آیا به خودرو‌های هیبریدی داخلی می‌توان اطمینان کرد؟
کد خبر : ۸۰۱۸۳۳
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
-
زمان : ۱۵:۵۶
|
دسته بندی: خودرو

آیا به خودرو‌های هیبریدی داخلی می‌توان اطمینان کرد؟

با شتاب گرفتن بحث‌های مربوط به کاهش آلایندگی و صرفه‌جویی سوخت، خودرو‌های هیبریدی بیش از هر زمان دیگری در کانون توجه سیاست‌گذاران و مشتریان ایرانی قرار گرفته‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، با شتاب گرفتن بحث‌های مربوط به کاهش آلایندگی و صرفه‌جویی سوخت، خودرو‌های هیبریدی بیش از هر زمان دیگری در کانون توجه سیاست‌گذاران و مشتریان ایرانی قرار گرفته‌اند. در این میان، مدل‌های هیبریدی غیرپلاگین که به‌طور کامل توسط خودروسازان داخلی تولید یا مونتاژ می‌شوند، مزایایی دارند که آنها را به گزینه‌ای اقتصادی و عملیاتی برای خریداران بدل کرده هست.

حذف دغدغه شارژ و زیرساخت

برخلاف خودرو‌های برقی یا هیبریدی پلاگین که نیازمند ایستگاه‌های شارژ و زیرساخت گسترده هستند، هیبرید‌های غیرپلاگین باتری خود را تنها از طریق بازیابی انرژی ترمز و کارکرد موتور بنزینی شارژ می‌کنند. این ویژگی، وابستگی به شبکه برق و نگرانی از نبود جایگاه شارژ در سفر‌های بین‌شهری را به صفر می‌رساند؛ موضوعی حیاتی در کشوری که هنوز شبکه شارژ سراسری شکل نگرفته هست.

فاصله قیمتی منطقی

از دیگر مزیت‌های کلیدی، اختلاف قیمت کمتر با نسخه‌های تمام‌بنزینی هست. در حالی که خودرو‌های پلاگین یا تمام‌برقی به خاطر هزینه بالای باتری و واردات قطعات، فاصله قیمتی قابل توجهی با محصولات بنزینی دارند، هیبرید‌های غیرپلاگین داخلی با استفاده از زنجیره تأمین موجود و تولید مشترک، قیمتی نزدیک‌تر به محصولات متداول ارائه می‌کنند و خرید آن برای طیف گسترده‌تری از مشتریان ممکن هست.

بهره‌وری و عملکرد پایدار

قوای محرکه دوگانه، ترکیبی از موتور بنزینی و موتور برقی کمکی هست که هم شتاب‌گیری بهتری به خودرو می‌دهد و هم مصرف سوخت را کاهش می‌دهد. پیمایش بالاتر و کاهش توقف برای سوخت‌گیری نتیجه مستقیم این معماری هست. به گفته مهندسان پروژه، راننده در شرایط واقعی می‌تواند ۳۰ تا ۴۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف بنزین را تجربه کند، بدون افت توان یا پیچیدگی فنی برای نگهداری.

پشتیبانی و خدمات پس از فروش

تولید داخل به معنای دسترسی به شبکه گسترده‌تر خدمات و قطعات هست. خودروسازان داخلی اعلام کرده‌اند برنامه ریزی تامین قطعات کلیدی باتری و سیستم هیبریدی در سبد خدمات پس از فروش گنجانده شده و آموزش تخصصی تعمیرکاران در حال تکمیل هست. این موضوع هزینه مالکیت را به شکل محسوسی کاهش می‌دهد و اعتماد خریدار را جلب انجام می‌دهد.

هزینه مالکیت پایین‌تر و ارزش فروش مجدد نسبت به خودرو‌های پلاگین هیبرید و برقی

مصرف سوخت کمتر، استهلاک پایین‌تر موتور بنزینی و معافیت‌های احتمالی مالیاتی، هزینه کل مالکیت را کاهش می‌دهد. از جهات دیگر، بازار دست‌دوم خودرو‌های کم‌مصرف و کم‌آلاینده در حال رشد هست و پیش‌بینی خواهد گردید ارزش فروش مجدد این خودرو‌ها بالاتر از سایر انواع خودرو‌های برقی سازی شده شامل پلاگین هیبرید‌ها و برقی‌ها باشد.

کارشناسان صنعت خودرو معتقدند در شرایطی که کشور به دنبال کاهش مصرف سوخت و آلودگی هواست، هیبریدی‌های غیرپلاگین داخلی بهترین گذرگاه میان خودرو‌های بنزینی امروز و خودرو‌های تمام‌برقی آینده هستند؛ محصولاتی که هم با واقعیت‌های اقتصادی بازار سازگارند و هم می‌توانند بدون انتظار برای توسعه زیرساخت، سهم مهمی در بهبود کیفیت هوای شهر‌ها و رفع ناترازی تولید و مصرف بنزین در کشور ایفا کنند.

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه