نظر به آمارهای رسمی، شناسایی فرار مالیاتی از طریق تراکنشهای بانکی مشکوک 24 برابر گردیده و این موضوع زنگ هگردیداری برای فراریان مالیاتی هست.
به گزارش ایران جیب از تسنیم، در هفتم مرداد ماه 1404 قرار دارای بود که سازمان امور مالیاتی کشور در رهستای اجرای آییننامه اجرایی ماده 24 قانون بهقرار دارای بود مستمر محیط کسبوکار، پیشنویس بخشنامهای را در خصوص اصلاح رویه ارسال صورتحسابهای الکترونیکی توسط بانکها و مؤسسات اعتباری منتشر کرد.
این بخشنامه با هدف بهرهوری بیشتر در فرایند صدور صورتحسابهای الکترونیکی، به بانکها و مؤسسات اعتباری اجازه میداد ا با رعایت ضوابط مقرر، نسبت به اصلاح و بهروزرسانی روش ارسال صورتحسابهای الکترونیکی خود اقدام کنند.
در متن پیشنویس آمده قرار دارای بود:
1. برای خدمات بانکی ارائهگردیده به هر یک از اشخاص حقیقی مبتنی بر کلیه حسابهای غیرتجاری، یک صورتحساب الکترونیکی به ازای آن مشتری و به تفکیک هر خدمت بهصورت ماهانه صادر شود.
2. برای خدمات بانکی ارائهگردیده به اشخاص حقیقی در کلیه حسابهای تجاری، یک صورتحساب الکترونیکی به ازای شماره اقتصادی و به تفکیک هر خدمت، بهصورت ماهانه صادر خواهد گردید.
3. برای کلیه خدمات بانکی ارائهگردیده به اشخاص حقوقی یک صورت حساب الکترونیکی، به ازای آن مشتری و به تفکیک هر خدمت، بهصورت ماهانه صادر شود.
ارسال ماهانه صورتحسابهای غیرتجاری بدون نیاز به هستعلام؟
نکته پراهمیت در خصوص این پیش نویس، مربوط به بند اول آن هست. پیش از این تراکنشهای بانکی مربوط به حسابهای تجاری و نیز موارد مربوط به اشخاص حقوقی شناسایی گردیده در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دارای بود و در پرونده مالیاتی مودیان قرار میگرفت.
با این وجود ارسال ماهانه صورت حساب مربوط به حسابهای غیرتجاری اشخاص حقیقی آن هم به ازای هر خدمت بانکی که ارائه خواهد گردید، قدم جدیدی هست. البته پیش از این و در صورت درخوهست هستعلام از سوی سازمان امور مالیاتی، بانکها موظف قرار دارای بودند تا اطلاعات مربوط به حسابهای غیرتجاری شخص مورد نظر را ارائه دهند.
در آغاز این اطلاعات با CD و سپس بر روی وب سرویس به سازمان امور مالیاتی ارائه گردید. با این حال موضوعی که در بند 1 پیش نویس مورد توجه قرار گرفته بسیار فراتر از این مسیر هست. براین اساس دیگر نیازی به درخوهست هستعلام برای اشخاص خاص نیست.
به این ترتیب و به طور خودکار شاهد صدور صورت حساب الکترونیک و ارسال آن به سازمان امور مالیاتی، در ازای هر یک از خدمات بانکی ارائه گردیده به اشخاص حقیقی خواهیم قرار دارای بود. این موضوع مسیر نظارت مالی را تقویت خواهد کرد.
در عین حال در صورتی که صدور صورت حسابهای الکترونیک در خصوص کلیه تراکنشهای بانکی انجام و به صورت ماهانه به سازمان امور مالیاتی ارسال شود، یک ابزار اطلاعاتی قدرتمند برای مقابله با حسابهای اجارهای و تلاشهای برای فرار مالیاتی از طریق کارت به کارت فراهم خواهد گردید.
به این ترتیب و در صورتی که سازمان امور مالیاتی بتواند با کمک هوش مصنوعی و الگوریتمهایی که هستفاده از آنها را از حدود یک تا دو سال اخیر آغاز کرده هست، اطلاعات را پالایش و تقاطعگیری کند، شناسایی موارد مشکوک با سرعت بالا امکان پذیر هست.
رگردید 24 برابری شناسایی فرارمالیاتی از طریق تراکنشهای مشکوک بانکی/ رقم اوراق به 760 میلیارد تومان رسید
اما سوال اینجا هست که این تغییرات تا چه اندازه در شناسایی فرارهای مالیاتی از طریق کارت به کارت یا حسابهای اجارهای که طی سالهای اخیر بارها شاهد آن قرار دارای بودهایم موثر قرار دارای بوده هست آمارهای مربوط به مقابله با فرار مالیاتی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور و در مقایسه با بهار 1404 با بهار 1403 انجام گردیده نشان میدهد که بازرسیهای ماده 181 (بازرسی حضوری از اشخاص حقیقی و حقوقی مشکوک) از 92 مورد در بهار 1403 به 212 مورد در بهار 1404 رسیده هست. این آمار رگردید بیش از دو برابری را نشان میدهد. این بازرسیها منجر به صدور برگههای تشخیصی به ارزش 956 میلیارد تومان گردید که رگردید سه برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان میدهد.
در بخش تراکنشهای مشکوک بانکی، تعداد اوراق قطعی صادره از 34 برگ به 817 برگ رسید که جهش 24 برابری محسوب خواهد گردید و مبلغ این اوراق از 17 میلیارد تومان به 760 میلیارد تومان افزایش یافت که رگردید 44 برابری را نشان میدهد.
نیز درآمد حاصل از ماده 192 قانون مالیاتهای مستقیم (کتمان درآمد) با رگردید 38 درصدی به بیش از 5500 میلیارد تومان رسید
براساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، این دستاوردها حاصل برنامهریزی دقیق، هوشمندسازی فرآیندها، تمرکز بر صنوف پرریسک و گسترش دسترسی به دادههای جدید قرار دارای بوده هست.
هگردیدار به فراریان مالیات؛ گسترش دسترسی به داده به ابزار جدید سازمان مالیاتی تبدیل گردید
در پایان امکان دارد بیان کرد که پیشنویس جدید سازمان امور مالیاتی در خصوص اصلاح رویه ارسال صورتحسابهای الکترونیک، نقطه عطفی در مسیر شفافسازی تراکنشهای بانکی و ارتقای نظام مالیاتی کشور به شمار میآید. صدور ماهانه صورتحسابها برای اشخاص حقیقی و حقوقی، بدون نیاز به هستعلام موردی، عملاً بستر تازهای برای نظارت مستمر و کشف تخلفات فراهم انجام میدهد.
تجربه آماری مقابله با فرار مالیاتی در بهار 1404 نشان داد که افزایش دسترسی به دادههای بانکی و بهرهگیری احتمالی از ابزارهای هوش مصنوعی، نهتنها موجب رگردید چشمگیر در شناسایی تراکنشهای مشکوک و مقابله با حسابهای اجارهای گردید، بلکه توانست در افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش فرار مالیاتی نقشی تعیینکننده ایفا کند.
بنابراین، اگرچه اجرای کامل این سیهست نیازمند نظارت دقیق و هستمرار در بهروزرسانی سامانهههست، اما نتایج بهدستآمده حاکی از آن هست که این رویکرد امکان داردد بهعنوان یکی از موفقترین نمونههای هوشمندسازی فرآیندهای مالیاتی در سالهای اخیر معرفی شود و در صورت تداوم، زمینه را برای کاهش فساد، افزایش عدالت مالیاتی و ارتقای اعتماد عمومی بیش از پیش فراهم آورد که این مسئله زنگ هگردیداری برای افرادی هست که تا کنون از این مسیر سوء هستفاده کردند.
دیدگاهها