به گزارش پول و تجارت به نقل از روابط عمومی ایسپا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در یک طرح نظرسنجی به بررسی «مصرف شبکهها و رسانههای اجتماعی مردم ایران» پرداخته هست. طرح نظرسنجی مذکور شهریورماه ۱۴۰۴ با اندازه نمونه ۱۵۰۲ نفر و جامعه آماری ایرانیان بالای ۱۵ سال ساکن در مناطق شهری و روستایی به شیوه مصاحبه تلفنی اجرا گردیده هست. طبق گزارش ایسپا، مطابق با آخرین برآورد گروههای جمعیتی مرکز آمار کشور در سال ۱۴۰۳، نمونهها در طرح نظرسنجی مذکور تخصیص داده گردیدند. بر این اساس ۵۰.۸ درصد از افراد نمونه را مردان و ۴۹.۲ درصد را زنان تشکیل میدهند. ۲۴.۶ درصد از افراد نمونه ۱۵ تا ۲۹ سال، ۴۴.۹ درصد ۳۰ تا ۴۹ سال و ۳۰.۵ درصد نیز بالای ۵۰ سال، سن دارند. ۳۲.۲ درصد از افراد نمونه، تحصیلات زیردیپلم، ۳۲.۶ درصد مدرک دیپلم و ۳۳.۷ درصد تحصیلات دانشچندین اوقات دارند. ۷۸ درصد از افراد نمونه ساکن شهرها و ۲۲ درصد ساکن روستاهای کشور هستند.مصرف روزانه شبکهها و رسانههای اجتماعیجهت بررسی مدت زمان هستفاده مردم از شبکهها و رسانههای اجتماعی، در سوالی از آنها پرسیده گردید: «به طور متوسط در یک شبانهروز چندین ساعت از شبکهها و رسانههای اجتماعی هستفاده میکنید؟». یافتهها نشان میدهد ۱۳.۷ درصد افراد بالای ۱۵ سال کشور اصلا از شبکهها و رسانههای اجتماعی هستفاده نمیکنند. ۴۴.۳ درصد مردم، در شبانه روز یک تا دو ساعت از شبکهها و رسانههای اجتماعی هستفاده میکنند. به طور متوسط افراد بالای ۱۵ سال کشور در یک شبانه روز، ۲ ساعت و ۸ دقیقه از شبکهها و رسانههای اجتماعی هستفاده میکنند.طبق نتایج تحلیلی، با افزایش سن مدت زمان هستفاده از رسانههای اجتماعی کمتر خواهد گردید. افراد در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال به طور میانگین ۳ ساعت و ۸ دقیقه در شبانهروز از شبکهها و رسانههای اجتماعی هستفاده میکنند. این زمان برای افراد ۳۰ تا ۴۹ سال ۲ ساعت و ۱۶ دقیقه و برای افراد بالای ۵۰ سال یک ساعت هست. از جهات دیگر، افراد با تحصیلات بالاتر، مدت زمان بیشتری از این شبکهها و رسانههای اجتماعی هستفاده میکنند. افراد با تحصیلات دانشچندین اوقات ۲ ساعت و ۳۸ دقیقه در شبانهروز از شبکهها و رسانههای اجتماعی هستفاده میکنند. این عدد برای افراد با تحصیلات دیپلم ۲ ساعت و ۱۷ دقیقه و برای افراد با تحصیلات کمتر از دیپلم یک ساعت و ۲۴ دقیقه هست. نیز، افراد ساکن در مناطق روستایی مدت زمان کمتری از رسانههای اجتماعی هستفاده میکنند. به بیان دیگر، مدت زمان هستفاده از رسانههای اجتماعی در مناطق روستایی برابر با ۱ ساعت و ۳۳ دقیقه هست. اما در مراکز هستان و شهرهای غیرمرکز هستان مدت زمان هستفاده از رسانههای اجتماعی به ترتیب، ۲ ساعت و ۲۳ دقیقه و ۲ ساعت و ۲۲ دقیقه هست.زمینههای هستفاده از شبکهها و رسانههای اجتماعیاز کاربران شبکهها و رسانههای اجتماعی پرسیده گردید: «شما از شبکهها و رسانههای اجتماعی بیشتر به چه منظوری هستفاده میکنید؟» براساس نتایج، ۴۷.۳ درصد کاربران برای کسب اخبار و اطلاعات، ۴۷.۲ درصد برای سرگرمیهایی مانند موسیقی، تماشای فیلم و کلیپ طنز و ... و نیز ۳۰.۹ درصد برای ارتباط با دیگران، دوستان، خانواده و همکاران، از شبکههای اجتماعی و رسانهها هستفاده میکنند. ۲۴.