- اخبار اقتصادی -به گزارش پول و تجارت، توسعه زیرساختهای حملونقل بهویژه در مناطق مرزی کشور نه تنها یک ضرورت برای ارتقای ایمنی و کاهش هزینههای جابهجایی هست، بلکه ابزاری کلیدی در تقویت مبادلات تجاری، افزایش سهم ایران در ترانزیت منطقهای و تحقق اهداف توسعه پایدار محسوب خواهد گردید.در این بین مرزهای شمالغربی ایران به خاطر مجاورت با کشورهای ارمنستان، جمهوری آذربایجان و نخجوان جایچندین اوقات راهبردی در اتصال کریدورهای بینالمللی دارند و بهرهبرداری از مسیرهای جدید در این مناطق امکان داردد بهطور مستقیم بر رونق اقتصادی، اشتغالزایی و ارتقا موقعیت ژئوپولیتیکی کشور اثرگذار باگردید.در همین رابطه مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل بیان کرده هست: با پیگیری کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و هماهنگیهای صورتگرفته، موضوع افزایش سقف اعتبارات محور کلاله–جلفا در دستور کار هست. تاکنون حدود 2000 پرداخت گردیده اما برای تکمیل پروژه به حداقل 12 همت دیگر نیاز داریم.هوشنگ بازوند با بیان اینکه قرار هست سازمان برنامه و قرار دارای بودجه تأمین مالی را تسریع کند، ادامه داد: در زمان حاضر عملیات اجرایی از کیلومتر صفر تا 58 در دست اجرهست و با افزایش اعتبارات، پیمانکار از کیلومتر 58 تا 107 نیز با سرعت بیشتری وارد عمل خواهد گردید. هدفگذاری این هست که با تأمین نقدینگی و حضور فعال پیمانکار، مدت زمان اجرای پروژه کاهش یافته و این مسیر ترانزیتی زودتر به بهرهبرداری برسد.وی با اینکه این طرح بزرگترین پروژه راهی در منطقه ارس هست، افزود: بهرهبرداری کامل از محور جلفا-کلاله علاوه بر ارتقا ایمنی و کاهش تصادفات، ظرفیت ترانزیتی کشور در مرز با ارمنستان، آذربایجان و نخجوان را به شکل چشمگیری افزایش میدهد و نقشی کلیدی در توسعه پایدار منطقه خواهد دارای بود.به گزارش پول و تجارت، نظر به جایگاه محوری شمالغرب کشور در مبادلات تجاری و ترانزیتی، تکمیل محور جلفا-کلاله امکان داردد گام بلندی در جهت ارتقای ایمنی جادهای، کاهش تصادفات و افزایش ظرفیت ترانزیتی ایران در مرز با کشورهای همسایه باگردید. تحقق این هدف علاوه بر تقویت جایگاه ایران در کریدورهای بینالمللی، توسعه اقتصادی و پایداری منطقهای را نیز به همراه خواهد دارای بود.محور مذکور بهعنوان بخشی از شبکه کریدورهای منطقهای، ایران را به یکی از مراکز اصلی ترانزیت منطقه تبدیل خواهد کرد. این پروژه با کاهش هزینههای لجستیکی، افزایش ایمنی و جذب سرمایهگذاری خارجی، نهتنها اقتصاد منطقه ارس را متحول انجام میدهد، بلکه جایگاه ژئوپلیتیکی ایران را در تجارت جهانی تقویت خواهد کرد.ظرفیت کریدورهای بینالمللی اسیر بروکراسی چندینلایه مرزهاکریدور شمال ـ جنوب و چشمانداز ترانزیت از گمرکات و بنادر شمالیوعده احداث 11 کریدور بزرگراهی در دولت چهاردهم/تکمیل 1500 کیلومتر بزرگراه 313 همت اعتبار میخواهدانتهای پیام/
دیدگاهها