به گزارش پول و تجارت، با نزدیکشدن به روزهای نهایی اجرایی شدن مکانیسم ماشه و رد قطعنامه پیشنهادی ایران در شورای امنیت، تهران در یکی از حساسترین مقاطع برجام قرار گرفته هست.
"محمدهادی مرادی" در "اکوایران" گزارش داد: نیز در این روزهای حساس دیپلماسی کشور، مسعود پزشکیان، رئیسجمهوری ایران نیز راهی نیویورک گردید تا در نشست هشتادمین مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند. در جریان این سفر نگرانیها درباره آینده برجام، پیامدهای امنیتی و اقتصادی احتمالی و چشمانداز روابط ایران با قدرتهای جهانی افزایش یافته هست.
مسعود پزشکیان در هشتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی خواهد کرد. این حضور در شرایطی انجام خواهد گردید که تنشهای منطقهای، فعال شدن مکانیسم ماشه، بازگشت تحریمهای سازمان ملل و جنگ ۱۲ روزه با اسرائیل نگاهها را به نیویورک دوخته هست. در این گزارش نگاهی انداختهایم به توصیههایی که شخصیتهای سیاسی برای این سفر داشتهاند.
در همین خصوص محسن جلیلوند، کارشناس مسائل بینالملل، در گفتگو با اکوایران به بررسی آخرین تحولات مرتبط با مکانیسم ماشه، پیامدهای احتمالی آن برای ایران، جایگاه سخنرانی مسعود پزشکیان در سازمان ملل و سناریوهای پیشروی کشور پرداخت.
جلیلوند با اشاره به روند فعالسازی مکانیسم ماشه تأکید کرد که در شرایط کنونی راهکار خاصی برای جلوگیری از فعال شدن این سازوکار وجود ندارد و تنها در صورت وقوع «یک معجزه» امکان دارد از آن جلوگیری کرد؛ امری که به گفته او «بسیار بعید» هست.
او افزود: حتی در صورت اجرایی شدن اسنپبک، روند اداری آن – از تشکیل شورای نظارت تا طی مراحل در شورای امنیت – حدود یک ماه به طول میانجامد، اما اثرات روانی این موضوع از هماکنون در بازار ارز، سکه و طلا مشهود هست.
این کارشناس مسائل بینالملل با اشاره به تبعات امنیتی فعال شدن مکانیسم ماشه تاکید کرد: در صورت اجرایی شدن این سازوکار، ایران ذیل ماده ۴۱ فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار دریافت میکند. هرچند ماده ۴۱ با ماده ۴۲ متفاوت هست و امکان اقدام نظامی در آن پیشبینی نشده، اما چندین بندهای قطعنامه ۱۹۲۹ بهطور طبیعی فشار امنیتی بر ایران را افزایش خواهد داد.
او تاکید کرد که شدت این فشارها به رفتار ایران نیز بستگی دارد؛ بهویژه اگر کشور بخواهد از معاهده NPT خارج شود یا به سمت آزمایش هستهای حرکت کند، تبعات امنیتی سنگینتری در انتظار خواهد قرار دارای بود.
جلیلوند در خصوص سفر مسعود پزشکیان به نیویورک نیز بیان کرد: چگونگی حضور و سخنرانی رئیسجمهوری بستگی به اختیاراتی دارد که حاکمیت به او میدهد. تجربه دولتهای گذشته نشان داده که رؤسای جمهور ایران در چنین سفرهایی قدرت مانور محدودی برای انجام مذاکرات یا دیدارهای دیپلماتیک سطح بالا دارند؛ بنابراین انتظار گشایش قابل توجه از این سفر چندان واقعبینانه نیست.
جلیلوند با اشاره به طرحهایی درباره خروج ایران از معاهده منع گسترش سلاحهای هستهای (NPT) بیان کرد: در عمل، ایران الان نیز عملاً از این معاهده خارج شده هست؛ چرا که یکی از اصول اصلی NPT، پذیرش بازرسیهای آژانس هست و ما با محدود کردن بازرسیها و قطع ارتباط با آژانس، تنها اعلام رسمی خروج را انجام ندادهایم.
او هشدار داد که این اقدام تبعات سنگینی خواهد دارای بود: ایران در صورت خروج رسمی، نخستین کشوری پس از کره شمالی خواهد قرار دارای بود که چنین مسیری را طی انجام میدهد، با این تفاوت که کره شمالی پیش از خروج آزمایش هستهای انجام داده قرار دارای بود.
جلیلوند در پایان تأکید کرد که مشکل اصلی ایران نه آمریکا و اروپا، بلکه با اسرائیل هست.
دیدگاهها