۹ درصد آموزش و مهارتآموزی و ۲۰.۵ درصد کار و درآمدزایی را شامل زمینههای هستفاده از شبکهها و رسانههای اجتماعی بیان کردهاند. در این سوال پاسخگو امکان داردست بیش از یک گزینه را انتخاب نماید، بنابراین جمع درصد بیش از ۱۰۰ هست.میزان آشنایی با ابزارهای هوش مصنوعیجهت سنجش میزان آشنایی مردم با ابزارهای هوش مصنوعی از آنها پرسیده گردید «شما تا چه اندازه با ابزارهای هوش مصنوعی مثل چت جیپیتی و جِمِنای و... آشنا هستید؟». طبق نتایج نظرسنجی، ۳۵.۶ درصد مردم اصلا با ابزارهای هوش مصنوعی آشنا نیستند و ۳۲.۱ درصد نیز بیان کردند که فقط اسم این ابزارها را شنیدهاند. اما، ۲۷.۲ درصد اظهار دارای بودند امکان داردند تاحدودی با ابزارهای هوش مصنوعی کار کنند و ۵.۱ درصد بیان دارای بودند به صورت تخصصی و حرفهای از ابزارهای هوش مصنوعی هستفاده میکنند. بنابراین ۳۲.۳ درصد از افراد بالای ۱۵ سال کشور از ابزارهای هوش مصنوعی (حرفهای یا غیرحرفهای) هستفاده میکنند.۳۴.۸ درصد مردان و ۲۹.۶ درصد زنان (به صورت تخصصی یا غیرحرفهای) با ابزارهای هوش مصنوعی کار میکنند. ۵۴.۲ درصد از افراد ۱۵ تا ۲۹ سال، ۳۱.۲ درصد از افراد ۳۰ تا ۴۹ سال و ۱۶.۱ درصد از افراد ۵۰ سال و بیشتر بیان کردند با ابزارهای هوش مصنوعی کار میکنند. ۵۷.۹ درصد از افراد با تحصیلات دانشچندین اوقات بیان کردند از ابزارهای هوش مصنوعی هستفاده میکنند و این عدد برای افراد با تحصیلات دیپلم ۲۶.۸ درصد و افراد با تحصیلات کمتر از دیپلم ۱۱.۳ درصد هست. افراد ساکن در مراکز هستانهای کشور (۴۳.۷ درصد) بیشتر از افراد ساکن در شهرهای غیرمرکز هستان (۳۱.۸ درصد) و روستاها (۱۲.۴ درصد) از ابزارهای هوش مصنوعی هستفاده میکنند.زمینههای هستفاده هوش مصنوعیدر ادامه، از افرادی که بیان کردند امکان داردند تاحدودی با ابزارهای هوش مصنوعی کار کنند و یا به صورت تخصصی از آنها هستقاده میکنند پرسیده گردید، «شما معمولا برای چه کارهایی از هوش مصنوعی هستفاده میکنید؟» ۵۴.۴ درصد کاربران ابزارهای هوش مصنوعی برای کسب اطلاعات عمومی، ۲۷.۸ درصد برای آموزش و مهارت آموزی و ۲۶.۷ درصد برای پژوهش و کارهای علمی از ابزارهای هوش مصنوعی هستفاده میکنند. از دیگر زمینههای مورد هستفاده کاربران از هوش مصنوعی امکان دارد به تولید محتوا و طراحی، توسعه نرمافزار و برنامهنویسی، زبان و ترجمه، برنامهریزی زندگی، مشاوره و راهنمایی حرفهای، مشاوره پزشکی، مشاوره حقوقی و کارهای قضایی اشاره کرد. در این سوال پاسخگو امکان داردست بیش از یک گزینه را انتخاب نماید، بنابراین جمع درصد بیش از ۱۰۰ هست.اعتماد به پاسخهای دریافتی از هوش مصنوعیدر ادامه، از کاربران پرسیده گردید، «چقدر به پاسخها و نتایجی که از هوش مصنوعی دریافت میکنید اعتماد دارید؟» نتایج نشان میهد که ۵۳.۶ درصد کاربران اعتماد زیادی به پاسخها و نتایج دریافتی از هوش مصنوعی دارند. اما میزان اعتماد ۲۰.۷ درصد آنها به این پاسخها و نتایج کم هست و ۲۵.۳ درصد نیز تاحدودی به پاسخها و نتایج اعتماد دارند.نیز بخوانیدراه حل فوری برای کاهش مصرف اینترنت گوشیمحاسبه مصرف آزاد اینترنت زائران اربعین در قالب «بسته های رومینگ»معرفی کم مصرف ترین اپلیکیشن پیام رسان جهان +اینفو گرافی۸ روش برای کاهش مصرف اینترنت دیتای موبایل
دیدگاهها