به گزارش پول و تجارت به نقل از پدال، اگر با حدود یک یا ۱٫۵ میلیارد تومان به دنبال یک سدان صفرکیلومتر در بازار کشورمان باشید، اصلیترین انتخابها سدانهای داخلی مثل دنا پلاس، تارا و شاهین هستند اما اگر علاقهای به این خودروهای تکراری و خستهکننده ندارید و به دنبال گزینهای متفاوت و بروزتر هستید، میتوانید سراغ سدانهای چینی بروید. هماکنون با بودجهای تا حدود ۱٫۵ میلیارد تومان امکان انتخاب چندین گزینهٔ چینی صفرکیلومتر را خواهید دارای بود. ازاینرو، در ادامه قصد داریم به معرفی ارزانترین سدانهای چینی صفرکیلومتر حال حاضر بازار کشورمان بپردازیم تا راهنمایی باشد برای کسانی که در این بازهٔ قیمتی علاقهای به خودروهای ایرانی ندارند.۱-جک J۴قیمت کارخانه: یک میلیارد و ۷۰ میلیون تومانقیمت بازار: یک میلیارد و ۸۸ میلیون تومانارزانترین سدان چینی صفرکیلومتری که هماکنون در بازار کشورمان امکان دارد خرید، جک J۴ مونتاژ گرمان موتور هست. البته J۴ خودرویی سالخورده هست که پیشینهٔ آن به سال ۲۰۱۲ بازمیگردد. این خودرو نیز از طراحی کسلکنندهای رنج میبرد که حتی در برابر رقبای ایرانی هم حرفی برای گفتن ندارد و در داخل نیز سن بالای خود را نشان میدهد. بااینحال، برگ برندهٔ مهم جک J۴ برخورداری از گیربکس اتوماتیک هست که آن را به یکی از ارزانترین سدانهای اتوماتیک بازار تبدیل کرده هست. البته گیربکس اتوماتیک این خودرو از نوع CVT هست و در کنار یک پیشرانهٔ ۱٫۵ لیتری تنفس طبیعی با ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور نمیشود انتظار رانندگی هیجانانگیزی را از آن داشته باشید اما در عوض J۴ استهلاک پایینی دارد. کرمان موتور نیز نسخهٔ فیسلیفت این خودرو را هم با نام ایگل عرضه انجام میدهد که کمی گرانتر هست ولی ظاهر چندان بهتری نسبت به J۴ ندارد.۲-روز آتی ۵۱۱قیمت کارخانه: یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانقیمت بازار: یک میلیارد و ۶۰ میلیون تومانیکی دیگر از سدانهای چینی که با قیمت حدود یک میلیارد تومان امکان دارد خرید، روز آتی ۵۱۱ مونتاژ روز آتی موتور هست. این خودرو درواقع محصول چانگان هست و آلسوین نام دارد. هرچند از زمان معرفی این خودرو هم حدود هشت سال میگذرد ولی ۵۱۱ در ظاهر لااقل از جک J۴ شرایط بهتری دارد. این سدان مونتاژی هم مثل رقیب اصلی خود از یک پیشرانهٔ ۱٫۵ لیتری تنفس طبیعی استفاده انجام میدهد که ۱۰۶ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور دارد اما برخلاف دیگر خودروهای این لیست که از گیربکس اقتصادی و کسلکنندهٔ CVT استفاده میکنند، ۵۱۱ به گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه مجهز هست که برگ برندهٔ مهمی محسوب خواهد گردید. این سدان چینی مونتاژی از امکانات مناسبی هم بهره میبرد (هرچند متأسفانه روز آتی موتور چندین امکانات مهم مثل کروز کنترل را حذف کرده هست) و ازآنجاییکه ساخت چانگان هست، از لحاظ کیفیت هم شرایط خوبی دارد اما شرکت روز آتی موتور به بدقولی در تحویل و خدمات پس از فروش ضعیف شهرت دارد که باعث شده ۵۱۱ در بازار نتواند جایگاهی که شایسته هست را پیدا کند.۳-لونا GREقیمت کارخانه: یک میلیارد و ۲۱۱ میلیون تومانقیمت بازار: یک میلیارد و ۲۸۵ میلیون تومانلونا GRE گزینهای کاملاً متفاوت از دیگر خودروهای این لیست هست زیرا این یک سدان برقی هست که توسط ایرانخودرو وارد خواهد گردید. این خودرو درواقع JMEV Yi نام دارد و از طریق سرمایهگذاری مشترک یکی از شرکتهای زیرمجموعه رنو بنام موبیلایز با گروه جیانگلینگ موتورز چین توسعه پیدا کرده هست. همانطور که اشاره گردید، ایرانخودرو اقدام به واردات لونا انجام میدهد و برخلاف دیگر خودروهای لیست، مونتاژی نیست. لونا به یک موتور الکتریکی با ۱۴۹ اسب بخار قدرت و ۲۲۵ نیوتن متر گشتاور روی محور جلو مجهز هست که یعنی ارقامی در حد موتورهای توربوشارژ رقبا میدهد و شتابگیری نرم و نسبتاً سریعی را فراهم انجام میدهد (شتاب صفرتاصد ۹٫۵ ثانیه) اما از لحاظ امکانات حرف چندانی برای گفتن ندارد. هرچند لونا قیمت نسبتاً مناسبی دارد اما درحالیکه به گفتهٔ سازنده، با هر بار شارژ میتواند تا ۴۰۰ کیلومتر را طی کند، در دنیای واقعی این رقم بسیار کمتر و در حدود ۲۵۰ کیلومتر هست و بنابراین برای ترددهای طولانی مناسب نخواهد قرار دارای بود.۴-سابرینا U۵ پلاسقیمت کارخانه: یک میلیارد و ۴۹۰ میلیون تومانقیمت بازار: -سابرینا U۵ پلاس جدیدترین سدان چینی بازار کشورمان هست که بهتازگی عرضهٔ آن توسط دیار خودرو آغاز شده هست. این خودرو محصول شرکت بایک هست و در چین با برند بیجینگ عرضه خواهد گردید. U۵ پلاس از طراحی بروزی بهره میبرد و در داخل نیز با متریال باکیفیت و نمایشگرهای پیوسته، چندین سر و گردن از رقبای داخلی بالاتر هست. بااینحال، زیر کاپوت این خودرو هم پیشرانهٔ هیجانانگیزی قرار ندارد زیرا U۵ پلاس از یک موتور ۱٫۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور استفاده انجام میدهد و به یک گیربکس CVT متصل هست. البته نقطهٔ قوت این قوای محرکه، استهلاک پایین و نداشتن دردسرهای موتورهای توربو هست. سابرینا با قیمت ۱٫۵ میلیارد تومانی، اختلاف زیادی با رقبایی مثل دنا پلاس توربو اتوماتیک و تارا V۴ دارد و دیار خودرو هم تاکنون سابقهٔ خوبی در عرضهٔ مداوم و منظم خودروهای خود نداشته هست اما اگر بتواند با U۵ پلاس این رویه را تغییر دهد، احتمالاً خواهد توانست چندین از خریداران سدانهای داخلی را به سمت خود بکشاند.۵-چری آریزو ۵قیمت کارخانه: یک میلیارد و ۵۷۲ میلیون تومانقیمت بازار: یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومانآریزو ۵ یکی از باسابقهترین سدانهای چینی در بازار کشورمان محسوب خواهد گردید که تاکنون چندین بار فیسلیفت شده و همچنان روی خط تولید مدیران خودرو قرار دارد. جدیدترین نسخهٔ این خودرو که با نام آریزو ۵ اسپرت شناخته خواهد گردید، از سال ۱۴۰۲ به بازار آمد و با جلوپنجرهٔ بزرگتر، ظاهری بروزتر و جذابتر دارد. آریزو ۵ ارزانترین سدان چینی توربوشارژ بازار کشور محسوب خواهد گردید. این خودرو همچنان از همان پیشرانهٔ ۱٫۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژی استفاده انجام میدهد که اولین بار در سال ۱۳۹۶ معرفی گردید و ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیرو هم توسط همان گیربکس CVT با ۹ دنده مصنوعی صورت دریافت میکند. آریزو ۵ از لیست امکانات مناسبی بهره میبرد و از آنهایی که سالها هست در بازار کشورمان حضور دارد، از لحاظ بازار دستدوم و قطعات یدکی شرایط بهتری نسبت به دیگر چینیهای بازار دارد ولی یکی از مشکلات این خودرو، حساسیت موتور به بنزین بیکیفیت هست که باعث ناک زدن خواهد گردید به مکمل سوخت نیاز دارد.
دیدگاهها