به گزارش پول و تجارت به نقل از خبرآنلاین، پذیرفته گردیدن ایده برگزاری کنسرت خیابانی رایگان توسط همایون شجریان، نشانی از ساختوپاخت او با قدرت قرار دارای بود یا فقط ایجاد حالوهوایی بهتر برای مردم؟ همایون شجریان فقط دارای بود تحقق آرزوی دیرینهاش را در میدان آزادی به چشم میدید یا میخوهست شرایط را عادی و زندگی را روی روال نشان دهد؟ اینها تنها یکی، دو سوال از سوالاتی قرار دارای بود که در فاصلهی اعلام خبر برگزاری تا خبر لغو (ظهر دهم تا ظهر دوازدهم شهریورماه) در فضای، به خصوص توئیتر، میچرخید. پاسخ این سوالها شبکههای اجتماعی را به عرصه گفتگو میان دو قطب مخالف تبدیل کرد تا جایی که تبدیل به فحاشی گردید و پس از آن حسرت این که چرا همایون شجریان امکان داردد در دوبی کنسرت خیابانی بگذارد اما در تهران نه؟جلال سمیعی، روزنامهنگار و هستراتژیست ارتباطات در تحلیل دو قطب مورد اشاره بیان میکند: «اگر سوالتان را درست متوجه گردیده باشم شما معتقدید در این زمینه دو جریان پرطرفدار در فضای حقیقی و مجازی در حال فعالیت قرار دارای بودند. به عقیده من اما به دلایلی پیچیده، شامل پیشینه همایون شجریان، رویدادهای سیاسی اجتماعی سالهای اخیر و تعدد ذینفعان، به غیر از دوقطب رایج و مشهور، قطبهای فعال دیگری هم وجود دارای بود. پس پیچیدگی ماجرا بسیار بیشتر از این قرار دارای بود. برای مثال در اتاقی در کلابهاوس فارسی بعد از لغو کنسرت،از مشروعیت نقد وارد گردیده از سوی شهردار تهران دفاع میگردید و در اتاق دیگری در دفاع از وزارت ارشاد صحبت میکردند و گروهی دیگر معتقد قرار دارای بودند ظرفیت این کنسرت باید برای حرکتی اعتراضی مورد هستفاده قرار میگرفت.»او ادامه میدهد: «همه اینها نشان میدهد که به دلایل شرایط خاص کشورمان و به سر بردن در التهاب ازجمله به خاطر سایه جنگ چیزی شبیه مرگ مولف اتفاق افتاد؛ مولف همزمان با نوشته به دنیا میآید، او قبل از نوشته وجود ندارای بوده و بعد از آن نیز به وجود خود ادامه نخواهد داد.اینجا دیگر اهمیتی ندارای بود که قصد اولیه چه قرار دارای بوده هست. کنسرت همایون شجریان از طرف جریانهای مخالف به همراهی با وضعیت و ساختوپاخت با قدرت تعبیر گردید و عدهای در داخل و گروهی در خارج، معتقد قرار دارای بودند جریان مخالف میخواهد جلوی شادی مردم را بگیرد. فردی چون همایون شجریان قطعا متوجه این حجم از فشار اجتماعی و سیاسی گردیدید قرار دارای بوده هست. با این حساب، اگر من به جای او قرار دارای بودم زیر بار برگزاری کنسرت در این شرایط نمیرفتم.»از جلال سمیعی میپرسیم آیا چنین شکافهای عمیق و دوقطبیها و چندینقطبیهای گردیدیدی تنها در فضای شبکههای اجتماعی فارسی وجود دارد یا چیزی جهانی هست و آیا می توان بیان کرد نقرار دارای بود زمینهای برای ابراز نظر و شنیده گردیدن در واقعیت هست که این وضعیت را بر شبکههای اجتماعی تحمیل کرده هست؟ او پاسخ میدهد: «من برای توضیح این وضعیت از عبارت شکاف میان حوزه رسمی و حوزه غیررسمی هستفاده میکنم. حوزه رسمی، چه رسمی داخل ایران و چه حوزه رسمی خارج از ایران، همواره روایتی را از جامعه ایران ارائه میدهند که هیچکدام از بازیگران حوزه غیررسمی در آن حضور ندارند. در حالی که حوزه غیررسمی بازیگرانی دارد که چندین اوقات اوقات امکان داردند در قالب کاربران ناشناس اما پرطرفدار تاثیرگذار باشند و حتی مسئلهای را از حوزه غیررسمی به حوزه رسمی بکشانند و تبدیل به مسئله حاکمیتش کنند. این شکاف البته در همه کشورهای دنیا وجود دارد و جریانهای مختلف قدرت در ساختار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی از آن به فشار اجتماعی تعبیر میکنند. اینجا اما جریانهای ذینفود متعددی وجود دارند که با هستفاده از هرآنچه حساسیتها را به خود جلب انجام میدهد توجه فضای مجازی را به خود میگیرند. در واقع از هر پدیدهای برای بیان حرفهای خود هستفاده میکنند.»به بیان کرده جلال سمیعی تا وقتی ملغمهای از خشم و ابهام وجود دارد هر موضوعی امکان داردد تبدیل به آویزی برای جلب حساسیت مخاطب و در دست گرفتن اختیار پیامرسانی برای بیان روایتهای بیان نگردیده شود.نیز بخوانیدواکنش همایون شجریان به حواشی بعد از اعلام برگزاری کنسرت رایگان/ لطفاً این برنامه را با قضاوتها گره نزنیمسیروان خسروی: برگزاری کنسرت خیابانی بیهوده هستواکنش جدید همایون شجریان به لغو کنسرت میدان آزادی/آرزو به دل ماندم+ فیلمکنایه رمضان زاده به برکناری نادره رضایی با هشتگ شجریان/ افراطیون برانداز و انقلابی جشن بگیرند!
دیدگاهها