گرفتاری خریداران خودرو /نمی‌دانند قراردادهای قسطی دست و پایشان را می‌بندد
کد خبر : ۳۳۸۰۳
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۶/۲۸
-
زمان : ۰۷:۳۸
|
دسته بندی: اسلایدر

گرفتاری خریداران خودرو /نمی‌دانند قراردادهای قسطی دست و پایشان را می‌بندد

اقتصادنیوز: خریداران خودروهای داخلی و مونتاژی که ماه‌ها در انتظار تحویل مانده‌اند، این روزها با تخلفات تازه‌ای از سوی چندین نمایندگی‌ها روبه‌رو گردیده‌اند؛ نمایندگی‌هایی که به‌جای تحویل خودرو، حواله‌فروشی کرده و حتی به مشتریان پیشنهاد دریافت سود نقدی می‌دهند. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با تأیید این موضوع از برخورد قانونی و جریمه‌های سنگین برای متخلفان خبر داده هست.

به گزارش پول و تجارت به نقل از ایسنا، تأخیرهای طولانی درتحویل خودروهای مونتاژ داخل همچنان ادامه دارد و بسیاری از خریداران بیش از شش ماه تا یک سال برای دریافت خودروهای خود منتظر مانده‌اند. این روند باعث سردرگمی و نارضایتی گسترده در بازار گردیده که نیازمند توجه بیشتر مسئولان مربوطه هست. در همین رهستا، مقرر قرار دارای بود تا پایان هفته گذشته جلسه‌ای در وزارت صمت با حضور نمایندگان اتحادیه برگزار شود تا ابعاد این تخلفات بررسی و راهکارهای نظارتی و قانونی برای ساماندهی بازار خودرو در دستور کار قرار گیرد.اسد کرمی - رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران تهران - در بیان کرد و گو با ایسنا، درباره برگزاری این جلسه بیان کرد: متاسفانه با وجود همه تلاش‌هایی که گردید این جلسه بر پا نگردید که به همین زودی در هفته‌ آینده جلسه را حتما برگزار می‌کنیم و مواردی هم که تصمیم گیری شود را به صورت دقیق و کامل اطلاع رسانی می‌کنیم. شک نکنید دغدغه مردم را داریم و برای بهقرار دارای بود شرایط از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.او درباره تخلف چندین نمایندگی ها و نمایشگاه ها بیان کرد: نمایندگی‌ها در کل ایران باید پروانه دارای بوده و برای پیش فروش خودرو نیز از بانک مرکزی مجوز بگیرند. کلیه نماینده‌هایی که در تهران هستند زیر نظر شرکت‌ها کار می کنند و شرکت‌ تولید کننده و مونتاژکار هیچ فرقی ندارد. این شرکت‌ها باید نمایندگی‌های خود را کنترل کنند و اگر در ماه ۱۰ حواله می‌دهد، باید به نحوه فروش آن‌ها نیز رسیدگی کند.کرمی ادامه داد: متاسفانه الان چندین از نمایندگی‌ها تخلف می‌کنند و اگر خود متصدی هم نباگردید، نماینده‌های آن‌ها چندینین حواله فروش می‌زنند و پول هم می‌گیرند! بعد از سه ماه خریدار به دنبال خودروی خود می‌آید که در آنجا خریدار را به شرکت و وزارت صمت ارجاع می‌کنند. نمایندگی تخلف انجام می‌دهد اما مقصر اصلی شرکت هست چون باید رسیدگی انجام دهد تا نمایندگی‌ها بیش از سهمیه خود را در بازار نفروشند. ما نمایندگی‌هایی داریم که بیش از ۲۰ شاکی دارند. وقتی به نماینده می‌گوییم چرا این کار را کرده‌اید می‌گویند ما نقرار دارای بودیم متصدی ما این کار را کرده هست! باید شرکت رسیدگی کند چون همه این افراد زیر نظر شرکت هستند.او با بیان اینکه پس از انجام تخلف، نمایندگی‌ها رفع تکلیف می‌کنند، اظهار کرد: وقتی هم دیر خواهد گردید به خریدار می‌گویند بیاید سود ۲۴ درصدی پول خود را به جای خودرو تحویل بگیرید که به درد مصرف کننده نمی‌خورد. مردم ۲۴ درصد سود نمی‌خواهند و خودرو می‌خواهند، در غیر این صورت پول خود را در بانک قرار می‌دادند. متاسفانه الان این مشکلات را داریم و به وزارت صمت و شرکت ها اعلام کرده‌ایم. باید جلسه فوق برگزار شود و ما کتبا نامه خواهیم زد که اگر نمایندگی‌ها این کار را کنند فکر اساسی می‌کنیم و جریمه در نظر می‌گیریم.رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران تاکید کرد: پیش فروش خودرو از نظر قوانین صنفی مجاز نیست. از افرادی که پروانه دارند تعهد گرفته‌ایم که پیش فروش نکنند اما بعضا افرادی هستند که پیش فروش انجام داده‌اند. خواهش می‌کنم مردم از نمایندگی‌ها خرید کنند تا حداقل بتوان رسیدگی کرد چون نمایندگی‌ها از بانک مرکزی مجوز دارند. نمایشگاه‌ها به هیچ عنوان حق پیش فروش ندارند.او با اشاره به اینکه یکسری تخلف‌ها هم در خرید و فروش اقساطی ماشین‌ها رخ می‌دهد، توضیح داد: برای مثال یک فردی که خودرو ۲۰۷ را با قیمت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به صورت اقساطی با ۶۰۰ میلیون پیش پرداخت خریداری انجام می‌دهد، اطلاع ندارد که در قرارداد دست و پای او را می‌بندند. خواهش من این هست که خریداران با دقت ماشین بخرند. در حالی که کمیسیون یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، مبلغ ۱۲ میلیون تومان هست، چندین نمایشگاه‌ها چندینین برابر بیشتر می‌گیرند. برای مثال ۵۰ میلیون کمیسیون می‌گیرند که خلاف هست. یا برای مثال دیگر در قرارداد می‌نویسند چنانچه یک چک برگشت بخورد باید ۲۰ درصد ضرر و زیان پرداخت شود. افرادی که پیش خرید یا اقساطی خرید می‌کنند، زمانی که خودرو را تحویل نگرفته‌اند حساب و کتاب کنند تا یکباره ضررهای چندین صد میلیونی متحمل نشوند.کرمی درباره تخلف نمایشگاه داران با تشخیص رنگ‌ها و کارشناسی‌های متقلب نیز توضیح داد: کارشناسان خودرو باید آموزش دیده باشند، در حالی که این‌ها با یک آهن‌ربا «تق تق» کارشناسی الکی می‌کنند. وقتی خودرویی می‌آید اگر زد و بند کنند به سود یکطرف غش انجام می‌دهد. این کارشناسی‌ها نمی‌شود دخالتی در خرید و فروش کنند در حالی که این کار را می‌کنند. آن‌ها فقط باید کارشناسی انجام دهند نه اینکه قیمت گذاری کنند. باید جریمه‌های سنگین بگذاریم که تکرار نشود.نیز بخوانیدافرادی که کافئین برایشان مضر هستقیمت خودرو تخت گاز گرفت+ جدول نرخ هاربیعی: قوانین ثابت برای تولید می‌خواهیمکرونا چه کسانی را بی کار کرد ؟
تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه