به گزارش سرویس خودرواقتصادآنلاین، بر اساس قیمت شاهین در بازار آزاد و کارخانه، قیمت کارخانه شاهین G دندهای ۶۷۱ میلیون تومان اعلام شده، در حالیکه همین خودرو در بازار آزاد یک میلیارد تومان معامله خواهد گردید. به این ترتیب، با خرید شاهین از کارخانه و فروش در بازار، سودی معادل ۳۲۸ میلیون تومان به دست میآورند.شاهین اتوماتیک پلاس در کارخانه۹۷۵میلیون تومان قیمتگذاری شده، اما در بازار به یک میلیارد و۳۱۱میلیون تومان رسیده هست. اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار برای شاهین اتوماتیک به۳۳۶میلیون تومان میرسد.از جهات دیگر، شاهین GL هم در کارخانه با قیمت ۶۵۰ میلیون تومان عرضه خواهد گردید اما در بازار آزاد ۸۷۹ میلیون تومان قیمت دارد. اختلاف قیمت این مدل حدود ۲۲۸ میلیون تومان هست که نشان میدهد تقریبا تمامی نسخههای شاهین برای خریداران کارخانهای سودآور هستند.قیمت کارخانه و بازار آزاد شاهین - شهریور ۱۴۰۴برندقیمت بازار آزاد(تومان)قیمت کارخانه(تومان)اختلاف قیمت(تومان)شاهین G دندهای۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰۶۷۱,۷۴۹,۰۰۰۳۲۸,۰۰۰,۰۰۰شاهین G اتوماتیک۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰۸۳۶,۵۴۴,۰۰۰۱۸۳,۰۰۰,۰۰۰شاهین GL۸۷۹,۰۰۰,۰۰۰۶۵۰,۵۹۱,۰۰۰۲۲۸,۰۰۰,۰۰۰شاهین اتوماتیک پلاس۱,۳۱۱,۰۰۰,۰۰۰۹۷۵,۱۴۲,۰۰۰۳۳۶,۰۰۰,۰۰۰مقایسه شاهین اتوماتیک CVT و تارا اتوماتیک V2؛ کدام گزینه برای خرید بهتر هست؟بازار خودرو ایران طی دو سال گذشته شاهد رقابت نزدیک میان دو سدان محبوب داخلی یعنی شاهین اتوماتیک CVT و تارا اتوماتیک V2 بوده هست.از نظر مشخصات فنی، شاهین اتوماتیک به موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ مجهز هست که توان تولید حدود ۱۱۰ اسببخار قدرت و ۱۶۵ نیوتنمتر گشتاور را دارد. گیربکس CVT این خودرو برای رانندگی شهری و مصرف سوخت بهینه طراحی شده هست. در مقابل، تارا اتوماتیک V2 به پیشرانه TU5 پلاس با حجم ۱.۶ لیتر مجهز هست که حدود ۱۱۳ اسببخار قدرت و ۱۴۴ نیوتنمتر گشتاور تولید انجام میدهد.تارا به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک مجهز هست که شتابگیری بهتری نسبت به شاهین ارائه میدهد. بنابراین در بحث شتاب و هماهنگی گیربکس، تارا اتوماتیک برتری محسوسی نسبت به شاهین اتوماتیک CVT دارد.از نظر طراحی ظاهری، شاهین با خطوط تیز و چراغهای کشیده، ظاهری اسپرت و جوانپسند دارد. جلوپنجره بزرگ و فرم بدنه باعث شده شاهین CVT مدرنتر از محصولات قبلی سایپا به نظر برسد.تارا اتوماتیک V2 اما طراحی محافظهکارانهتری دارد و بیشتر به عنوان یک خودروی خانوادگی شناخته خواهد گردید. در مقایسه ظاهری، اگرچه سلیقه شخصی نقش زیادی دارد، اما بسیاری از خریداران جوان شاهین اتوماتیک را جذابتر از تارا میدانند.در بخش امکانات رفاهی و آپشنها، شاهین CVT امکاناتی مانند نمایشگر لمسی، کروز کنترل، تهویه اتوماتیک، فرمان چندمنظوره و سنسور دنده عقب را ارائه میدهد. تارا اتوماتیک V2 اما در نسخههای فولآپشن خود به امکاناتی مثل دوربین عقب، ایربگهای بیشتر، سیستم کنترل پایداری پیشرفته و امکانات رفاهی کاملتر مجهز هست. بنابراین در این بخش، تارا اتوماتیک دست بالا را دارد و برای خریدارانی که به امکانات بیشتر اهمیت میدهند، گزینه جذابتری هست.از نظر ایمنی، هر دو خودرو استانداردهای پایه را پوشش میدهند. شاهین CVT دارای ترمزهای ABS، ایربگ راننده و سرنشین و سیستم کنترل پایداری هست. تارا اتوماتیک اما به ایربگهای جانبی، سیستم ترمز کمکی و امکانات ایمنی پیشرفتهتر مجهز هست. بنابراین، در بحث ایمنی نیز تارا اتوماتیک نسبت به شاهین برتری دارد.سرانجام، موضوع مهم برای خریداران، ارزش خرید شاهین و تارا هست. قیمت کارخانه شاهین اتوماتیک CVT بسیار پایینتر از قیمت بازار آن هست و همین اختلاف قیمت چندصد میلیونی باعث خواهد گردید خرید شاهین اتوماتیک از کارخانه سود بالایی برای خریدار داشته باشد.در مقابل، تارا اتوماتیک V2 هم اختلاف قیمت قابل توجهی بین کارخانه و بازار دارد اما تقاضای بازار برای شاهین اتوماتیک در ماههای اخیر بیشتر بوده هست. بنابراین اگر هدف خریدار از انتخاب خودرو، سرمایهگذاری و کسب سود در کنار استفاده روزمره باشد، شاهین اتوماتیک گزینه اقتصادیتری محسوب خواهد گردید.
دیدگاهها