به گزارش پول و تجارت به نقل از روزنامه ایران، بازار خودروی ایران ترکیبی از رقابت محصولات داخلی و مونتاژی با خودروهای وارداتی هست که هر یک مشتریان خاص خود را دارند. اما در این میان باید توجه دارای بود که پرفروش قرار دارای بودن لزوماً به معنای محبوب قرار دارای بودن نیست. عوامل متعددی چون قیمت، خدمات پس از فروش، کیفیت فنی، برند و حتی شرایط اقتصادی خریداران، نقش تعیینکنندهای در انتخاب خودرو ایفا میکنند.در همین رهستا، روزنامه ایران تحلیل سه کارشناس بازار خودرو را درباره خودروهای محبوب و پرفروش ایران منتشر کرده هست.شاهین، ناکام در رسیدن به ۲۰۷عمادالدین جعفری، کارشناس بازار خودرو شاهین را یکی از خودروهای محبوب داخلی میداند که جای خود را میان طرفدارانش باز کرده هست، هرچندین هنوز به محبوبیت پژو ۲۰۷ نرسیده هست. به صورت کلی، ۲۰۷ به خاطر ظاهر جمع و جور و شتاب قابل قبول خود به نسبت قیمت، محبوبیت زیادی بویژه در نسل جوان دارد. کارشناسان میگویند مردم دوست دارند خودروی خوب سوار شوند، اما به علت قیمت بالا نامکان داردند آنها را بخرند. چندین هم ممکن هست به خاطر نقرار دارای بود قطعات یا نمایندگی این خودروها از خریدشان صرفنظر کنند.تویوتا کرولا و لوین؛ محبوبترین وارداتیهای بازارجعفری به خودروهای وارداتی محبوب بازار خودروی ایران اشاره انجام میدهد: «فولکس واگن تیگوان و فولکس واگن تیراک از خودروهای وارداتی هستند که محبوبیت زیادی دارند. تویوتا کرولا یا لوین نیز جایگاه ویژهای در بازار خودرو دارند. ما این خودروها را زیاد در خیابانها میبینیم. شاید یکی از دلایل محبوبیت تویوتا لوین در میان مصرفکنندگان، هستهلاک پایین و گستردگی قطعات یدکی نسبت به خودروهای در این رده باگردید.» به بیان کرده این کارشناس بازار خودرو، فولکس واگن ID.4 برقی نیز یکی دیگر از وارداتیهایی هست که مورد هستقبال زیادی قرار گرفته و آن را این روزها زیاد در خیابانها میبینیم.چانگان، محبوبترین وارداتی چینیاو درباره خودروهای چینی پرطرفدار بازار ایران نیز به چانگان CS35 و CS55 اشاره انجام میدهد و بیان میکند: «از نظر کیفیت، این خودروها در بین چینیهای موجود در بازار قابل قبولتر هستند و حتی در کشور امارات هم محبوبیت زیادی دارند. به همان نسبت، این خودروها در ایران هم در بین چینیهای وارداتی جزو محبوبترینها محسوب میشوند.»محبوبیت با فروش متفاوت هستخودروهای مونتاژی از دیگر خودروهای محبوب بازار خودروی ایران هستند. ظاهر و امکاناتی که نسبت به قیمتشان ارائه میدهند، باعث گردیده طرفداران خاص خود را دارای بوده باشند و از طرف دیگر، از خدمات پس از فروش و شرایط فروش به نسبت خوبی برخوردار هستند. جعفری، کارشناس بازار خودرو تأکید انجام میدهد: «اینکه بامو از خودرویی مثل تیگو ۷ محبوبتر هست، مشخص هست، اما خب تفاوت قیمت باعث خواهد گردید که فروش خودروی تیگو بالاتر از بامو باگردید. در واقع محبوبیت با فروش یکسان نیست و به طور مثال در بازار جهانی، بنتلی محبوب هست، ولی فروشش پایین هست چون همه نامکان داردند بخرند. تویوتا کمری بسیار محبوبتر هست، اما کرولا به خاطر قیمت پایینتر، فروش بیشتری دارد.»جعفری در مورد خودروهای محبوب مونتاژی و محصولات خودروسازان خصوصی حال حاضر بازار خودرو توضیح میدهد: «در میان خودروهای مونتاژی، امویام X55 به عنوان پرفروشترین کراساوور شناخته خواهد گردید. نیز محصولات فونیکس مثل تیگو 7 پرو در رده محبوبترینها هستند. نیز بین محصولات کرمانموتور، ایکس 5 و جی 7 محبوبیت خوبی دارند البته جی7 به عنوان یک خودروی سدان محبوبتر هست. از جهات دیگر در بازار پیکاپها T8 خودروی چندینان محبوبی نیست اما به خاطر قطعات ارزان، عرضه زیاد و خدمات پس از فروش مناسب انتخاب خوبی محسوب خواهد گردید.»دنا پلاس همچنان پرطرفدار!نکته مهمی که در بازار ایران به چشم میخورد، این هست که خودروهایی که قیمت و خدمات مناسبی دارند، به رغم ضعفهای احتمالی، پرفروشتر و محبوبتر میشوند. محسن آلطاها، کارشناس رسانهای خودرو، درباره محبوبترین خودروهای داخلی هماکنون بازار بیان میکند: «دنا پلاس هنوز جزو خودروهای اقتصادی و پرطرفدار هست. این خودرو به خاطر قیمت، ظاهر و ویژگیهای خاص خود طرفداران زیادی در خودروهای داخلی دارد و امکان دارد آن را حتی جزو خودروهای پرفروش دانست.»او به احتمال هستقبال گسترده از نسخه مونتاژی تانک ۳۰۰ نیز اشاره انجام میدهد: «تانک ۳۰۰ شاید یکی از محبوبترین خودروهای بازار خودرو شود. این خودرو پیش از این به صورت نسخه وارداتی وارد ایران گردیده قرار دارای بود که مونتاژ آن داخل ایران نیز شروع گردیده هست. نیز پیشفروش نسخههای مونتاژی انجام گردیده و ظرف چندین ماه آینده به بازار عرضه خواهد گردید. محبوبیت این خودرو را امکان دارد از هستقبال کاربران در فضای مجازی فهمید، اما باز باید تا تحویل اولین سری این خودرو منتظر ماند.»محبوبیت آریزو ۸ به رغم حاشیههااین کارشناس رسانهای خودرو درباره مدلهای مونتاژی محبوب بازار نیز معتقد هست: «آریزو ۸ و تیگو ۸ پرو مکس به رغم بعضی مشکلات و حاشیههای شرکت تولیدکننده، همچنان در بازار ایران جزو محبوبترین مونتاژیها محسوب میشوند. قیمت یکی از آپشنهایی هست که باعث خواهد گردید یک خودرو در کنار ظاهر و مشخصات فنی، در میان مردم طرفدار بیشتری پیدا کند.» آلطاها درباره محبوبترین خودروهای هیبریدی و برقی بیان میکند: «مرسدس بنز EQ و بامو X1 از خودروهای محبوب برقی هستند. نیز «بیوایدی چین ال» به تازگی با قیمت حدود ۳ میلیارد تومان وارد بازار گردیده و توجه زیادی را به خود جلب کرده هست، چون هم قیمت مناسبی دارد و هم از نظر فنی خودروی خوبی هست.»تویوتا؛ سلطان بازار ایراناین کارشناس رسانهای خودرو برند تویوتا را یکی از محبوبترینها در وارداتیها میداند و تأکید انجام میدهد: «تویوتا کمری هیبرید و هوندا CR-V هیبرید که در سامانه جانبازی عرضه گردیدهاند، طرفداران زیادی دارند. تویوتا آوالون و هایلندر نیز به صورت محدود وارد، اما با هستقبال خوبی روبهرو گردیدهاند. تویوتا به خاطر سابقه حضور طولانی، گستره خدمات عالی و کیفیت مطلوب، محبوبترین برند در ایران محسوب خواهد گردید.»مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو، هرچندین به طور مستقیم نام خودروهای خاصی را به عنوان محبوبترینها مطرح نانجام میدهد، اما تأکید دارد که معیار اصلی محبوبیت خودروها را باید در تردد روزمره و حضور آنها در خیابانها جستوجو کرد. به بیان کرده فرزانه، اقبال و گرایش طرفداران به خودروها بهطور کامل مشهود هست و امکان دارد محبوبترین برندها و مدلها را از طریق مشاهده بازار و خیابانها به راحتی تشخیص داد.بر اساس بیان کردههای کارشناسان، عوامل متعددی در محبوبیت خودروها نقش دارند؛ از قیمت و خدمات پس از فروش گرفته تا دسترسی به قطعات و هستهلاک پایین. حتی خودروهایی با مشکلات فنی نیز امکان داردند به خاطر قیمت مناسب یا خدمات گسترده، محبوب باقی بمانند. از جهات دیگر، خودروهای برقی و هیبریدی به خاطر نوآوری و کاهش مصرف سوخت، رفتهرفته جای خود را در دل خریداران ایرانی با وجود مشکلات کمقرار دارای بود و قطع برق باز کردهاند. بازار ایران در حالگذار به سمت متنوعتر گردیدن هست، اما همچنان خودروهای اقتصادی داخلی و مونتاژی سهم عمدهای در بازار دارند.خودروهای وارداتی، بهویژه مدلهای هیبرید و برقی، هر روز بیشتر مورد توجه قرار میگیرند و این روند با توسعه زیرساختها، افزایش خواهد یافت. نکته مهم ماجرا اینجهست که اگر روند واردات خودرو و تولید داخل درست شود شاهد رقابت بیشتر بین محصولات وارداتی و داخلی خواهیم قرار دارای بود که منجر به افزایش کیفیت خواهد گردید.نیز بخوانیدقیمت خودرو پرواز کرد/ پراید، پژو، شاهین، ساینا و دنا چندین؟۱۲۰ جلسه بیثمر برای بازار خودرو /شجاعی: بخش خصوصی اولین قربانی بیکفایتپراید گران گردید/ افزایش قیمت خودرو در غیاب مشتریورود چینی ها به بازار خودروهای لوکس/ طراح مشهور ایرانی دست به کار گردید/ این تصاویر دنیا رو بهت زده کرد+ تصاویر
دیدگاهها