پول و تجارت:فردین آقابزرگی مدیرعامل سبدگردان نیکان در ارتباط با اظهار نظر چندی پیش شورای رقابت در راستای مخالفت با فروش محصولات ایران خودرو در بورس کالا و نیز در پی اظهار نظر صیدی رییس سازمان بورس که باید حتماً عرضه محصولات شرکت خودروساز در بورس کالا انجام شود، تشریح کرد: طبق آمار حاصله به استناد گزارش تولید و فروش ۵ ماهه منتهی به پایان مرداد ۱۴۰۴ که نرخ فروش محصولات شرکت ایران خودرو و سایپا (گروه تارا، هایما، رانا، دنا، سورن و پژو) و حداقل نرخ فروش محصول مشابه (محصول گزارش شده در سایت کدال) را در نظر گرفته هست، برای مثال گروه تارا یک میلیارد تومان قید شده، در صورتی که حتماً از این مبلغ بیشتر هست و یا گروه هایما یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان ذکر شده هست. بنابراین، تفاوت نرخ بین نرخ فروش دربازارآزاد و نرخ فروش درب کارخانه حاصل شده که با محاسبه تفاوت و تعداد فروش رفته در طی همین دوره گزارش پنج ماهه به این نتیجه میرسیم که در شرکت ایران خودرویی که سرمایهاش ۲۵۶ همت هست و ۱۳۰ همت نیز زیان انباشته دارد، ۵۳ همت تفاوت این نرخ فروش محصول هست.این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: نیز برای شرکت سایپا بر اساس صورتهای مالی ۲۹ اسفند ۱۴۰۳، با ۱۶۲ همت سرمایه ای که هماکنون ۱۳۸ همت زیان انباشته دارد و مشمول ماده ۱۴۱ نیز هست، ۱۱ همت تفاوت نرخ فروش محصولات در بازار آزاد به نسبت درب کارخانه، دیده و مجموع این دو تفاوت حدود ۶۴ همت می شود که در حقیقت، تفاوت نرخ فروش محصولات دو شرکت خودروساز طی دوره پنج ماهه هست.وی بیان کرد: چنانچه بخواهیم این تفاوت را معادل برنامه تولید و فروش دو شرکت به صورت خطی تعمیم دهیم، عددی نزدیک به ۱۵۰ همت در پایان سال خواهد گردید که عددی بسیار بزرگ هست و امکان دارد بیان کرد این تفاوت نرخ، معادل سرمایه یکی از همین شرکتهای خودروساز هست.آقابزرگی صحبت سخنگوی شورای رقابت که با عرضه محصولات دو شرکت خودروساز در بورس کالا مخالفت کرده قرار دارای بود را تعجب آور خواند و اظهار دارای بود: در صورت عرضه محصولات ایران خودرو در بورس کالا، قیمت فروش درب کارخانه؛ شرکت خودروسازی که زیانده هست و زیان انباشته نیز دارد، به قیمتی نزدیک خواهد گردید که مصرف کننده عملاً در حال خرید هست و واقعاً جای تعجب دارد که چرا شورای رقابت از چنین گزاره ها و دیتایی، نتیجه گیری ناصحیح می کند.
دیدگاهها