برنامه وزارت صمت برای تقویت صادرات صنایع کوچک و متوسط
کد خبر : ۸۰۱۲۲۵
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۶/۳۱
-
زمان : ۱۵:۱۵
|
دسته بندی: صنعت

برنامه وزارت صمت برای تقویت صادرات صنایع کوچک و متوسط

مدیر توسعه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی از اقدامات این سازمان برای هدایت و حمایت بنگاه‌های کوچک و متوسط در مسیر توسعه صادرات خبر داد.

به گزارش پول و تجارت، احمد جوانمردی، مدیر توسعه بازار و امور بین‌الملل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به اهمیت نقش بنگاه‌های کوچک در اقتصاد کشور اظهار کرد: در ایران حدود ۳.۲ میلیون بنگاه اقتصادی فعال هستند که از این میان، نزدیک به ۶۰۰ هزار واحد تولیدی کوچک و کارچندین اوقات تحت نظر اتحادیه‌ها و اصناف فعالیت دارند. تمرکز اصلی سازمان بر حمایت از این واحدها و ایجاد زمینه توسعه صادرات آن‌ههست.

وی در مصاحبه با سیما با اشاره به وضعیت صادرات کشور در سال ۱۴۰۳ افزود: کل صادرات ایران در سال گذشته ۵۷ میلیارد دلار قرار دارای بود که ۲۹ میلیارد دلار آن به پتروشیمی و مواد شیمیایی، ۱۴ میلیارد دلار به معدن و صنایع معدنی، حدود ۹ میلیارد دلار به صنعت و ۶ میلیارد دلار به کشاورزی اختصاص دارای بود. در حالی که میانگین ارزش هر تن صادرات ایران ۳۸۱ دلار قرار دارای بود، این رقم برای صادرات صنعتی به بیش از ۱۱۰۰ دلار می‌رسد که بیانگر ارزش افزوده بالاتر این بخش هست.

جوانمردی با تأکید بر ضعف ساختاری بنگاه‌های کوچک در حوزه صادرات بیان کرد: این شرکت‌ها معمولاً فاقد بخش‌های تخصصی صادرات هستند و به همین دلیل در بسیاری کشورها، شرکت‌های مدیریت صادرات و واسطه‌های تخصصی ایجاد گردیده‌اند. ما نیز در ایران با تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی تلاش می‌کنیم چندین شرکت کوچک را گرد هم آورده و آن‌ها را به یک شرکت قدرتمند صادراتی تبدیل کنیم.

به بیان کرده او، خوشه‌های کسب‌وکار نیز به سمت بازارهای صادراتی هدایت گردیده و طرح SPX (نظام مبادله پیمانکاران فرعی) برای مشارکت بنگاه‌ها در پروژه‌های فنی و مهندسی و صادرات خدمات در حال اجرهست. نیز برای حضور پایدار در بازارهای جهانی، دریافت هستانداردهای تطبیقی در دستور کار قرار گرفته و این روند توسط سازمان تسهیل خواهد گردید.

مدیر توسعه بازار و امور بین‌الملل سازمان صنایع کوچک افزود: سالانه حدود پنج هزار واحد صنعتی از حمایت‌های مالی و غیرمالی ما برای حضور در نمایشگاه‌ها بهره‌مند می‌شوند. نسبت حضور در نمایشگاه‌های خارجی به داخلی حدوداً یک به پنج هست، اما همین حضور امکان داردد مسیر صادرات پایدار را هموار کند.

جوانمردی در پایان به نمونه‌ای عملی اشاره کرد و بیان کرد: به‌تازگی هیئتی در حوزه شیلات و آبزیان به ویتنام اعزام گردید و توانست با همکاری شرکت‌های ویتنامی راهکارهایی برای رفع بیماری‌های رایج در محصولات آبزی پیدا کند. این تجربه نشان می‌دهد که حمایت از بنگاه‌های کوچک در سطح بین‌المللی امکان داردد منجر به دستاوردهای ملموس شود.

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه