، حتی خودروهایی که خارج از گمرک و در پارکینگها متوقف بودند، در اختیار ایران قرار گرفت.مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران با اعلام اینکه ترکیه فهرست ۱۴۷۲ دستگاه شامل برندهای مختلف مانند داف، مان، بنز، رنو، اسکانیا و ولوو را تحویل داده هست، افزود: این فهرست طی امروز و روز آتی به وزارت صمت ارسال خواهد گردید تا برای دولت نهاییسازی و ابلاغ شود.بهپوری تأکید کرد که با این اقدام، آمار کامیونها و کشندههای بلاتکلیف اکنون شفاف شده و زمینه ورود قانونی آنها به کشور فراهم خواهد گردید.
دیدگاهها