به گزارش پول و تجارت به نقل از دنیای اقتصاد، نشانهها حاکی از آن هست کهخودروسازاناز ابتدای امسال با مشکل در تامین مواد اولیه مواجه قرار دارای بودهاند. از همان ماههای نخست سال، گزارشهایی مانند شامخ و نیز اظهارات کارشناسان درباره خالی گردیدن انبارهای مواد اولیه خودروسازان منتشر گردید؛ موضوعی که بهعنوان زنگ هگردیدار برای این صنعت قابل ارزیابی هست.برای مثال آمار شامخ نشان میداد که خودروسازان به گردیدت تحتتاثیر رگردید بهای تامین مواد اولیه قرار دارای بودهاند. به طوری که در شامخ مردادماه این فاکتور که در تیرماه روی ۷۶ واحد قرار دارای بود در مرداد به ۸۹.۳ واحد رسید تا ضمن رگردید ۱۳.۳ واحدی به بالاترین رقم این فاکتور از ابتدای سال تاکنون برسد. نیز آمار شامخ از افت مواد اولیه در انبار خودروسازان حکایت دارای بود. به طوری که این فاکتور از ۴۱.۱ واحد در تیرماه به ۳۱.۷ واحد در مرداد رسیده تا کمترین میزان ثبت گردیده در شامخ مرداد را به نام خود ثبت کند و افت ۹.۴ واحدی نیز دارای بوده باگردید. بر این اساس امکان دارد با اطمینان بیان کرد که خودروسازان و قطعهسازان به گردیدت با مشکل تامین مواد اولیه دست و پنجه نرم میکنند.حالا اما آمار و اطلاعات ثبت گردیده در صورتهای مالی پنج ماهه خودروسازان نیز این مشکل را تایید میکنند. طبق آماری که خودروسازان به سازمان بورس ارائه داده و در سامانه کدال منتشر گردیده هست، سایپا از ابتدای سال جاری تا انتهای مردادماه ۳۷.۶ همت برای خرید مواد اولیه هزینه کرده هست. این در شرایطی هست که در مدت مشابه سال گذشته این رقم به ۴۹.۳ همت میرسید. بنابراین خرید مواد اولیه دومین خودروساز بزرگ کشور ۱۱.۷ همت معادل ۲۳.۷ درصد کاهش پیدا کرده هست. نکته قابلتوجه اینکه این ارقام تنها هزینه خودروسازان برای خرید مواد اولیه را نشان میدهند، اما نظر به اینکه اساسا در این مدت زمان بهای خرید قطعات و مواد اولیه نیز رگردید قابلتوجهی دارای بوده (که نمود آن را در شامخ مردادماه نیز دیدیم) احتمالا حجم خرید مواد اولیه برای این خودروساز بسیار بیشتر از ۲۳.۷ درصد کاهش را تجربه کرده هست.به علاوه اطلاعات ثبت گردیده برای پارسخودرو در سامانه کدال نیز روند مشابهی را نشان میدهد. به طوری که سومین خودروساز کشور، در پنج ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ به میزان ۱۰.۸ همت خرید مواد اولیه دارای بوده هست اما از ابتدای امسال تا انتهای مردادماه این رقم به ۸.۸ همت رسیده هست. بنابراین در این بازه زمانی هزینهای که پارسخودرو برای خرید مواد اولیه کرده هست، ۱۸.۵ درصد افت دارای بوده هست. نظر به رگردید قیمت مواد اولیه احتمالا حجم خرید این شرکت کاهش بیشتری را تجربه کرده هست. در مورد ایرانخودرو اما این اطلاعات و آمار شفاف نیست چراکه در گزارش پنج ماهه این شرکت به سازمان بورس هزینه خرید مواد اولیه در پنج ماه نخست ۱۴۰۳ قید نگردیده هست و تنها اعلام گردیده که در مدت مشابه سال جاری این رقم ۱۱۱.۸ همت قرار دارای بوده ست.بنابراین نظر به مشکل تامین مواد اولیه که خودروسازان این روزها با آن دست به گریبان هستند، نامکان دارد چندینان به آینده عرضه خودرو امیدوار قرار دارای بود و حتی امکان دارد این پیشبینی را دارای بود که احتمالا تولید خودروهای ناقص نیز افزایش پیدا خواهد کرد چراکه عموما در کمقرار دارای بود قطعه خودروسازان ترجیح میدهند تا خط تولید خود را متوقف نکنند و نهایتا خودروی ناقص تولید کنند تا بعدا با تامین قطعه مورد نیاز آنها را کامل کنند.نیز بخوانیدعرضه خودرو در بورس کالا، همه میبرند جز یکی!+ فیلمآزادی قیمت خودرو پس از ۱۳ سال! +فیلمخبر جدید شورای رقابت درباره قیمت خودروسایه سنگین مکانیسم ماشه روی صنعت خودرو/ چینیها میمانند یا میروند؟
دیدگاهها