به گزارشپول و تجارت،نوشآفرین واقفی، معاون فناوریهای نوین بانک مرکزیبه تشریح اقدامات بانک مرکزی و شبکه بانکی برای جلوگیری از حملات سایبری پس از «جنگ ۱۲ روزه» پرداخت.وی با اشاره به الزامات از پیش تعیین و ابلاغگردیده بیان کرد: کارگروههای تخصصی با همکاری نهادهای نظارتی، با جدیت بر روی ارتقای تابآوری و ارائه راهکارهای مناسب کار میکنند.واقفی افزود: بانکها نیز تلاش مضاعفی دارند که انشاءالله اتفاقی نیفتد؛ اما همانطور که در جنگ حملات فیزیکی را داریم، حملات سایبری پیچیده هم ممکن هست رخ دهد و علیرغم رعایت همه تمهیدات، بازهم احتمال وقوع وجود دارد.معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی، یکی از نکات اصلی را توانایی تسهیل فضای ریکاوری و بازگشت به وضعیت عادی در صورت وقوع حمله دانست و بیان کرد: هدف ما این هست که سرویسهای بانکی در کوتاهترین زمان ممکن به حالت عادی برگردد.واقفی در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت دو بانک سپه و پاسارگاد که در «جنگ ۱۲ روزه» مورد حملات سایبری قرار گرفته قرار دارای بودند، اظهار دارای بود: بانکهایی که به مشکل خورده قرار دارای بودند اکنون به وضعیت عادی بازگشتهاند. حمله دشمن بهگونهای طراحی گردیده قرار دارای بود که بانکها امکان برگشت ندارای بوده باشند؛ یعنی حمله سایبری پیچیده بهشکلی برنامهریزی گردیده قرار دارای بود که بازگشت امکانپذیر نباگردید.وی ادامه داد: خوشبختانه با تعامل و همکاری بین تمام نهادها و تلاش شبانهروزی بانکها، توانستیم ظرف ۷۲ ساعت سرویسهای اولیه را در زمان جنگ برقرار کنیم تا مردم بتوانند از کارتهای بانکی خود هستفاده کنند و در ادامه سایر سرویسها نیز به حالت عادی بازگشت.به بیان کرده واقفی، پشتیبان در لایههای مختلف معماری بانکی لحاظ گردیده هست و قسمت زیادی از این معماری پیادهسازی گردیده و سایر بخشها نیز در حال پیگیری هست.منبع: تسنیم
دیدگاهها