برنامه‌ریزی برای حفظ تولید و تأمین کالاهای اساسی با وجود چالش‌های ارزی و انرژی
کد خبر : ۸۰۰۷۹۴
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۶/۳۱
-
زمان : ۰۹:۳۱
|
دسته بندی: اقتصاد

برنامه‌ریزی برای حفظ تولید و تأمین کالاهای اساسی با وجود چالش‌های ارزی و انرژی

معاون برنامه‌ریزی و توسعه محیط کسب‌وکار وزارت صمت، با اشاره به افزایش ۳۲۰ درصدی تعرفه برق طی چهار سال اخیر، بیان کرد: با وجود محدودیت‌ها، دولت در حال تدوین مصوبات حمایتی برای حفظ تولید، ، تداوم صادرات و تأمین مایحتاج خانوارها هست.

- اخبار اقتصادی -به گزارشخبرگزاری تسنیم، سعید شجاعی درباره وضعیت بازار و موضوع «اسنپ‌بک» بیان کرد: این موضوع بیشتر جنبه روانی دارد اما برای سناریوهای مختلف، شامل بدبینانه‌ترین شرایط، پیش‌بینی‌های لازم در حوزه حمل‌ونقل، موجودی انبارها و تقسیم اقلام صورت گرفته تا تأمین کالاهای اساسی بدون وقفه و تداوم خطوط تولید تضمین شود.بررسی چالش‌های تولید، واردات و خودروهای برقی در سال 1404وی از ادامه بررسی موضوع در کمیسیون زیربنایی دولت خبر داد و افزود: کارگروهی نیز در وزارت صمت تشکیل گردیده و تا هفته آینده مواد مشمول تمدید در قالب مصوبه دولت مشخص خواهد گردید.شجاعی در خصوص تعرفه برق صنایع اظهار کرد: طبق قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق، وزارت نیرو موظف به به‌روز کردن سالانه تعرفه‌ها هست. طی چهار سال اخیر تعرفه برق 320 درصد رگردید دارای بوده و نرخ هر کیلووات‌ساعت از حدود 200 تومان در سال 1400 به 997 تومان در سال جاری رسیده هست؛ در حالی که صنایع در عمل سه برابر این نرخ را پرداخت می‌کنند.او با اشاره به خسارت صنایع از ناترازی انرژی بیان کرد: سال گذشته حدود 303 همت عدم‌النفع به صنعت تحمیل گردید که 175 همت آن مربوط به برق قرار دارای بود. برآوردها نشان می‌دهد از ابتدای امسال تاکنون نزدیک به 200 همت زیان ناشی از کمقرار دارای بود برق به صنایع وارد گردیده هست.معاون برنامه‌ریزی و توسعه محیط کسب‌وکار وزارت صمت نیز از تشکیل کارگروه مشترک میان وزارت صمت، وزارت نیرو، شرکت گاز و وزارت کشور برای مدیریت بحران انرژی خبر داد و بیان کرد: چندین صنایع بزرگ مانند فولاد مبارکه نیز به سرمایه‌گذاری در میادین گازی روی آورده‌اند.وی درباره تخصیص ارز به صنایع اظهار کرد: اینکه بیان کرده خواهد گردید از ابتدای امسال هیچ ارزی تخصیص داده نگردیده، درست نیست؛ اما در مقایسه با سال گذشته تأمین ارز حدود 25 درصد کاهش دارای بوده هست. برای کاهش صف‌ها، تفویض اختیار به معاونت‌های تخصصی صورت گرفته اما گلوگاه اصلی در بانک مرکزی هست.شجاعی در واکنش به اظهارات معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت مبنی بر اینکه صنعت خودرو برای واردات امسال حتی یک دلار ارز دریافت نکرده هست، بیان کرد: اگر چنین ادعایی مطرح گردیده، خودشان باید پاسخگو باشند.انتهای پیام/
تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه