پیش‌بینی واردات خودرو با فعال شدن مکانیسم ماشه | کدام خودروها برای سرمایه‌گذاران سودآور هستند
کد خبر : ۳۳۷۷۹
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۶/۲۸
-
زمان : ۰۰:۰۸
|
دسته بندی: اسلایدر

پیش‌بینی واردات خودرو با فعال شدن مکانیسم ماشه | کدام خودروها برای سرمایه‌گذاران سودآور هستند

اقتصادنیوز: یک کارشناس بازار خودرو بیان کرد: جامعه الان فضای امیدوارانه ای برای خرید خودرو یا سرمایه گذاری در خودرو ندارد و عملا خودرو از یک حالت سرمایه ای در حال خروج هست.

به گزارش پول و تجارت، در فضای نااطمینانی سیاسی و اقتصادی حاکم بر کشور، سرمایه گذاران خرد به دنبال بازاری امن برای سرمایه گذاری مطمئن می گردند، آیابازار خودروبازاری امن برای سرمایه گذاری هست؟اقتصادنیوزاین موضوع را با یک تحلیلگر بازار خودرو در میان گذاشت،. بابک صدرایی در بیان کردگو بااقتصادنیوزتاکید کرد: «با ممنوع کردن واردات خودرو، کسب و کار رانت خوارها و دلال ها را تقویت می کنیم که از این بازار نهایت سوءهستفاده را می توانند ببرند. در سال های97 تا 1400 که واردات خودرو ممنوع قرار دارای بود قیمت خودرو ثانیه ای افزایش می یافت و سوءهستفاده های زیادی می گردید. »خبر مرتبطرئیس انجمن همگن قطعه‌سازی: خودرو بازار امن برای سرمایه گذاری نیست | اثر منفی اسنپ‌ بک بر واردات خودرواقتصادنیوز: رئیس انجمن همگن قطعه‌سازی کشور بیان می‌کند: خودرو به خاطر مصرفی قرار دارای بودن نامکان داردد بازاری امن برای سرمایه‌گذاران خرد باگردید.این کارشناس بازار خودرو می گوید: «مردم الان تحلیل و نگاه امیدوارانه برای خرید خودرو یا سرمایه گذاری در بازار خودرو ندارد و عملا خودرو از یک حالت سرمایه ای در حال خروج هست..»*****آقای صدرایی! حدود 2 ماه و نیم از جنگ ایران و اسرائیل می گذرد. به عقیده جنابعالی بازار خودرو از آن التهابات روزهای جنگ و بعد از جنگ فاصله گرفته هست؟روزهایی که جنگ اتفاق افتاد و تا مدتی بعد از پایان جنگ، رکود گردیدیدی بر بازار خودرو حاکم قرار دارای بود اما کم کم تأثیرات جنگ کمتر گردید و بازار مقداری به حرکت درآمد البته نه چندینان قابل توجه و محسوس، بلکه از آن رکود سنگین در حال خروج قرار دارای بود. اما ناگهان بحث مکانیسم ماشه مطرح گردید و مجددا بازار را وارد فضای رکودی کرد.خودرو در حال خروج از بازار سرمایه گذاری هستدر مجموع می توان بیان کرد این فضای ملتهب و پیش بینی هایی که درباره آینده می شود نسبتاً بازار خودرو را در رکود فرو برده هست.جنگ که متوقف گردید، قیمت دلار بر روی کانال 84 یا 85 هزار تومان قرار دارای بود اما الان دلار در کانال 100 هزار تومان هست و چیزی حدود 20 درصد رگردید کرده هست. اما رگردید خودروهای وارداتی حتی از این مقدار هم کمتر گردیده و متوقف هست.این فضا نشان می دهد که مردم الان تحلیل و نگاه امیدوارانه برای خرید خودرو یا سرمایه گذاری در بازار خودرو ندارد و عملا خودرو از یک حالت سرمایه ای در حال خروج هست.در این فضا کدام گروه ها اقدام به خرید خودرو می کنند؟بازار خودرو بعد از جنگ بیشتر در حالت رکود قرار دارد، به همین دلیل کسانی که بیم دارند و این سوال برایشان مطرح می شود که «نکند در آینده نتوانم ماشین بخرم یا ماشین گران می شود»، در واقع مصرف کنندگان حقیقی هستند که از بیم و ترس، آن هم اگر پول دارای بوده باشند این ریسک ها را می پذیرند که پولشان را بیاورند در بازار خودرو و خریدار باشند.اشاره کردید که خودرو درحال خارج گردیدن از لیست کالای مناسب سرمایه گذاری هست، از نگاه شما الان بهترین بازار برای سرمایه گذاری خرد کدام بازار هست؟قبل از این، مسکن بازار جذابی برای سرمایه گذاری قرار دارای بود اما الان تمایل شاید به سمت طلا و دلار آمده باگردید؛ چون بازارها خودشان را پیدا می کنند.اما خودرو دیگر از آن حالتی که یک کالای سرمایه ای و کالایی قرار دارای بود که می بیان کردند روزی روزگاری می توان به عنوان سرمایه گذاری روی آن حساب کرد، خارج گردیده هست.مردم دیگر توان خرید خودروهایی با قیمت چندینمیلیاردی را ندارنددر شروع سال دلار روی قیمت 52 تا 53 هزار تومان قرار دارای بود اما پایان سال دوبرابر گردید و به 105 هزار تومان رسید. اما برای نخستین بار، قیمت خودرو ثابت مانده قرار دارای بود یعنی سیگنال می داد، این سقف قیمت خودرو هست. جامعه چون از نظر اقتصادی کوچک تر و شرایط اقتصادی سخت تر می شود، منِ عضو جامعه ایران توان این را ندارم که 207 یک میلیارد تومانی را بخرم 2 میلیارد تومان.از جهات دیگر، واردات خودرو یک مقدار بیشتر گردید و تنوع خودروهای مونتاژی افزایش یافت. همه این ها دست به دست هم داد و باعث گردید به من این پیام را بدهد کششی در بازار نیست و این امکان وجود ندارد خودرو بخواهد با این قیمت ها به بازار عرضه شود.اگر مکانیسم ماشه هم فعال گردید، واردات خودرو ممنوع نشود زیرا...اگر مکانیسم ماشه فعال شود، می تواند تاثیری بر واردات بازار خودرو دارای بوده باگردید؟اشتباهی که دولت سال 97 کرد این قرار دارای بود وقتی مسئله برجام پیش آمد، دولت هم واردات خودرو را ممنوع و تحریم کرد. این اتفاق از نظر روانی باعث می شود قیمت ها جهش پیدا کند. در صورت فعال گردیدن مکانیسم ماشه، واردات را ممنوع نکنیم حتی اگر نتوانیم خودرویی وارد کنیم، مثل امسال که هنوز واردکنندگان ارزی نگرفته اند و ثبت سفارش های پارسال در حال انجام هست، حتی اگر گردیده با تیراژ خیلی کمتر خودرو وارد شود، بهتر از ممنوع کردن واردات هست.ممنوع کردن واردات خودرو، کسب و کار رانت خوارها و دلال ها را تقویت می کندبا همین ممنوع کردن واردات، کسب و کار رانت خوارها و دلال ها را تقویت می کنیم که از این بازار نهایت سوءهستفاده را می توانند ببرند. در سال های97 تا 1400 که واردات خودرو ممنوع قرار دارای بود قیمت خودرو ثانیه ای افزایش می یافت و سوءهستفاده های زیادی می گردید.نظر به اینکه خودرو به تیراژ مناسبی در بازار رسیده هست حتی اگر مکانیسم ماشه فعال شود، در صورت مدیریت روانی بازار توسط دولت و رعایت این نکته که از قبل تقاضا را پیش بینی کنیم، حداقل بین 6 ماه تا یک سال از انفجار قیمتی در بازار خودرو جلوگیری می کنیم که به نفع مصرف کننده هست.الان خودروهای وارداتی، تیراژ خوبی در بازار دارند اما بیشتر این ها مشکل عرضه دارند، یک عده این خودروها را به اصطلاح خوابانده اند به امید اینکه سود زیادی کسب کنند.اما به نظر من این سیهست جواب نمی دهد چون خودرو سود اصلی را کرده هست. بر این باورم دیگر اینطور نیست که خودروی سه میلیاردی را هر چقدر هم ارز رگردید کند، در عرض یک سال بتوانیم با قیمت 6 میلیارد تومان بفروشیم.خودروهای پرطرفدار میان سرمایه گذارانبرای همین اگر مقداری شرایط عرضه خودرو کمتر شود، حتی با وجود فعال گردیدن احتمالی مکانیسم ماشه، خودروهایی که دپو گردیدند، اگر یک مقدار اندک افزایش قیمت هم دارای بوده باشند دیگر جایی برای رگردید بیش از این ندارند که دو یا سه برابر شوند. بنابراین این خودروها هم جا دارد آرام آرام به بازار عرضه شوند تا کنترل بهتری صورت گیرد.سرمایه گذاران خرد نظر به شرایط بلاتکلیفی و نااطمینانی اقتصادی و سیاسی دائما درحال شیفت کردن از یک بازار به بازار دیگر هستند، نظر به اظهارات شما بازار خودرو می تواند مقصد سرمایه گذاری باگردید یا...یک سری محصولات هستند که همواره دارای حاشیه سودند، آنقدر تقاضا دارند که در بازار شناسایی می شوند و سرمایه گذاران به سمت این بازار می روند؛ مثلا 207 یا تیگو 7 ماشین هایی هستند که همواره در بازار طرفدار خاص خود را دارند. خودروهای وارداتی و مونتاژی طرفدار زیاد دارند و این کشش را دارند که سرمایه گذاران خرد هم سود معقولی ببرند.اما دیگر مثل سابق نیست که بتوانیم سود چندینبرابر دارای بوده باشیم و من این فضا را دور از ذهن می بینم.نیز بخوانیدگرانی گردیدید خودرو محبوب چینی/قیمت آریزو ۶ پرو 30 میلیون بالا رفت+ جدولبازار سیاه خریدوفروش حواله خودروهای وارداتی جانبازان/ حواله «تویوتا ونزا» یک‌میلیارد و ۷۵۰‌میلیونرونمایی از غول برقی مرسدس بنز / ترکیبی از تجمل و آینده‌نگری+عکسانتقاد وزارت صمت از عرضه خودرو در بورس کالا / واسطه‌ها سود اصلی را می‌برند
تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه