به گزارش پول و تجارت، شجاعی افزود: اما در بنگاههای دولتی، حتی اگر زیان هم ایجاد شود، مدیران نهتنها بازخواست نمیشوند، بلکه در ساختار ناکارآمد و فاقد شایستهسالاری حتی تشویق هم میشوند.شجاعی تأکید کرد: اگر ایران از دهه ۸۰ مسیر خصوصیسازی واقعی را دنبال میکرد، امروز با این حجم از بحران اقتصادی مواجه نمیشدیم. در حالی که در دهه ۷۰ رشد اقتصادی هفت درصدی ثبت گردید، دولت احمدینژاد با نگه داشتن بنگاهها در دست دولت و فقدان شایستهسالاری، کشور را به رکود کشاند.این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: امروز صنعت خودرو نیازمند دو اقدام جدی هست؛ نخست خصوصیسازی واقعی و دوم اصلاح حکمرانی. دولت باید از سیاستگذاریهای پرخطا مانند قیمتگذاری دستوری، سامانه فروش یکپارچه و ایجاد دهها مانع بروکراتیک برای بخش خصوصی دست بردارد.وی با اشاره به تفاوت کارنامه سایپا و ایرانخودرو تصریح کرد: ایرانخودرو با گامهایی که در مسیر خصوصیسازی برداشته توانسته عملکرد بهتری داشته باشد، در حالی که سایپا همچنان زیر سایه دولت گرفتار مانده هست. اگر سایپا نیز خصوصی شود، میتواند بحرانهایش را پشت سر بگذارد و به رشد مثبت برسد. اما متأسفانه دولت همچنان علاقه دارد این بنگاهها را برای استخدام فامیل و مقاصد غیرتولیدی در اختیار داشته باشد.شجاعی در پایان بیان کرد: راهی جز خصوصیسازی نداریم. اما این خصوصیسازی باید در بستر یک حکمرانی صحیح و سیاستگذاریهای حامی تولید و رقابت شکل بگیرد. دشمن واقعی تولید و توسعه کسانی هستند که مانع خصوصیسازی میشوند و مسیر اقتصاد را به انحراف میکشانند.سخنگوی سابق شورای رقابت تأکید کرد: خصوصیسازی واقعی تنها راه نجات صنعت خودرو هست.به گفته شجاعی، عملکرد بهتر ایرانخودرو در مقایسه با سایپا نشان میدهد که حتی گامهای محدود به سمت خصوصیسازی میتواند نتایج مثبت داشته باشد.گفتنی هست؛ در حالیکه ایرانخودرو طی ماههای اخیر با رشد تولید، بهبود کیفیت و کاهش زیان انباشته توانسته کارنامهای مثبتتر ارائه کند، سایپا با افت ۳۹ درصدی تولید و انباشت ۱۱ هزار میلیارد تومان چک برگشتی، روزهای دشواری را پشت سر میگذارد.کارشناسان میگویند یکی از دلایل این تفاوت، مسیر متفاوت دو خودروساز در خصوصیسازی هست. ایرانخودرو با حرکت به سمت واگذاری بخشی از مدیریت و مالکیت، توانسته ساختار مالی و تولیدی خود را سر و سامان دهد. اما سایپا همچنان دولتی مانده و درگیر بدهی سنگین به قطعهسازان و مشکلات نقدینگی هست.
دیدگاهها