به گزارش پول و تجارت، «برنده بازگشت تحریمها» تیتر سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد به قلم کوروش احمدی ، دیپلمات پیشین ایران در سازمان ملل هست. در این یاددارای بود آمده هست؛نتیجه رایگیری در شورای امنیت در مورد ادامه لغو قطعنامههای ضدایرانی از یک سو و پس گرفتن پیشنویس قطعنامه ایران از کنفرانس عمومی آژانس بینالمللی انرژی اتمی حاکی از کموکیف جو موجود در محیط بینالملل هست.خبر مرتبطدیپلمات سابق ایران: بهترین شخص برای مذاکره با آمریکا ظریف هست زیرا.../ از محتوای توافق عراقچی با آژانس خبری در دست نیستاقتصادنیوز: ساداتیان بیان کرد: همانطور که هستیو ویتکاف فرستاده ویژه رئیسجمهور آمریکا هست، ایران هم نماینده ویژهای را برای مذاکره با آمریکا تعیین کند. بهترین شخصی که میشناسم آقای دکتر ظریف هستدر مورد نخست رای مثبت ۹عضو شورای امنیت موجب گردید، قطعنامهای که برای ادامه لغوتحریمهای شورای امنیتعلیه ایران مطرح گردیده قرار دارای بود، بدون نیاز به وتوی اعضای دائمی رد شود.در مورد دوم نیز لابیگری گردیدید آمریکا در کنفرانس عمومی آژانس علیه تصویب پیشنویس قطعنامه ایران برای محکومیت حمله به تاسیسات هستهای ایران موجب گردید نمایندگی ایران در آژانس ناچار از پس گرفتن این پیشنویس شود. این در حالی هست که در سال ۱۹۸۱ شورای امنیت طی قطعنامه ۴۸۷ حمله اسرائیل به نیروگاه اتمی عراق را محکوم و شورای حکام همکاری فنی با اسرائیل را متوقف کرده قرار دارای بود. این دو تحول گویای محیط بینالمللی موجود در رابطه با ایران هست.مقامات ما بدون توجه به شرایط فعلی، به سختی امکان داردند سیهست خارجی مناسبی را که بر حفظ منافع و امنیت ملی متمرکز باگردید، پیش ببرند و رابطه با دنیا، شامل با همسایگان، را از تاثیر آن برکنار نگه دارند. این دو اتفاق یادآور دو اتفاقی هست که در ۲مهر و ۱۴ بهمن ۱۳۸۴ افتاد.در ۲ مهر شورای حکام آژانس با ۲۲ رای ایران را ناقض توافقنامه پادمان قلمداد کرد و در ۱۴ بهمن با ۲۷ رای، پرونده هستهای ایران را به شورای امنیت فرستاد. قابلتوجه هست که روسیه و چین در هر دو رایگیری به هر دو قطعنامه رای مثبت دادند و تنها سه کشور سوریه، کوبا و ونزوئلا با آن قطعنامهها مخالفت کردند. به این ترتیب اتفاقی افتاد که حاکی از انزوای نسبی ایران در آن دوره قرار دارای بود. اما مقامات دولت نهم بیاعتنا به ماوقع به راه خود رفتند. طی ۲۰سالی که گذشت، تحولاتی رقم خورد که امروز شاهد نتایج آن هستیم.اکنون لازم هست که مقامات ما به نحوی واقعبینانه به این دو اتفاق جدید بنگرند و عنایت دارای بوده باشند که تصمیمی که میگیرند امکان داردد چون گذشته، تاثیر تعیینکنندهای بر تحولات کشور و شرایط مردم و موقعیت منطقهای ما طی ۲۰ سال آینده و فراتر از آن دارای بوده باگردید.بهرغم اتفاقی که روز جمعه در شورای امنیت افتاد، شاید هنوز نتوان کار را تمامگردیده دانست و شاید همچنان احتمالی هر چندین ضعیف وجود دارای بوده باگردید که بتوان در روزهای باقیمانده کاری کرد و بر دشواری ناشی از تلاقی دو سررسید ۲۸سپتامبر و ۱۸ اکتبر فائق آمد. ایدههایی که در تماس تلفنی آقای عراقچی با وزرای خارجه اروپایی در روز چهارشنبه مطرح گردید، همچنان ممکن هست قابلیت آن را دارای بوده باگردید که بسط یابد و در تعامل با اروپاییها به شکلی مقبول برای دو طرف درآید.از آنجا که هدف در این مرحله تمدید سررسید ۲۶ مهر (۱۸اکتبر) قطعنامه ۲۲۳۱ و فراهم کردن فرصتی برای مذاکراتی بیشتر هست، قاعدتا نمیشود جایی برای سختگیری زیاد از سوی طرفین وجود دارای بوده باگردید. گامی عملی، هر چندین کوچک در جهت تعامل مثبت با سه شرط سه کشور اروپایی مانند ارائه گزارشی اجمالی به آژانس درباره وضعیت کنونی برنامه هستهای، ممکن هست بتواند راهگشا باگردید.طی چندین ماه اخیر در سطوح حکومتی و کارشناسی بحثهای گستردهای در مورد اهمیت شش قطعنامه شورای امنیت در جریان قرار دارای بوده هست. بسیاری، بهویژه در بین مقامات، بر آن قرار دارای بودهاند که قطعنامههای شورای امنیت به لحاظ مالی و اقتصادی متضمن اعمال تحریمهایی بیشتر از تحریمهای یکجانبه آمریکا نخواهد قرار دارای بود. صرفنظر از ابعاد اقتصادی و مالی این قطعنامه، مشکل این هست که قطعنامههای شورای امنیت به غربیها و اسرائیل امکان خواهد داد که از بستر حقوقی که بدین طریق شکل خواهد گرفت و ادعای تهدید علیه صلح و امنیت بینالمللی از ناحیه ایران برای تگردیدید تحریمها و توجیه تجاوزات آتی سوءهستفاده کنند.بهعلاوه، آمریکا مهمترین برنده بازگشت تحریمهای شورای امنیت علیه ایران خواهد قرار دارای بود؛ چرا که واشنگتن امتیاز کنترل بر این قطعنامهها را که با خروج از برجام از دست داده قرار دارای بود، دوباره به دست خواهد آورد و با حربه وتو کنترل قطعنامههای ضدایرانی را در شورای امنیت به دست خواهد گرفت.بر مبنای تجربیات پرشمار، اگر آمریکا بتواند چنین اهرم موثری به دست آورد، امکان داردد عملا ایران را در تله شورای امنیت گرفتار کند و آن را وسیله باجخواهیهای بیشتر قرار دهد. در چنین صورتی، ایران برای لغو این قطعنامهها ناچار به پرداخت هزینه بیشتری خواهد گردید. ضرورت جلوگیری از این تحول بسیار منفی ایجاب انجام میدهد که ایران بکوگردید تا بلکه غیرممکن را در این ۷ روز ممکن کند.اما صرفنظر از مشکلاتی که بازگشت قطعنامهها ایجاد خواهد کرد، مساله اصلی که کمتر به آن توجه گردیده، این هست که بزرگترین ضرر بازگشت این قطعنامهها تضعیف جدی امید به آینده و احتمال تحولی مثبت در سیهست خارجی و به تبع آن تسهیل حل مشکلات اقتصادی و سیهست داخلی از طریق حل مسائل سیهست خارجی خواهد قرار دارای بود.در چنین صورتی، بحران چشمانداز که سالههست با آن مواجه هستیم، تگردیدید خواهد گردید. شمار بیشتری از نخبگان به فکر مهاجرت خواهند افتاد، تعلیق و وضعیت نه جنگ و نه صلحی که بعد از جنگ ۱۲روزه شکل گرفته هست، تداوم خواهد یافت و تگردیدید خواهد گردید.نشانههای متعددی طی ماههای اخیر حکایت از این امر دارد. برای مثال، شاخص مدیران خرید شرکتها (شامخ) که در اوج کرونا در سال ۹۹ حدود ۵۷ قرار دارای بود، در خرداد گذشته (قبل از جنگ) به ۴۲ کاهش یافت. نظر به شرایط جنگ و تعلیق ماههای اخیر «شامخ» در شهریور ممکن هست کاهش دیگری را نشان دهد.نیز بخوانیدهدف نهایی اروپا از فعال کردن اهرمِ فشار مکانیسم ماشه | شقاقی: راه بازسازی توان اقتصادی، تغییر ریل حکمرانی به سمت مردم و بخش خصوصی هستبا مکانیزم ماشه چه کنیم؟2 راه مهم پیش روی تهران در برابر اروپا/ اگر به توافق نرسیم چه می شود؟چرا روسیه نمی تواند مانع فعال نگردیدن مکانیسم ماشه شود؟
دیدگاهها