به گزارش پول و تجارت، جلسه شورای سیاستگذاری فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی با محوریت بررسی چالشها و راهکارهای توسعه فناوری اطلاعات در صنعت بیمه و با حضور رئیس کل و اعضای هیأت عامل بیمه مرکزی، معاون هوشمندسازی سازمان امور استخدامی کشور، رئیس مرکز فناوری، امنیت اطلاعات و توسعه هوشمند بیمه مرکزی، دبیرکل سندیکای بیمهگران ایران، رئیس کمیسیون تحول دیجیتال سندیکا و مدیر عامل فنحاب برگزار گردید.براساس این گزارش، پرویز خوشکلام خسروشاهی رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به انحراف عملکرد سامانه سنهاب از هدف اصلی خود بیان کرد: سنهاب در آغاز با هدف کمک به اجرای مأموریتهای بیمه مرکزی طراحی شده قرار دارای بود، اما اکنون عمدتاً در حال ارائه خدمات به غیر از بیمه مرکزی هست و این موضوع باعث دور شدن آن از هدف نظارتی اولیه شده هست.وی تأکید کرد: بیمه مرکزی نهادی نظارتی با چندین وظایف هدایتی و اتکایی هست و نه هاب فناوری اطلاعات یا کوراینشورنس صنعت بیمه. جمعآوری دادهها باید در راستای وظایف نظارتی و سایر مأموریتهای این نهاد انجام شود. روشن هست که اگر کسی بخواهد از این دادهها استفاده کرده و سرویسهای مختلف ارایه کند منعی نخواهد قرار دارای بود.خسروشاهی در پایان بر لزوم تمرکز بیشتر بیمه مرکزی بر گردآوری دادههای استاندارد و منسجم مورد نیاز مأموریتهای خود تأکید کرد.میثم میرزازاده رئیس مرکز فناوری، امنیت اطلاعات و توسعه هوشمند نیز گزارشی از وضعیت موجود فناوری اطلاعات در بیمه مرکزی ارائه کرد و بیان کرد: هماکنون سرویسدهی به صنعت، پیادهسازی چندین تکالیف قانونی مانند اجرای بیمه درمان، ماده ۱۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و فرآیندهای صدور مجوز شامل فعالیتهای محوری فناوری اطلاعات بیمه مرکزی هست. این خدمات عمدتاً از طریق مجموعهای از شرکتهای فنآور مانند مرکز فناوری اطلاعات، فنحاب، سوئیچ تابان، شرکت آمیتیس و سامانه سنهاب ارائه خواهد گردید.وی با اشاره به چالشهای متعدد این حوزه بیان کرد: افزایش شدید هزینهها، کمبود بودجه، ریسک تمرکز، بهرهوری پایین، عدم استانداردسازی، کیفیت پایین خدمات و نبود بهرهبرداری مؤثر از دادهها از مهمترین چالشهای این بخش هست. نیز جمعآوری و استفاده مؤثر از دیتا همچنان با موانع جدی مواجه هست.میرزازاده در ادامه، ساختار جدیدی برای مدیریت بهتر این بخش پیشنهاد داد که شامل سهامداری مشترک شرکتهای بیمه و بیمه مرکزی و حتی بخش خصوصی، تفکیک مأموریتها، حکمرانی مبتنی بر نقش نظارتی بیمه مرکزی و کاهش تصدیگریها و ایجاد مدلهای جدید درآمدزایی برای شرکتهای فناوری در صنعت بیمه هست.در بخش دیگری از جلسه، پژمان امید مقدمی معاون هوشمندسازی سازمان امور استخدامی با اشاره به ضرورت تعریف مدل حکمرانی داده و هوشمندسازی صنعت بیمه بیان کرد: اکنون زمان آن رسیده که صنعت بیمه به سمت مدل دادهمحور و هوشمند حرکت کند. تدوین مدل بلوغ هوشمندسازی و طراحی نظام حاکمیت دادهها یک ضرورت هست. تهیه دیتا کاتالوگ و ابلاغ آن به صنعت بیمه شامل اقدامات مهمی هست که میتواند از بروز خطاها و ناکارآمدیها جلوگیری کند.وی با تأکید بر برنامهریزی در شرایط اضطراری بیان کرد: بیمه مرکزی باید برای شرایط اضطراری برنامههایی را تدوین کند تا در آن شرایط دچار مشکل نشود و آمادگی هر گونه اختلالی را داشته باشد و برای آن پیشبینی کرده باشد.امید مقدمی افزود: دولت در مسیر دادهمحورشدن گام برمیدارد و صنعت بیمه باید همراستا با این هدف، زیرساختهای خود را ارتقا دهد و بر دقت، صحت و قابلیت بهرهبرداری دادهها تمرکز بیشتری داشته باشد.در ادامه اعضای شورا به بیان دیدگاههای خود در خصوص دستور جلسه آینده و بررسی خطمشی توسعه دیجیتال صنعت بیمه پرداختند.
دیدگاهها