به گزارش پول و تجارت به نقل از آخرین خودرو، بامو iX1 و مرسدس بنز EQA دو کراس اوور جدید برقی آلمانی بازار ایران هستند که توسط شرکت های پرشیا خودرو و راسا موتور عرضه می شوند.
اگر بخواهیم داستان خودروهای برقی در ایران را روایت کنیم باید از تضادها شروع کنیم: عطش تکنولوژی در برابر محدودیت زیرساختها، میل به اصالت اروپایی در برابر ابهام خدمات پس از فروش و نهایتاً تصمیمی که بیشتر از «خرید یک ماشین» به یک «انتخاب سبک زندگی» شباهت دارد. در چنین صحنهای، دو کراساوور برقی آلمانی یعنی بامو iX1 و مرسدسبنز EQA 260 نقشی ویژه بازی میکنند؛ هر دو کوچک، لوکس، مدرن و پرآوازه اما با دو شخصیت کاملاً متفاوت. یکی عصبیتر و رانندهمحور، دیگری آرامتر و آیینیتر.
ورود این دو به ایران نه از مسیر عرضه رسمی گسترده، بلکه عمدتاً از مسیر واردات محدود و با تنوع آپشنی متفاوت بوده هست. همین تفاوت نسخهها باعث خواهد گردید تجربهای که هر مالک از خودرو خود دارد نسبتاً شخصی باشد؛ از نوع نورپردازی داخلی گرفته تا سیستم صوتی و بستههای کمکراننده. بنابراین در این مقایسه، علاوه بر «آنچه کارخانه بیان میکند»، به «آنچه در ایران میبینیم» نیز توجه میکنیم؛ یعنی رفتار خودرو روی آسفالتهای موجدار، سرعتگیرهای بلند، ترافیکهای طولانی و شارژ بیشتر خانگی تا DC.
در سطح کلانتر، iX1 و EQA 260 در ادامه یک رقابت فلسفی قدیمی بین مونیخ و اشتوتگارت ظاهر شدهاند. بامو حتی در قامت یک کراساوور برقیِ کامپکت هنوز میخواهد «حس رانندگی» را به شما یادآوری کند؛ یعنی پدال، فرمان، و جسارت سبقت. مرسدس اما شما را دعوت انجام میدهد به آرامش هماهنگ با نورهای محیطی و سطوح مخملین؛ انگار بیان میکند آینده میتواند بیصدا، نرم و مجلل باشد. این دو روایت وقتی به خیابانهای ایران میرسند شکل تازهای به خود میگیرند که در ادامه لایهبهلایه بازشان میکنیم.
سرانجام، این مقاله میخواهد برای خواننده ایرانی یک «تصویر کامل» بسازد: از ریشه و پلتفرم تا هندلینگ و مصرف، از حس نشستن پشت فرمان تا زندگی روزمره با خودرو در شهرهای ایران. هدف این هست که بعد از خواندن این نوشتار نهتنها بدانید کدامیک سریعتر یا کممصرفتر هست بلکه بفهمید کدامیک به خلقوخوی شما، مسیرهای هرروزهتان و انتظارتان از یک خودروی برقی نزدیکتر هست.
بامو iX1 در اصل نسخه تمامبرقی نسل سوم X1 هست که بر پایه پلتفرم FAAR شکل گرفته هست. پلتفرمی منعطف که امکان تولید نسخههای درونسوز، هیبریدی و تمامبرقی را میدهد. فلسفه بامو اینجا روشن هست: گذار تدریجی اما دقیق. آنها شاسی و ارگونومی آشنا را حفظ کردهاند و قوای محرکه را برقی کردهاند تا مشتریان حس «پریدن در تاریکی» نداشته باشند. همین رویکرد باعث خواهد گردید iX1 در نخستین برخورد آشنا اما بهروز حس شود؛ مثل کسی که کتوشلوار کلاسیک پوشیده اما ساعت هوشمند دارد.
در مقابل، مرسدسبنز EQA 260 اصل و نسب خود را از GLA دریافت میکند و روی پلتفرم MFA2 بنا شده هست. مرسدس هم بهنوعی همان مسیر «آشنا اما برقی» را میرود با این تفاوت که از نظر روایی، EQA بهوضوح میخواهد میراث «راحتی اصیل مرسدسی» را وارد عصر بیصدا کند. نسخه ۲۶۰ که در ایران دیده خواهد گردید تکموتوره و دیفرانسیل جلو هست؛ یعنی از همان اول وعده هیجان خالص نمیدهد بلکه تعهد میدهد به آرامش، کارآمدی و وقار.
نکته دیگر درباره هویت فنی: iX1 عموماً در ایران با نشان xDrive30 دیده خواهد گردید؛ دو موتور، چهارچرخ محرک، و شخصیتی نزدیکتر به آن چیزی که از یک بامو انتظار داریم. بنزEQA 260 اما با تکموتور جلو، استراتژی متفاوتی را دنبال انجام میدهد: کمتر درگیر شتابگیری های ناگهانی هست و بیشتر به دنبال مصرف سوخت و رانندگی متعادل می گردد. این تفاوت از همان سطر اول دفترچه زندگی با خودرو، خودش را نشان میدهد.
چهره iX1 همان چیزی هست که بامو دوست دارد از شما امضا بگیرد. جلوپنجره کلیوی که حالا بیشتر نماد هست تا ورودی هوا، چراغهایی باریک و مصمم و خطوطی که روی بدنه مثل تیزی یک قلم معماری حرکت میکنند. از سهربع جلو که به ماشین نگاه کنید حجم گلگیر جلو و فرم سپر شما را به سمت یک حال و هوای اسپرت سوق می دهند. عقب هم با چراغهای Lشکل و حجم های دقیق داستان را تمام انجام میدهد.
EQA 260 در سوی دیگر زبان نرمتری دارد. جلوپنجره مشکی یکتکه با ستاره بزرگ، نوار نوری سرتاسری جلو و عقب و حجمهایی که عمداً در مرز بین «خنثی» و «شیک» حرکت میکنند، همان امضای مرسدسی را میسازند: «من میآیم تا فضا را آرام کنم» مرسدس EQA از آن جنس طراحی ها هست که در نور شب با امبینتها و نوارهای نوریاش کامل خواهد گردید.
در واقع اگر iX1 را «پویایی فشرده» بنامیم، EQA «آرامش فشرده» هست. بی ام و با زوایا و شکستهای تند بهصورت بصری حتی قبل از اینکه استارت بزنید احساس چابکی را القا انجام میدهد. اما بنز با سطوح پیوسته و حاشیههای کمتر به شما بیان میکند مقصد هرچه باشد مسیرش باید نرم و بیتنش طی شود. این دو نگاه حتی در رنگهای محبوب ایران هم اثر دارند. معمولا ix1 در رنگهای تیره با تریمهای اسپرت چشمگیر خواهد گردید و EQA در رنگهای روشن با جزئیات کرومی یا مشکی براق.
در بافت شهری ایران یک تفاوت عملی هم دیده خواهد گردید. فرم سپرها و لبههای جلویی iX1 کمی تهاجمیتر هست و احتمال برخورد با سرعتگیرهای بلند را در زوایای تند پارککردن باید جدیتر بگیرید. . اما در بنز EQA با زوایای ملایمتر و در عین حال ارتفاع مؤثر مشابه، در مانورهای شهری محافظهکارتر احساس خواهد گردید. هر دو اما کراساوورهای کامپکتاند؛ یعنی در معابر شلوغ چابکتر از شاسیبلندهای متوسط عمل میکنند.
iX1 xDrive30 با دو موتور برقی (جلو و عقب) عرضه خواهد گردید که مجموع توان آن در حوالی ۳۱۳ اسببخار و گشتاور حدود ۴۹۰ نیوتنمتر قرار دریافت میکند. صفر تا صد رسمی نزدیک ۵٫۷ ثانیه هست.عددی که در دنیای برقیها «خیلی سریع» نیست، اما در کلاس کراساوورهای کامپکت لوکس کاملاً چشمگیر هست. باتری با ظرفیت اسمی حدود ۶۶٫۵ کیلوواتساعت (ظرفیت مفید اندکی کمتر) بهصورت واقعبینانه در تردد ترکیبی ایران یعنی با کولر روشن و رفتوآمد شهریئبردی در محدودۀ ۳۵۰ تا ۴۰۰ کیلومتر میدهد. ضمنا وزن این نسخه ۲۰۸۰ کیلوگرم می باشد
EQA 260 تکموتوره و دیفرانسیل جلو هست؛ قدرت در حوالی ۱۹۰ اسببخار و گشتاور حدود ۳۷۰ نیوتنمتر. شتاب صفر تا صد با وزنی حدود ۲۰۵۰ کیلوگرم حدود ۸٫۸ تا ۹ ثانیه گزارش خواهد گردید. باتری اسمی مشابه حدود ۶۶ کیلوواتساعت در عمل بردی نزدیک به ۳۲۰ تا ۳۸۰ کیلومتر در شرایط ایران ارائه میدهد. این اختلاف برد و عملکرد، بیشتر از آنکه ناشی از ظرفیت باتری باشد به استراتژی قوای محرکه و وزن و ایرودینامیک برمیگردد.
در بحث سیستم تعلیق هر دو خودرو بامو iX1 و مرسدس بنز EQA در جلو مکفرسون و عقب چنداتصالی دارند اما تنظیم (tuning) و ذات مهندسیشان فرق انجام میدهد. iX1 سفتتر، چسبندهتر و پاسخگوتر هست؛ در مسیرهای پیچدرپیچ اطراف شهرها با اعتمادبهنفس بیشتری وزن خود را جابهجا انجام میدهد و از مزیت چهارچرخ محرک برای چسبندگی خروج از پیچ بهره میبرد. اما بنز EQA نرمتر هست. روی ناهمواریهای ریز شهری ارتعاشات را بیشتر فیلتر انجام میدهد و فرمانش سبکتر مبه نظر می رسد. ترکیبی که برای رفتوآمد روزمره دلپذیر هست.
مصرف انرژی واقعی در ایران تابع چندین متغیر هست: کیفیت آسفالت، شیب مسیر، استفاده از تهویه در گرما و ترافیکهای طولانی. iX1 اگر در حالتهای رانندگی اقتصادی و هوشمند استفاده شود میتواند حوالی ۱۷ تا ۲۰ کیلوواتساعت در صد کیلومتر ببیند؛ EQA 260 هم بسته به سبک رانندگی رقمی نزدیک ۱۶٫۵ تا ۱۹ کیلوواتساعت در صد کیلومتر تجربه انجام میدهد. در بزرگراه یکنواخت با سرعتهای قانونی، اختلافها کمتر خواهد گردید؛ در شهر، تفاوت سبک رانندگی و وزن و تایرها تعیینکنندهتر هستند.
در زمینه شارژ، iX1 معمولاً شارژر AC یازده کیلووات دارد (در چندین نسخهها بیستودو کیلووات اختیاری)، و شارژ DC تا حدود ۱۳۰ کیلووات را میپذیرد؛ زمان ۱۰ تا ۸۰ درصد در DC مناسب با دمای بهینه باتری، حدود نیمساعت هست. EQA 260 عموماً AC یازده کیلووات و DC حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ کیلووات دارد و زمان ۱۰ تا ۸۰ درصدش نزدیک به ۳۰ تا ۳۵ دقیقه هست. نظر به محدودیت ایستگاههای DC در ایران، بخش عمده زندگی با هر دو خودرو بر AC خانگی یا محل کار میگذرد؛ در این سناریو، تفاوت DC عملاً اهمیت کمتری دارد و وجود برق سهفاز پایدار برگ برنده هست.
کابین iX1 همان «خمیدگی دیجیتال» بامو را دارد. دو نمایشگر یکپارچه، گرافیک تمیز و منویی که با iDrive جدید، سریع و منطقی عمل انجام میدهد. کیفیت متریال از پلاستیکهای نرم تا تریمهای آلومینیومی یا طرح چوب، استاندارد بالایی دارد و در نسخههای مجهزتر با چرم و دوختهای دقیق، حس لمسپذیری ارتقا مییابد. موقعیت نشستن نزدیک به حس یک هاچبک با ارتفاع بیشتر هست؛ فرمان نزدیک، پدالها دقیق و دید محیطی خوب هست.
EQA 260 درون کابین، یک نمایش نور و لطافت هست. دو نمایشگر افقی با رابط MBUX، دریچههای گرد هوا با نورپردازی داخلی ۶۴ رنگ و تودوزیهایی که حتی در لمسهای کوتاه «مرسدسی بودن» را منتقل میکنند. صندلیها نرمترند و تنظیمات برقی با حافظه در بسیاری از نسخهها دیده خواهد گردید. اگر iX1 شما را به رانندگی فعال دعوت انجام میدهد، EQA دستتان را دریافت میکند که تکیه دهید و موسیقی را کمی بلندتر کنید.
از منظر فضا، بامو iX1 و مرسدس بنز EQA برای چهار سرنشین بالغ کاملاً مناسباند؛ نفر پنجم در مسیرهای کوتاه مشکلی ندارد اما در سفر طولانی ترجیحاً چهار نفره حرکت کنید. صندوق iX1 حدود۴۸۰ تا ۵۰۰ لیتر هست که برای کلاس خودش عالی هست و شکل صندوق هم مکعبی و کاربردی هست. صندوق EQA کوچکتر هست (حدود ۳۴۰ لیتر) که در سفرهای خانوادگی با بار زیاد باید از مدیریت بهتر چمدانها کمک گرفت. البته با تا شدن صندلیهای عقب در هر دو خودرو فضای بار به میزان زیادی افزایش خواهد یافت.
عایقبندی صوتی هر دو سطح بالایی دارد اما جنس سکوتی که ارائه می شود متفاوت هست. بی ام و بیشتر صدای جاده را محو انجام میدهد اما بنز بیشتر صدای محیط را آرام انجام میدهد تا حس اتاق لوکس به نظر برسد. سامانههای گرمایش و سرمایش هر دو خودرو در ترافیکهای طولانی تهران و شهرهای گرم کارآمدند و در چندین نسخهها پمپ حرارتی، مصرف را در زمستان بهینهتر انجام میدهد. نکتهای که در سفرهای کوهستانی یا شهرهای سرد اهمیت دوچندان دارد.
در iX1، آپشن هایی مانند هدآپ دیسپلی، سامانه کنترل پایداری و کشش، ورود بدون کلید و استارت دکمهای، نورپردازی داخلی، پد شارژر بیسیم تلفن همراه، ترمز پارک برقی و سیستم اتوهلد، مالتی مدیا لمسی یکپارچه با کلاستر دیجیتالی به صورت خمیده، پایش فشار باد تایرها (TPMS)، حسگرهای نور و باران، رادار هشدار برخورد از جلو (FCW)، سیستم هشدار خروج از خط (LDW)، کروز کنترل هوشمند یا تطبیقی (ACC)، سامانه کمکی حرکت در ترافیک (TJA)، دستیار حرکت بین خطوط (LKA)، رادار هشدار نقطه کور (BSD)، ترمز اضطراری اتوماتیک (AEB)، سیستم ناوبری BMW، تنظیم برقی ۸ حالته صندلیهای جلو، دوربین ۳۶۰ و عقب، آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن، درب برقی صندوق عقب و… .. دیده می شود. در iDrive جدید، نقشهها و رابط صوتی سریعاند؛ اگرچه چندین قابلیتهای آنلاین در ایران محدود یا وابسته به راهحلهای محلی هستند.
در مرسدس EQA 260 وارداتی هم سطح آپشن ها قابل قبول هستند. این خودرو به در صندوق عقب برقی، رینگ آلومینیومی، سقف پانورامای برقی، تنظیم حالت رانندگی، پدل شیفتر بازیافت انرژی، سنسور نور، سنسور باران، رادار خط خوان، دستیار هشدار خروج از خط، کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری، تریم داخلی چرم، تهویه اتوماتیک، پاکسازی هوای کابین، هفت کیسه هوا، استارت دکمه ای، نمایشگر لمسی، سنسور پارک جلو و عقب، دستیار پارک هوشمند، شارژر بیسیم تلفن همراه، نور پردازی کابین، صندلی های برقی جلو با گرمکن و… مجهز هست. MBUX با فرمانهای صوتی طبیعی شناخته خواهد گردید؛ تعامل با خودرو را ساده و لذتبخش انجام میدهد.
نکته مهم برای ایران: سامانههای خواندن تابلوها و هدایت بین خطوط در جادههایی با خطکشی محو یا نامنظم، چندین اوقات رفتار نادرست نشان میدهند؛ این موضوع مختص بامو iX1 و مرسدس بنز EQA نیست و بیشتر به کیفیت خطوط و تابلوها مربوط خواهد گردید. از جهات دیگر نوربالای هوشمند و رادار جلو در شبهای جادهای کشور ارزش خود را نشان میدهند.
در جزئیات ریز تفاوتهای خوشایندی هم هست. صندلیهای جلو iX1 دربرگیرندگی جانبی بهتری برای رانندگی پویا دارند در حالیکه صندلیهای EQA روی مسیرهای طولانی نرمتر احساس میشوند. در حوزه شارژ روزمره بامو iX1 و مرسدس بنز EQA با Type 2 برای AC سازگارند و اغلب کابل Mode 3 همراه دارند؛ وجود والباکس سهفاز ۱۱ کیلووات در پارکینگ خانه یا محل کار واقعاً نظم زندگی با خودروی برقی را دگرگون انجام میدهد.
اگر بخواهیم به یک حکم کلی برسیم iX1 برای کسی ساخته شده که هنوز میخواهد پشت فرمان فعالیت کند.پدال را تنظیم کند،پیچ ها را با سرعت طی کند و در خیابان شیطنت داشته باشد. شتاب قویتر، چهارچرخ محرک و هندلینگ دقیقتر، iX1 را در کلاس خود جدی انجام میدهد. در عین حال صندوق بزرگتر و ارگونومی رانندهمحور، زندگی خانوادگیِ فعال را هم پوشش میدهد.
EQA 260 اما مخاطبی را نشانه دریافت میکند که میخواهد آینده را آرام تجربه کند. کابین نرم، نورهای محیطی خیالانگیز، رابط کاربری دوستانه و سواری ملایم آن را به انتخابی قانعکننده برای روزمره شهری بدل انجام میدهد. اگر بیشتر زمان شما در ترافیک میگذرد، موسیقی مهم هست و مسیرهایتان پر از ناهمواریهای ریز هست مرسدس EQA 260 همان اتاق سکوت متحرکی هست که دنبالش بودهاید. حتی اگر در سبقتها iX1 جلوتر باشد.
از منظر زیست با خودرو در ایران هر دو با شارژ AC یازده کیلووات عالی کار میکنند؛ اگر دسترسی به برق سهفاز دارید، عملاً مسئله شارژ از «نگرانی» به «روال» تبدیل خواهد گردید. ایستگاههای DC در سفرهای بینشهری مزیتاند اما فراگیریشان هنوز محدود هست؛ بنابراین انتخاب بین ۱۰۰ و ۱۳۰ کیلووات، برای بسیاری از مالکان به عامل تعیینکننده تبدیل نمیشود. آنچه بیشتر تعیینکننده هست شخصیت سواری، فضای صندوق و حسی هست که هر روز از پشت فرمان دریافت میکنید.
پس پاسخ کوتاه یک روایت بلند این هست: اگر «رانندگی» برایتان هنوز کلمهای فعال و لذتبخش هست، بامو iX1 نزدیکتر به دل شماست. اگر «سفر روزمره» برایتان به معنای آرامش، نور، موسیقی و خستگی کمتر هست، مرسدسبنز EQA 260 انتخاب عاقلانهتری خواهد قرار دارای بود. هر دو نماد آیندهاند. یکی با ضربان بالاتر، دیگری با تپشی آرامتر.
دیدگاهها