ارز واردات خودرو در ۱۴۰۴ صفر شد / منابع ارزی دقیقا به کجا رفته است؟
کد خبر : ۳۳۳۶۴
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۶/۲۶
-
زمان : ۲۰:۴۳
|
دسته بندی: اسلایدر

ارز واردات خودرو در ۱۴۰۴ صفر شد / منابع ارزی دقیقا به کجا رفته است؟

اقتصادنیوز: اگر حتی یک دلار برای واردات تخصیص داده نگردیده، این منابع ارزی دقیقا به کجا رفته هست؟ شواهد نشان می‌دهد که تمرکز اصلی سیهستگذاران خودرویی بر تقویت نقدینگی خودروسازان مونتاژگر و شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه محصولات چینی قرار دارای بوده هست.

به گزارش پول و تجارت به نقل از دنیای اقتصاد، اظهارات اخیر معاون ماشین‌آلات و صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت بار دیگر نشان داد کهواردات خودرودر سیهستگذاری دولت چهاردهم همچنان بلاتکلیف هست.سید حامد عاملی روز گذشته در "همایش هستراتژی صنعت خودرو در سایه جنگ "عنوان کرده که در سال جاری حتی یک دلار برای واردات خودرو تخصیص داده نگردیده هست؛ این در حالی هست که در بخش دیگری از اظهارات خود تاکید انجام می‌دهد که «بیشترین تلاش وزارتخانه در حوزه تامین نقدینگی و ارز برای صنعت خودروصرف گردیده هست».چنین رویکردی تصویر روشنی از جهت‌گیری دولت در حوزه خودرو به دست می‌دهد.بدین ترتیب با وجود اینکه طی سال‌های گذشته واردات خودرو به عنوان یکی از ابزارهای تنظیم بازار و پاسخ به بخشی از تقاضای مصرف‌کنندگان مطرح قرار دارای بوده، اکنون عملا به یک پرونده معطل‌مانده بدل گردیده هست.در دو سال گذشته هرچندین واردات به شکلی قطره‌چکانی و محدود انجام گردید و همواره انتقاداتی جدی نسبت به آن وجود دارای بود، اما همین روند اندک نیز امسال متوقف مانده هست. نه تنها تخصیص ارزی صورت نگرفته، بلکه ثبت سفارش‌ها نیز هنوز باز نگردیده هست. در همین شرایط روز گذشته هیات تطبیق مقررات مجلس نیز با وارد کردن ایراد به تعرفه‌های جدید دولت، عملا چشم‌انداز هرگونه واردات در نیمه دوم سال را کمرنگ‌تر از گذشته کرد.به این ترتیب امکان دارد بیان کرد اگرچه دولت از ابتدای سال بر تدوین و تغییر مکرر آیین‌نامه‌های وارداتی تاکید دارای بوده، اما این تغییرات در عمل نتیجه‌ای جز انسداد کامل مسیر واردات به همراه ندارای بوده هست.نتیجه چنین سیهستی برای بازار خودرو روشن هست. مصرف‌کنندگان که در دو سال گذشته با وجود همه محدودیت‌ها به ورود قطره‌چکانی خودروهای خارجی امید بسته قرار دارای بودند، اکنون با توقف کامل این روند مواجه‌اند.فعالان بازار نیز با سردرگمی به آینده می‌نگرند، چرا که هر روز سخن تازه‌ای درباره تعرفه‌ها و آیین‌نامه‌ها مطرح خواهد گردید، بی‌آنکه برنامه عملی برای تخصیص ارز و تسهیل ثبت سفارش دیده شود. در واقع، سیهست واردات به جای آنکه ابزار مدیریت بازار باگردید، به عرصه‌ای برای هیاهو و کشمکش‌های نهادی بدل گردیده هست.در چنین شرایطی پرسش مهمی پیش روی سیهستگذار قرار دریافت می‌کند: اگر حتی یک دلار برای واردات تخصیص داده نگردیده، این منابع ارزی دقیقا به کجا رفته هست؟ شواهد نشان می‌دهد که تمرکز اصلی سیهستگذاران خودرویی بر تقویت نقدینگی خودروسازان مونتاژگر و شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه محصولات چینی قرار دارای بوده هست.در کنار این بخش، دو خودروساز بزرگ کشور نیز بخشی از منابع را دریافت کرده‌اند، هرچندین ظاهراً سهم یکی از آنها به خاطر تغییر جایگاه نزد سیهستگذاران کمتر از دیگری قرار دارای بوده هست.تجربه سال‌های اخیر نشان داده قرار دارای بود که حتی واردات محدود نیز امکان داردد نقش تعدیل‌کننده در بازار ایفا کند، اما با حذف کامل این مسیر انتظار می‌رود روند افزایش قیمت‌ها سرعت بیشتری بگیرد و نارضایتی اجتماعی نیز افزایش یابد.نیز بخوانیدواردات خودرو با اولویت خودروهای برقی و هیبریدی سرعت گرفتحال و روز واردات خودرو / چرا خودرو کارکرده خارجی نمی‌آید؟ + فیلم۱۰ خودروی جذاب در محدوده یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان+ عکسشرایط واردات خودرو اعلام گردید
تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه