به گزارش پول و تجارت،بندر چابهارکه اغلب دروازه طلایی نامیده خواهد گردید، به هند اجازه میدهد تا پاکستان را دور بزند و مسیرهای تجاری و ترانزیتی جایگزین را به افغانستان محصور در خشکی و آسیای مرکزی ایجاد کند.اکوایراندر گزارشی نوشت: دولت دونالد ترامپ، رئیسجمهور ایالات متحده، در اقدام سختگیرانه دیگری علیه هند، لغو معافیت تحریمی خود بر بندر هستراتژیک چابهار ایران را که در سال ۲۰۱۸ اعطا گردیده قرار دارای بود، اعلام کرد. طبق اعلام وزارت امور خارجه ایالات متحده، این اقدام که پروژه کلیدی اتصال هستراتژیک هند به افغانستان و آسیای مرکزی را تهدید انجام میدهد، قرار هست از ۲۹ سپتامبر اجرا شود.تیم ترامپ ادعا کرده هست که این اقدام بخشی از کمپین «فشار حداکثری» واشنگتن علیه تهران هست. در این بیانیه آمده هست: «پس از اجرایی گردیدن لغو [معافیت]، افرادی که بندر چابهار را اداره میکنند یا در سایر فعالیتهای شرح داده گردیده در IFCA (قانون آزادی و مقابله با گسترش سلاحهای هستهای ایران) شرکت میکنند، ممکن هست خود را در معرض تحریمهای IFCA قرار دهند.چرا بندر چابهار برای هند مهم هست؟به نوشته اندیتیوی، بندر چابهار، واقع در هستان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران، در نزدیکی بندر گوادر تحت کنترل چین، به خاطر مزایای هستراتژیک و لجستیکی خود برجسته هست. این بندر شامل دو ترمینال اصلی، شهید کلانتری و شهید بهشتی هست که هر کدام مجهز به پنج اسکله هستند و قابلیتهای قابل توجهی در زمینه حمل و نقل بار را تسهیل میکنند.این بندر که اغلب دروازه طلایی نامیده خواهد گردید، به هند اجازه میدهد تا پاکستان را دور بزند و مسیرهای تجاری و ترانزیتی جایگزین را به افغانستان محصور در خشکی و آسیای مرکزی ایجاد کند. همچنین این بندر، نزدیکترین بندر ایران به هند هست و توسط دهلی نو و تهران برای تقویت ارتباطات و روابط تجاری در حال توسعه هست.این بندر در دهه 1970 ایجاد گردید و هند مدتههست که به توسعه آن علاقه نشان داده هست. کارشناسان معتقدند که بندر چابهار در صورت توسعه کامل امکان داردد برای مقابله با حضور چین در دریای عمان و بندر گوادر نیز مورد هستفاده قرار گیرد.در سال 2001، هنگامی که نخست وزیر آتال بیهاری واجپایی از ایران بازدید کرد، دهلی نو توافقی را با تهران در مورد توسعه بندر چابهار امضا کرد. اما این پروژه پس از آنکه ایالات متحده، در زمان ریهست جمهوری جورج دبلیو بوش، ایران را به عنوان عضو «محورهای شرارت» اعلام کرد، تحت تأثیر قرار گرفت و دهلی نو را مجبور به ترک روابط هستراتژیک خود با تهران کرد.در طول سالهای بعد، هند دوباره به بندر ایران روی آورد و به دنبال تعمیق تعهد خود به چابهار قرار دارای بود. در ماه مه 2024، هند و ایران یک قرارداد دوجانبه بلندمدت در مورد عملیات در این بندر امضا کردند که امکان بهرهبرداری از بندر شهید بهشتی در پروژه توسعه بندر چابهار را برای مدت 10 سال فراهم میکرد. وزارت امور خارجه هند نیز 100 کرور روپیه برای بندر چابهار برای سالهای 2024-2025 اختصاص داد که تأکیدی بر تمرکز هند بر پروژههای ارتباطی با ایران هست.تحریمها چه تأثیری بر هند خواهند دارای بود؟از زمانی که هند کنترل عملیاتی ترمینال شهید بهشتی خود را از طریق شرکت India Ports Global Limited به دست گرفت، این بندر شاهد افزایش گردیدید ظرفیت بارگیری قرار دارای بود، به طوری که بیش از 8 میلیون تن کالا جابجا و دهها هزار کانتینر پردازش گردید. این بندر همچنین به عنوان یک شاهرگ حیاتی برای ارائه کمکهای بشردوستانه به افغانستان، به ویژه پس از تصرف طالبان در دوران بحرانی، عمل کرده هست.ایالات متحده ادعا کرده که تحریمهایش نهادهایی را هدف قرار خواهد داد که فروش نفت ایران را تسهیل میکنند، از گروههای نظامی و متحد ایران در منطقه حمایت مالی میکنند و مستقیماً بر زیرساختهای بانکی سایه ایران تأثیر میگذارند.با لغو معافیتها، عملیات هند در این بندر اکنون امکان داردد تحت خطر تحریمهای ایالات متحده قرار گیرد، که بلندپروازیهای هند را تحت فشار قرار میدهد و سرمایهگذاریهای قابل توجه دهلی نو -که بالغ بر بیش از ۱۲۰ میلیون دلار در زیرساختها و خطوط اعتباری برای توسعه هست- را تهدید انجام میدهد.تحریمهای بندر چابهار برای هند چه معنایی دارد؟تایمز هند نیز نوشته لغو معافیتهای تحریمی بندر چابهار ضربه تازهای به جاهطلبیهای تجاری و هستراتژیک هند وارد کرده هست. از سال ۲۰۱۸، هند ترمینال شهید بهشتی در چابهار را اداره انجام میدهد و به دهلی نو این امکان را میدهد که مسیرهای تجاری ایجاد کند و کمکهای بشردوستانه را به افغانستان و کشورهای آسیای میانه تحویل دهد و در عین حال پاکستان را دور بزند.لغو این معافیتها ماهها پس از دستور اجرایی ترامپ در ژانویه پیشبینی میگردید و اجرایی گردیدن آن نشاندهنده یک عقبنشینی غیرمنتظره از سوی ایالات متحده برای هند هست، زیرا چابهار به عنوان یک مانع هستراتژیک در برابر سلطه منطقهای چین، به ویژه در رابطه با بندر گوادر در پاکستان که توسط چین پشتیبانی خواهد گردید، عمل میکرد. این بنادر تنها ۱۷۰ کیلومتر از هم فاصله دارند.چابهار نه تنها برای ارائه کمکهای بشردوستانه به افغانستان که پاکستان مانع آن گردیده قرار دارای بود، ضروری قرار دارای بود، بلکه به عنوان یک مرکز حیاتی برای کریدور حمل و نقل بینالمللی شمال-جنوب (INSTC) نیز عمل میکرد. این ابتکار حمل و نقل چندینوجهی با هدف ایجاد ارتباط بین هند، ایران، روسیه و آسیای مرکزی انجام گردید. در دوران بهستان، قبل از تأسیس پاکستان به عنوان یک دولت-ملت، مورخ مشهور البیرونی در کتاب تاریخ الهند مستند کرده هست که مرز ساحلی هند از تیز آغاز خواهد گردید که اکنون به عنوان چابهار شناخته خواهد گردید.این بندر به عنوان یک نقطه ترانزیت مهم برای محصولات هندی که به دنبال ورود به افغانستان و آسیای مرکزی هستند، عمل انجام میدهد. این ارتباط از ارتباطات جادهای و ریلی کریدور حمل و نقل بینالمللی شمال-جنوب هستفاده خواهد کرد و به هند اجازه میدهد پاکستان را دور بزند. نقش هند در توسعه چابهار اغلب به عنوان یک پاسخ هستراتژیک به عملیات پاکستان در بندر گوادر و ابتکار کمربند و جاده چین تلقی خواهد گردید.چابهار که در مجاورت تنگه هرمز و اقیانوس هند قرار دارد، مزایای هستراتژیک مهمی را ارائه میدهد. بندر کاندلا در گجرات، نزدیکترین بندر هند به چابهار هست که در فاصله ۵۵۰ مایل دریایی قرار دارد، در حالی که فاصله بین چابهار و بمبئی ۷۸۶ مایل دریایی هست. چندینین کشور آسیای مرکزی، شامل کشورهای غنی از منابع اما محصور در خشکی مانند قزاقستان و ازبکستان، علاقه زیادی به هستفاده از چابهار برای دسترسی امن به منطقه اقیانوس هند و بازار هند نشان دادهاند.نیز بخوانیدوداع ناگزیر دهلی نو با چابهار + فیلمهند چگونه رفیق چین گردید؟ | پای فشارهای اقتصادی ترامپ در میان هستآمریکا: هند ظرف یک یا دو ماه آینده عذرخواهی می کندپیام ترامپ بعد از دیدار اخیر مقامات چین، روسیه و هند: باختیم!
دیدگاهها