۳۰۰ میلیارد دلار تا کربن صفر؛ چالش بزرگ کشتیرانی جهانی
کد خبر : ۳۴۲۲۷
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۶/۲۹
-
زمان : ۱۱:۲۵
|
دسته بندی: اقتصاد

۳۰۰ میلیارد دلار تا کربن صفر؛ چالش بزرگ کشتیرانی جهانی

نمایندگان شرکت‌های کشتیرانی اعلام کردند دستیابی به هدف کربن صفر در صنعت تا سال ۲۰۳۵ میلادی امکان داردد بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار هزینه دارای بوده باگردید.

- اخبار اقتصادی -به گزارش پول و تجارت،  نمایندگان شرکت‌های کشتیرانی اعلام کرده‌اند دستیابی به هدف کربن صفر تا سال 2035 امکان داردد بیش از 300 میلیارد دلار هزینه در پی دارای بوده باگردید. سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) هدف «خالص صفر درصد کربن» را تعیین کرده و ماه آینده قصد دارد رسماً طرحی را تصویب کند که بر اساس آن کشتی‌ها ملزم به پرداخت عوارض برای انتشار چندین گازهای گلخانه‌ای خواهند گردید.با وجود انتقاد ایالات متحده از چارچوب IMO و عنوان آن به عنوان «مالیات جهانی کربن»، اکثر کشورها و اتاق بین‌المللی کشتیرانی که بیش از 80 درصد ناوگان تجاری جهان را نمایندگی انجام می‌دهد، از این پیشنهاد حمایت کرده‌اند. شرکت‌های کشتیرانی اعلام کرده‌اند که تا سال 2030 هزینه‌های سالانه این بخش بین 20 تا 30 میلیارد دلار خواهد قرار دارای بود و در صورت تحقق تنها 10 درصد از اهداف، تا سال 2035 این هزینه‌ها امکان داردد از 300 میلیارد دلار فراتر رود.هشت تولیدکننده بزرگ نفت و گاز جهان شامل ایران، عربستان سعودی، امارات، بحرین، عراق، کویت، یمن و ونزوئلا، در نامه‌ای به سازمان دریانوردی سازمان ملل هگردیدار داده‌اند که تصویب چارچوب خالص انتشار صفر (Net Zero) در نشست اکتبر این سازمان «زودهنگام» هست و هزینه‌های سنگینی برای مالکان کشتی در پی دارد. به باور آنها، مقررات جدید امکان داردد انگیزه هستفاده از سوخت‌های گذار مانند ال‌ان‌جی و سوخت‌های زیستی را کاهش دهد و فشار اقتصادی بر بخش کشتیرانی ایجاد کند.هم‌اکنون صنعت کشتی‌رانی حدود 2 درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای جهان را به خود اختصاص می‌دهد. بر اساس اهداف IMO، همه کشتی‌های بزرگ موظف به رعایت کاهش انتشار هستند و در صورت عدم انطباق، جریمه‌های مالی خواهند پرداخت. درآمد حاصل از این جریمه‌ها برای تشویق هستفاده از سوخت‌های پاک، حمایت از کارگران در گذار سبز و جبران خسارت کشورهای فقیر مورد هستفاده قرار دریافت می‌کند.مخالفان، اهداف IMO را بلندپروازانه می‌دانند و برآورد کرده‌اند که میزان پرداختی مالکان کشتی تا سال 2040 امکان داردد به 59 تا 161 میلیارد دلار در سال برسد. کارشناسان حامی توافق، شامل اما فنتون از گروه Opportunity Green، معتقدند این برآوردها اغراق‌آمیز هست و بررسی‌های دانشگاه کالج لندن هزینه اجرای طرح تا سال 2030 را حدود 11 میلیارد دلار در سال نشان می‌دهد.کشورهای مخالف هگردیدار داده‌اند که الزامات سخت و پیشرونده چارچوب IMO امکان داردد انگیزه هستفاده از سوخت‌های کم‌کربن گذار مانند LNG و سوخت‌های زیستی را کاهش دهد و کارایی آنها محدود خواهد گردید. نیز، این کشورها نسبت به ایجاد «مزیت ناعادلانه» برای بنادر مجهز به زیرساخت سوخت‌های سبز هگردیدار داده و آن را عاملی برای تضعیف عدالت و یکپارچگی زیست‌محیطی چارچوب دانسته‌اند.گروهی از شرکت‌های کشتیرانی شامل Stolt Tankers، Frontline Plc و Bahri عربستان سعودی تاکید کرده‌اند که اقدامات IMO-NZF باید به گونه‌ای طراحی شود که از تحمیل بار مالی اضافی و فشار تورمی بر مصرف‌کننده نهایی جلوگیری شود و مسیر واقع‌بینانه‌ای برای کربن‌زدایی کشتیرانی فراهم کند.مخالفت ایران و عربستان با طرح کربن صفر دریاییانتهای پیام/انتهای پیام/
تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه