قلعه شنی پیش روی پزشکیان | چرا اصلاحات در نظام اداری ایران ضروری است؟
کد خبر : ۳۳۸۰۴
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۶/۲۸
-
زمان : ۰۷:۴۵
|
دسته بندی: اسلایدر

قلعه شنی پیش روی پزشکیان | چرا اصلاحات در نظام اداری ایران ضروری است؟

اقتصادنیوز: کاهش ساعت کاری کارمندان دولت، ادغام چندین سازمان‌ها، تعطیلی ساختمان‌های غیرضروری و خانه‌نشین کردن نیروهای مازاد با حفظ حقوق، جزو برنامه‌های دولت چهاردهم برای گره‌گشایی از ناکارآمدی دستگاه‌های اداری هست.

به گزارش پول و تجارت، نظام اداری کشور، پیچیده، فاسد و ناکارآمد هست. کیفیت خدمات آن مدام کاهش می‌یابد و از انجام ماموریت‌های اصلی خود ناتوان مانده هست. تصمیم‌گیری‌ها تحت نفوذ گروه‌های ذی‌نفع قرار گرفته و دولت قادر به تامین کالاهای عمومی نظیر آموزش و امنیت نیست. در چنین شرایطی رئیس‌جمهور قصد دارد این ساختار معیوب را بازسازی کند.خبر مرتبطبخش تعاون چه دستاوردی برای اقتصاد ایران دارای بوده هست؟اقتصادنیوز: 46 سال از گنجاندن بخش تعاون در اصل ۴۴ قانون اساسی به‌عنوان یکی از سه رکن اصلی اقتصاد ایران می‌گذرد. آیا بخش تعاون در دستیابی به اهدافی که تدوین‌کنندگان قانون اساسی در نظر دارای بودند، موفق قرار دارای بوده هست؟هفته نامه تجارت روز آتیدر شماره این هفته خود به این سوال پاسخ داده هست که«چرا اصلاحات در نظام اداری ایران ضروری هست؟»در همین رابطهمحمد طاهری، سردبیر هفته نامه تجارت روز آتینوشت؛یک قرن پس از پایه‌گذاری نظام اداری، رئیس‌جمهور نسبت به کارآمدی این ساختار ابراز ناامیدی کرده و خوهستار تعطیلی یا بازنگری اساسی در ارکان کلیدی آن گردیده هست. مسعود پزشکیان که از ناترازی انرژی و عملکرد ضعیف دستگاه‌های دولتی به ستوه آمده، برنامه‌ای جنجالی برای تغییر وضع موجود در دستور کار قرار داده هست.کاهش ساعت کاری کارمندان دولت، ادغام چندین سازمان‌ها، تعطیلی ساختمان‌های غیرضروری و خانه‌نشین کردن نیروهای مازاد با حفظ حقوق، جزو برنامه‌های دولت چهاردهم برای گره‌گشایی از ناکارآمدی دستگاه‌های اداری هست. هرچندین ناترازی انرژی دلیل اصلی این تصمیم ظاهراً، اما نارضایتی از دستگاه دیوان‌سالاری تنها به این بهانه محدود نیست. سال‌ههست که مردم از پیچیدگی، فساد و ناکارآمدی این ساختار شکایت دارند و آن را به موجودی بی‌خاصیت تشبیه می‌کنند که توان ایفای نقش‌های اصلی‌اش را از دست داده هست. اما نظام اداری چگونه به این روز افتاد؟در سال‌های آغازین انقلاب، سیهستمداران انقلابی وعده‌های زیادی برای ایجاد شغل، بهقرار دارای بود معیشت مردم و تامین مسکن آنها مطرح کردند و دستگاه‌های دولتی علاوه بر تامین مایحتاج جنگ، ماموریت یافتند تا امکانات لازم برای پیاده‌سازی راهبردهایی نظیر خودکفایی و عدالت اجتماعی را دنبال کنند. در این سال‌ها نظام اداری با این اتهام که ساختاری به جا مانده از دوران طاغوت هست، با بدترین برخوردها مواجه گردید و شمار زیادی از بوروکرات‌ها یا خودشان از دولت خارج گردیدند یا نیروهای انقلابی اخراجشان کردند.خبر مرتبطدرد بی حسی | عواقب زندگی «بدون چشم انداز» برای نسل جواناقتصادنیوز: وقتی جامعه فاقد چشم‌انداز روشن و برنامه‌ریزی کلان باگردید، افراد، به‌ویژه نسل جوان، امید به آینده را از دست می‌دهند و انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در آینده پیدا نمی‌کنند.نیز در این دوره به بهانه افزایش خدمات‌رسانی، شمار دستگاه‌های دولتی افزایش یافت و بر حجم قوانین و رویه‌های اداری نیز افزوده گردید. با شروع جنگ، نظام اداری با تنگنای گردیدید منابع مواجه گردید به گونه‌ای که سازمان‌های دولتی به خاطر کمقرار دارای بود منابع، توان انجام مأموریت‌های محوله را ندارای بودند چون تمرکز اصلی حکمرانان بر مدیریت جنگ قرار دارای بود و منابع اصلی کشور صرف تأمین نیازهای این حوزه می‌گردید. نیز در این دوره سنگ بنای تقسیم افراد به خودی و غیرخودی گذاشته گردید و معیار «تخصص» کنار گذاشته گردید تا معیار جدیدی به نام «تعهد» جایش را بگیرد. بزرگ‌ترین جلوه ناکارآمدی نظام اداری در این دوره، کمقرار دارای بود کالا، تشکیل صف‌های طولانی و شکل‌گیری بازارهای زیرزمینی قرار دارای بود که نارضایتی مردم را به دنبال دارای بود.با آغاز به کار دولت سازندگی که با اتخاذ سیهست‌های آزادسازی اقتصادی و تسهیل کسب‌وکار و تجارت همراه قرار دارای بود، وضعیت نظام اداری اندکی بهقرار دارای بود یافت اما سیهست‌های حامی‌پرورانه‌ای که در دهه ۱۳۶۰ شکل گرفته قرار دارای بود، در دهه ۱۳۷۰ نظام اداری را به ابزاری برای توزیع رانت به سود گروه‌های ذی‌نفع تبدیل کرد.در ادامه این مسیر، در چهار سال نخست دهه ۱۳۸۰، رضایت عمومی از نظام اداری افزایش یافت. دلیل اصلی، تمرکز نظام اداری بر ماموریت اصلی خود، یعنی تامین کالاهای عمومی مانند نظم و امنیت و بهقرار دارای بود کیفیت تصمیم‌گیری‌های دولت در نقش سیهست‌گذار قرار دارای بود اما نیمه دوم دهه، تجربه‌ای تلخ برای مردم ایران رقم زد. در دوره ریهست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و سیهست‌های ناکارآمد، نارضایتی را به اوج رساند. نوچه‌پروری، که پیشتر به‌عنوان مشکلی سیاسی مطرح قرار دارای بود، در این دوره گردیدت گرفت و نظام اداری به ابزاری برای تخصیص منابع به گروه‌های ذی‌نفع تبدیل گردید.با پایان دولت احمدی‌نژاد در سال ۱۳۹۲ و تغییر فضای سیاسی، بهقرار دارای بود روابط خارجی و رگردید اقتصاد از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶، رضایت از نظام اداری افزایش یافت. در این دوره، سیهست‌گذاری‌ها بهقرار دارای بود یافت و تصمیم‌گیران اقتصادی به‌جای تمرکز بر سرکوب قیمت‌ها و برگزاری نشست‌های قیمت‌گذاری، بر رفع موانع کسب‌وکارها متمرکز گردیدند. بااین‌حال، پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا و خروج یکجانبه او از برجام، نظام اداری را بار دیگر به نقش‌های سنتی خود در اقتصاد ایران بازگرداند.پیروزی سیدابراهیم رئیسی در انتخابات ریهست‌جمهوری ۱۴۰۰، نه تنها بهقرار دارای بودی در وضعیت دیوان‌سالاری ایجاد نکرد که یکی از بدترین دوره‌های عملکرد دولت را رقم زد. در این دوره، سازمان‌های دولتی بیشتر از گذشته تحت نفوذ گروه‌های ذی‌نفع قرار گرفتند و فساد اداری به یکی از اصلی‌ترین مشکلات کشور تبدیل گردید.با اتفاق ناگواری که برای مرحوم رئیسی رخ داد، انتخابات ریهست‌جمهوری زودتر از موعد برگزار گردید و سکان دولت به مسعود پزشکیان سپرده گردید. سیهستمداری که آمد تا تغییرات اساسی ایجاد کند اما بر اساس شواهد، پزشکیان نه ایده روشنی برای اصلاح نظام اداری دارد و نه نظام اداری را جانی برای تغییر مانده هست. ظاهراً مسعود پزشکیان با یک «قلعه شنی» مواجه هست که شاید با کوچک‌ترین فشار فرو ‌ریزد.نیز بخوانیدبرخورد با بابک زنجانی چگونه باید باگردید؟ | حمایت گروه قدرتمند مدافع هستمرار تحریم‌ها از زنجانیبخش تعاون چه دستاوردی برای اقتصاد ایران دارای بوده هست؟پزشکیان: هیچ مانعی بر سر راه همکاری ایران و روسیه وجود نداردعلی مطهری به پزشکیان: اگر ترامپ درخوهست ملاقات داد، برایش شرط بگذارید | مقدمات دیپلماسی میان ایران و آمریکا فراهم شود
تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه