اثر مکانیسم ماشه بر واردات خودرو | جعفری: رکورد بازار به نفع مصرف‌کننده است | از کوچه پس‌کوچه‌های چین خودرو می‌خریم
کد خبر : ۸۰۰۵۸۵
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۶/۳۱
-
زمان : ۰۵:۱۵
|
دسته بندی: اسلایدر

اثر مکانیسم ماشه بر واردات خودرو | جعفری: رکورد بازار به نفع مصرف‌کننده است | از کوچه پس‌کوچه‌های چین خودرو می‌خریم

اقتصادنیوز: کارشناس صنعت خودرو بیان می‌کند: بازار فعلی خودرو نامکان داردد محلی امن برای سرمایه‌گذاری باگردید، چون خودرو کالایی مصرفی هست که بعد از مدتی از چرخه بازار خارج خواهد گردید.

به گزارش پول و تجارت، در فضای نااطمینانی سیاسی و اقتصادی حاکم بر کشور، خصوصا بعد از جنگ ایران و اسرائیل، سرمایه‌گذاران خرد به دنبال بازاری امن برای سرمایه‌گذاری مطمئن می‌گردند. در میان بازارها، آیا بازار خودرو امکان داردد گزینه‌ای برای سرمایه‌گذاری باگردید؟اقتصادنیوزاین موضوع را با یک کارشناس صنعت خودرو در میان گذاشته هست، عماد جعفری در بیان کردگو بااقتصادنیوزتاکید کرد: «فعال گردیدن مکانیسم ماشیه هیچ تاثیری روی واردات خودرو نمی‌‌گذارد، چون ما حتی کشورهای حوزه خلیج فارس هم نامکان داردیم با واسطه خودرو بخریم و واردات ما از چین هست و و همه خودروها هم چینی هست.»خبر مرتبطرئیس انجمن همگن قطعه‌سازی: خودرو بازار امن برای سرمایه گذاری نیست | اثر منفی اسنپ‌ بک بر واردات خودرواقتصادنیوز: رئیس انجمن همگن قطعه‌سازی کشور بیان می‌کند: خودرو به خاطر مصرفی قرار دارای بودن نامکان داردد بازاری امن برای سرمایه‌گذاران خرد باگردید.این کارشناس بازار خودرو می گوید: «بازار خودرو هم‌اکنون، یک بازار آرام و مناسب برای مصرف‌کننده‌ها به دور از هرگونه حباب و هیجان عجیب و غریب هست و دیگر از بازاری که امروز خودرو را یک میلیاد بخرید و روز آتی 2 میلیارد بفروشید یا ثبت نام کنید و با رقم های نجومی بفروشید، خبری نیست.»مشروح بیان کردگو با عماد جعفری را در ادامه می‌خوانید.******آقای جعفری! حدود 3 ماه از جنگ ایران و اسرائیل می‌گذرد، آیا بازار خودرو از آن التهابات روزهای جنگ فاصله گرفته هست؟بازار خودرو از ابتدای سال 1404 در رکودی فرو رفته که اتفاقا به نفع مصرف‌کننده هست. خیلی‌ها حرف از رکود در بازار می‌زنند و دلیلش هم این هست که از سال آخر دولت اول آقای روحانی، سایت ثبت سفارش خودروی وارداتی را به بهانه اعمال اصلاحات روی سایت بستند تا زمانی که در انتخابات ریهست جمهوری برای دولت دوازدهم رأی آوردند.از آن سال ظاهراً برنامه این قرار دارای بود که بازار خودرو به بازار سرمایه‌ای تبدیل شود که همواره رونق دارای بوده باگردید یا هر روز خودروها گران شوند، قیمت شرکت‌ها افزایش پیدا کند که همواره هم بازار را پررونق نشان می‌داد و دلال‌ها و چندین دوستان نفع و سودشان را از این بازار بردند.بازار خودرو هم‌اکنون، یک بازار آرام و مناسب برای مصرف‌کننده‌ها به دور از هرگونه حباب و هیجان عجیب و غریب هست و دیگر از بازاری که امروز خودرو را یک میلیارد بخرید و روز آتی 2 میلیارد بفروشید یا ثبت نام کنید و با رقم های نجومی بفروشید، خبری نیست، دلیلش هم کاملا مشخص هست.شما در سایت‌های آگهی خودرو هم می‌بینید، دوستانی که ثبت‌نام کرده قرار دارای بودند دوست دارای بودند برای سود زیاد این کار را انجام بدهند، اما وقتی خودرویشان را آگهی می‌کنند، کسی آن را نمی‌خرد. این یعنی یک بازار مناسب برای مصرف کننده؛ بازاری که بنز سی‌ال ۲۰۰ جانبازی که با سه و نیم میلیارد تومان وارد بازار ایران گردیده ۲۵ میلیارد تومان قیمت می‌خورد و در عرض مثلاً ۲۰ روز یا یک ماه این ۲۵ میلیارد تومان به 10 یا 15 میلیارد تومان می‌رسد و 10 یا 15 میلیارد تومان حبابش می‌ریزد و همچنان هم بدون مشتری و بازار هست.یعنی مصرف کننده نمی‌رود سراغ خودرو؛ چون هنوز هم قرار هست خودروهایی وارد شود. برای مثال قرار هست ۲۶ هزار دستگاه خودروی جانبازی وارد شود و دلیلی ندارد با این حباب، خودرویی خریداری شود.پس به این بازار نمی‌گویند بازار راکد؛ بلکه می‌گویند بازار درست. بازاری که در آن مصرف‌کننده واقعی هست که حرف اول را می‌زند نه دلال. در دوران جنگ هم اگر خاطرتان باگردید وقتی قیمت دلار افزایش پیدا کرد، همین دوستانی که خودرو دارای بودند، در سایت‌های خرید و فروش خودرو، قیمت‌ها را افزایش دادند و مجبور گردیدند دوباره قیمت‌ها را به پایین برگردانند. چون می‌خوهستند از اتفاق جهش قیمتی دلار نفع ببرند، اما نتوانستند این کار را انجام دهند.بازار الان دارد نفس می‌کگردیددر سال‌های گذشته هر اتفاقی کوچک یا بزرگ به خودرو، صنعت و ارز ربط دارای بود یا ندارای بود، دوستان دلال افزایش قیمت می‌دادند و این هجمه را درست می‌کردند که خودرو می‌خواهد گران شود. مردم هم سرمایه‌هایشان را در بازار می‌ریختند و خودرو می‌خریدند. همین عامل، باعث می‌گردید حباب خیلی خیلی زیاد شود.برای خیلی از خودروها این اتفاق افتاد تا روزی که بیان کردند واردات آزاد گردیده و این حباب کم کم خالی گردید. الان بازار دارد نفس می‌کگردید حتی در این چندین روز گذشته که افزایش نرخ ارز دارای بودیم، در سایت‌ها قیمت‌ها را افزایش دادند، اما باز هم مشتری نقرار دارای بود. در حقیقت الان دوباره کاهش قیمت‌ها را حتی در سایت‌ها امکان داردید ببینید. به نظرم بازار، بازار خیلی خوبی هست و امیدوارم واردات همچنان با همین مدل دست و پا شکسته هم هست ادامه پیدا کند و دوستان هم هیچ خللی ایجاد نکنند.نظر به بیان کرده‌های شما؛ آیا بازار خودرو امکان داردد در کنار بازارهای موازی، بازاری امن برای سرمایه گذاران خرد به حساب بیاید؟به هیچ‌وجه اینطور نخواهد قرار دارای بود و امیدوارم اینطور هم نشود. ببینید مثل این می‌ماند که شما بگویید بازار تلویزیون، یخچال یا گاز به بازار سرمایه‌گذاری تبدیل شود. چه اتفاقی می‌افتد؟ شما در منزل یخچال و تلویزیون را دلتان نمی‌آید روشن کنید.خودرو کالای سرمایه‌گذاری نیستیک سری کالا داریم که مصرفی هست. خودرو کالایی مصرفی هست که عمر مفید دارد و بعد از مدتی از چرخه خارج خواهد گردید. به ایران نگاه نکنید که به لطف بعضی از دوستانی که هوای اطرافیانشان را دارای بودند، افراد سودجویی قرار دارای بودند، آدم‌های وطن‌پرستی نقرار دارای بودند و بازار خودرو را تبدیل کردند به بازار سرمایه‌ای که در آن پراید مدل 72 هم خرید و فروش خواهد گردید. در صورتی که در خوشبینانه‌ترین حالت آن خودرو باید بعد از 15 سال اوراق میگردید؛ یا هنوز پیکان‌ها را در خیابان مشاهده می‌کنیم.شما در بازار کشورهای پیشرفته، خودرو های قدیمی را نمی‌بینید، چون حتی بیمه‌ها هم خودرو های قدیمی را بیمه نمی‌کنند. اگر قرار باگردید خودرو قدیمی را بیمه کنید باید هزینه نقل و انتقال بیشتری بپردازید. اما در ایران برعکس هست، اگر خودرو صفر بخرید باید هزینه بیشتری بپردازید.در صورتی که خودروی قدیمی باید از چرخه تولید خارج شود و در بازار درست و صحیح اقتصادی، این خودروها باید وارد چرخه اسقاط می‌گردیدند چون بازار، بازار مصرفی گردیده هست. امسال هر جای دنیا خودرو صفر کیلومتر بخرید، سال بعد نصف قیمتش هم نیست. هر چقدر این خودرو گرانتر شود افت قیمت بیشتری پیدا انجام می‌دهد.بنابراین مطمئن باشید از این به بعد، خودرو در لیست بازار امن برای سرمایه‌گذاری نخواهد قرار دارای بود. اگر شرکت‌هایی مثل ایران خودرو که سعی می‌کنند دوباره بازار را در انحصار خودشان بگیرند یا جلوی واردات خودرو را بگیرند، اگر چنین اتفاقاتی نیفتد و واقعا با همین روند و تعرفه پلکانی جلو برود و واردات هم ادامه دارای بوده باگردید، مطمئن باشید خودرو در لیست کالاهای سرمایه‌ای نمی‌رود.اگر خودرو وارد کالاهای سرمایه‌ای شود، روز آتی تلویزیون هم در لیست کالاهای سرمایه‌ای می‌رود، چون چندین دوستان تولیدکننده در ایران این کار را انجام می‌دهند. برای یخچال منزلتان هم چنین اتفاقی می‌افتد، هر چندین همین الان هم یخچال روز به روز گرانتر خواهد گردید، چون واردات لوازم خانگی نداریم. اما واقعیت دهستان این هست که این‌ها همه کالای مصرفی هستند.فعال گردیدن احتمالی مکانیسم ماشه بر واردات خودرو بی‌اثر هستاین روزها همه جا صحبت از فعال گردیدن مکانیسم ماشه هست، این موضوع امکان داردد تاثیری بر بازار دارای بوده باگردید؟هیچ سرنوشتی در انتظار واردات و بازار خودرو نیست. زمانی امکان داردیم حرف از تاثیر فعال گردیدن مکانیسم ماشه بزنیم که در یک کشور دارای اقتصاد باز، سالم و آزاد زندگی می‌کردیم و هیچ تحریمی هم وجود ندارای بود.ما در ۱۰ سال گذشته این تحریم‌ها را تجربه کردیم؛ ما قبلا در واردات خودرو، یک سری شرکت دارای بودیم که نماینده انحصاری کارخانه‌هایی مثل فولکس، هیوندای یا میتسوبیشی قرار دارای بودند که از شرکت‌های مادر خودرو می‌خریدند و می‌آوردند.اما الان ما در کشورمان هیچ نماینده رسمی نداریم؛ به محض اینکه تحریم‌ها اتفاق افتاد، همان چندین شرکتی هم که در ایران نماینده قرار دارای بودند از ایران رفتند. الان هم واردات از منبع اصلی صورت ندریافت می‌کند و ما نماینده رسمی در کشور نداریم، بلکه از کوچه پس‌کوچه‌های چین خودرو می‌خریم، چون اگر نماینده رسمی در ایران وجود دارای بود، 10 شرکت نامکان داردستند یک برند از خودرو را وارد کنند.پس واقعیت دهستان این هست که فعال گردیدن احتمالی مکانیسم ماشه هیچ تاثیری روی واردات خودرو نمی‌‌گذارد، چون ما حتی کشورهای حوزه خلیج فارس هم نامکان داردیم با واسطه خودرو بخریم. از چین خودرو می‌خریم و همه خودرو ها هم چینی هست.چندین دوستان خودرو های جانبازی ثبت‌نام کردند یا حواله خودرو هایی مثل آواتار را با رانت یا هر روشی ثبت‌نام کردند، الان که خودرو ها به بازار آمده هیچ سودی برای فروشنده ندارد. در این شرایط، دلال هم ترجیح می‌دهد پولی بابت ثبت‌نام خودرو نخواباند و از آن خارج شود. برای مثال، برای یک مدل BMW هفت میلیارد تومان پول دادند و حالا که خودرو به بازار آمده هست، به همین اندازه هم نمی‌خرند.پس در واقع قیمت چندین از خودروها به این شکل هست که هیچ حبابی ندارند. حتی دلال‌هایی که در این بازار سرمایه‌گذاری ثابت دارای بودند، آنها هم کم‌کم سرمایه‌شان را مدل دیگری بازی می‌دهند، یعنی با همین خرید و فروش‌های داخل بازار.نیز بخوانیدرئیس انجمن همگن قطعه‌سازی: خودرو بازار امن برای سرمایه گذاری نیست | اثر منفی اسنپ‌ بک بر واردات خودروجهش بی سابقه بدهی خودروسازان بزرگ ایرانی | خودروسازان بلاتکلیفند، مردم هم بازندگان بزرگاظهارات سخنگوی سازمان ملل درباره مکانیسم ماشه بعد از توافق ایران و آژانستوافق عراقچی – گروسی جلوی اسنپ بک را می گیرد؟ | آهنی امینه: خروج از NPT، آخرین تیر ایران برای شلیک هست
تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه