به گزارش پول و تجارت ، روزنامه ایران نوشت: بازار خودروی ایران ترکیبی از رقابت محصولات داخلی و مونتاژی با خودروهای وارداتی هست که هر یک مشتریان خاص خود را دارند. اما در این میان باید توجه دارای بود که پرفروش بودن لزوماً به معنای محبوب بودن نیست. عوامل متعددی چون قیمت، خدمات پس از فروش، کیفیت فنی، برند و حتی شرایط اقتصادی خریداران، نقش تعیینکنندهای در انتخاب خودرو ایفا میکنند.
عمادالدین جعفری، کارشناس بازار خودرو شاهین را یکی از خودروهای محبوب داخلی میداند که جای خود را میان طرفدارانش باز کرده هست، هرچند هنوز به محبوبیت پژو ۲۰۷ نرسیده هست. به صورت کلی، ۲۰۷ به خاطر ظاهر جمع و جور و شتاب قابل قبول خود به نسبت قیمت، محبوبیت زیادی بویژه در نسل جوان دارد. کارشناسان میگویند مردم دوست دارند خودروی خوب سوار شوند، اما به علت قیمت بالا نمیتوانند آنها را بخرند. چندین هم ممکن هست به خاطر نبود قطعات یا نمایندگی این خودروها از خریدشان صرفنظر کنند.
تویوتا کرولا و لوین؛ محبوبترین وارداتیهای بازار
جعفری به خودروهای وارداتی محبوب بازار خودروی ایران اشاره انجام میدهد: «فولکس واگن تیگوان و فولکس واگن تیراک از خودروهای وارداتی هستند که محبوبیت زیادی دارند. تویوتا کرولا یا لوین نیز جایگاه ویژهای در بازار خودرو دارند. ما این خودروها را زیاد در خیابانها میبینیم. شاید یکی از دلایل محبوبیت تویوتا لوین در میان مصرفکنندگان، استهلاک پایین و گستردگی قطعات یدکی نسبت به خودروهای در این رده باشد.» به گفته این کارشناس بازار خودرو، فولکس واگن ID.۴ برقی نیز یکی دیگر از وارداتیهایی هست که مورد استقبال زیادی قرار گرفته و آن را این روزها زیاد در خیابانها میبینیم.
او درباره خودروهای چینی پرطرفدار بازار ایران نیز به چانگان CS۳۵ و CS۵۵ اشاره انجام میدهد و بیان میکند: «از نظر کیفیت، این خودروها در بین چینیهای موجود در بازار قابل قبولتر هستند و حتی در کشور امارات هم محبوبیت زیادی دارند. به همان نسبت، این خودروها در ایران هم در بین چینیهای وارداتی جزو محبوبترینها محسوب میشوند.»
خودروهای مونتاژی از دیگر خودروهای محبوب بازار خودروی ایران هستند. ظاهر و امکاناتی که نسبت به قیمتشان ارائه میدهند، باعث شده طرفداران خاص خود را داشته باشند و از طرف دیگر، از خدمات پس از فروش و شرایط فروش به نسبت خوبی برخوردار هستند. جعفری، کارشناس بازار خودرو تأکید انجام میدهد: «اینکه بامو از خودرویی مثل تیگو ۷ محبوبتر هست، مشخص هست، اما خب تفاوت قیمت باعث خواهد گردید که فروش خودروی تیگو بالاتر از بامو باشد. در واقع محبوبیت با فروش یکسان نیست و به طور مثال در بازار جهانی، بنتلی محبوب هست، ولی فروشش پایین هست چون همه نمیتوانند بخرند. تویوتا کمری بسیار محبوبتر هست، اما کرولا به خاطر قیمت پایینتر، فروش بیشتری دارد.»
جعفری در مورد خودروهای محبوب مونتاژی و محصولات خودروسازان خصوصی حال حاضر بازار خودرو توضیح میدهد: «در میان خودروهای مونتاژی، امویام X۵۵ به عنوان پرفروشترین کراساوور شناخته خواهد گردید. نیز محصولات فونیکس مثل تیگو ۷ پرو در رده محبوبترینها هستند. نیز بین محصولات کرمانموتور، ایکس ۵ و جی ۷ محبوبیت خوبی دارند البته جی۷ به عنوان یک خودروی سدان محبوبتر هست. از جهات دیگر در بازار پیکاپها T۸ خودروی چندان محبوبی نیست اما به خاطر قطعات ارزان، عرضه زیاد و خدمات پس از فروش مناسب انتخاب خوبی محسوب خواهد گردید.»
نکته مهمی که در بازار ایران به چشم میخورد، این هست که خودروهایی که قیمت و خدمات مناسبی دارند، به رغم ضعفهای احتمالی، پرفروشتر و محبوبتر میشوند. محسن آلطاها، کارشناس رسانهای خودرو، درباره محبوبترین خودروهای داخلی هماکنون بازار بیان میکند: «دنا پلاس هنوز جزو خودروهای اقتصادی و پرطرفدار هست. این خودرو به خاطر قیمت، ظاهر و ویژگیهای خاص خود طرفداران زیادی در خودروهای داخلی دارد و امکان دارد آن را حتی جزو خودروهای پرفروش دانست.»
او به احتمال استقبال گسترده از نسخه مونتاژی تانک ۳۰۰ نیز اشاره انجام میدهد: «تانک ۳۰۰ احتمالاً یکی از محبوبترین خودروهای بازار خودرو شود. این خودرو پیش از این به صورت نسخه وارداتی وارد ایران شده قرار دارای بود که مونتاژ آن داخل ایران نیز شروع شده هست. نیز پیشفروش نسخههای مونتاژی انجام شده و ظرف چندین ماه آینده به بازار عرضه خواهد گردید. محبوبیت این خودرو را امکان دارد از استقبال کاربران در فضای مجازی فهمید، اما باز باید تا تحویل اولین سری این خودرو منتظر ماند.»
این کارشناس رسانهای خودرو درباره مدلهای مونتاژی محبوب بازار نیز معتقد هست: «آریزو ۸ و تیگو ۸ پرو مکس به رغم بعضی مشکلات و حاشیههای شرکت تولیدکننده، همچنان در بازار ایران جزو محبوبترین مونتاژیها محسوب میشوند. قیمت یکی از آپشنهایی هست که باعث خواهد گردید یک خودرو در کنار ظاهر و مشخصات فنی، در میان مردم طرفدار بیشتری پیدا کند.» آلطاها درباره محبوبترین خودروهای هیبریدی و برقی بیان میکند: «مرسدس بنز EQ و بامو X۱ از خودروهای محبوب برقی هستند. نیز «بیوایدی چین ال» به تازگی با قیمت حدود ۳ میلیارد تومان وارد بازار شده و توجه زیادی را به خود جلب کرده هست، چون هم قیمت مناسبی دارد و هم از نظر فنی خودروی خوبی هست.»
این کارشناس رسانهای خودرو برند تویوتا را یکی از محبوبترینها در وارداتیها میداند و تأکید انجام میدهد: «تویوتا کمری هیبرید و هوندا CR-V هیبرید که در سامانه جانبازی عرضه شدهاند، طرفداران زیادی دارند. تویوتا آوالون و هایلندر نیز به صورت محدود وارد، اما با استقبال خوبی روبهرو شدهاند. تویوتا به خاطر سابقه حضور طولانی، گستره خدمات عالی و کیفیت مطلوب، محبوبترین برند در ایران محسوب خواهد گردید.»
مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو، هرچند به طور مستقیم نام خودروهای خاصی را به عنوان محبوبترینها مطرح نمیکند، اما تأکید دارد که معیار اصلی محبوبیت خودروها را باید در تردد روزمره و حضور آنها در خیابانها جستوجو کرد. به گفته فرزانه، اقبال و گرایش طرفداران به خودروها کاملاً مشهود هست و امکان دارد محبوبترین برندها و مدلها را از طریق مشاهده بازار و خیابانها به راحتی تشخیص داد.
بر اساس گفتههای کارشناسان، عوامل متعددی در محبوبیت خودروها نقش دارند؛ از قیمت و خدمات پس از فروش گرفته تا دسترسی به قطعات و استهلاک پایین. حتی خودروهایی با مشکلات فنی نیز میتوانند به خاطر قیمت مناسب یا خدمات گسترده، محبوب باقی بمانند. از جهات دیگر، خودروهای برقی و هیبریدی به خاطر نوآوری و کاهش مصرف سوخت، رفتهرفته جای خود را در دل خریداران ایرانی با وجود مشکلات کمبود و قطع برق باز کردهاند. بازار ایران در حالگذار به سمت متنوعتر شدن هست، اما همچنان خودروهای اقتصادی داخلی و مونتاژی سهم عمدهای در بازار دارند.
خودروهای وارداتی، بهویژه مدلهای هیبرید و برقی، هر روز بیشتر مورد توجه قرار میگیرند و این روند با توسعه زیرساختها، افزایش خواهد یافت. نکته مهم ماجرا اینجاست که اگر روند واردات خودرو و تولید داخل درست شود شاهد رقابت بیشتر بین محصولات وارداتی و داخلی خواهیم قرار دارای بود که منجر به افزایش کیفیت خواهد گردید.
دیدگاهها