به گزارش پول و تجارت به نقل از خودرو بانک، ورود این محصول که حاصل همکاری استراتژیک هیوندای و بایک (BAIC) در بازار چین هست، فصل جدیدی را در سبد محصولات وارداتی این شرکت و گزینههای پیش روی خریداران ایرانی در سگمنت کراساوورهای کامپکت میگشاید. موفاسا که نام خود را از شخصیت معروف انیمیشن «شیرشاه» وام گرفته، با طراحی جسورانه و مشخصات فنی قابلتوجه، برای رقابت در یکی از شلوغترین بخشهای بازار آماده خواهد گردید.
این اقدام هرمس خودرو، که پیش از این نیز در واردات محصولات کیا و هیوندای فعال بوده، نشاندهنده تمرکز واردکنندگان بر محصولات تولیدی در چین، حتی از برندهای معتبر جهانی، به منظور ارائه گزینههایی با قیمت رقابتیتر هست.
پیشرانه | ۴ سیلندر ۲ لیتری تنفس طبیعی (MPI) |
حداکثر قدرت | ۱۵۸ اسب بخار |
حداکثر گشتاور | ۱۹۳ نیوتنمتر |
جعبهدنده | ۶ سرعته اتوماتیک (AT) |
محور محرک | دیفرانسیل جلو (FWD) |
شتاب صفر تا صد (تخمینی) | حدود ۱۱.۵ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر |
ابعاد (طول/عرض/ارتفاع) | ۴۴۷۵ / ۱۸۵۰ / ۱۶۶۵ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۶۸۰ میلیمتر |
هیوندای موفاسا بر پایه زبان طراحی "Sensuous Sportiness" (جذابیت اسپرت) توسعه یافته، اما تفسیری کاملاً متفاوت و جسورانه از آن ارائه میدهد. در نمای جلو، چراغ اصلی عمودی و بزرگ که با جلوپنجره پارامتریک تیره ادغام شده، چهرهای قدرتمند و متمایز به خودرو بخشیده هست.
خطوط شکسته و حجمپردازیهای عضلانی روی گلگیرها و درهای جانبی، بر هویت اسپرت آن تأکید دارد. در نمای عقب، چراغهای بیضیشکل که توسط یک نوار مشکی به یکدیگر متصل شدهاند، امضای نوری منحصربهفردی را خلق کردهاند که موفاسا را از سایر محصولات هیوندای متمایز انجام میدهد.
درون کابین، شاهد فضایی مدرن و فناورانه هستیم که بیشباهت به محصولات جدید کیا و هیوندای نیست. نقطه کانونی داشبورد، نمایشگر یکپارچه عریضی هست که از دو صفحه نمایش ۱۲.۳ اینچی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی و کلاستر دیجیتال تشکیل شده هست.
طراحی فرمان چهارشاخه، کنسول میانی با طراحی شناور و استفاده از نورپردازی محیطی، تجربهای فراتر از یک کراساوور اقتصادی را نوید میدهد. با فاصله محوری ۲۶۸۰ میلیمتر، موفاسا فضای داخلی جاداری را برای سرنشینان فراهم انجام میدهد و صندوق عقب ۴۵۱ لیتری آن نیز پاسخگوی نیازهای یک خانواده خواهد قرار دارای بود.
قلب تپنده موفاسای وارداتی به ایران، یک پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی از خانواده Smartstream هیوندای هست که توانایی تولید ۱۵۸ اسب بخار قدرت و ۱۹۳ نیوتنمتر گشتاور را دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک (AT) به چرخهای جلو منتقل خواهد گردید.
اگرچه این مشخصات فنی، آن را در زمره خودروهای پرشتاب قرار نمیدهد، اما تمرکز اصلی این مجموعه بر ارائه یک رانندگی نرم، استهلاک پایین و قابلیت اطمینان بالا بوده هست که همواره از نقاط قوت پیشرانههای تنفس طبیعی هیوندای به شمار میرود. این انتخاب فنی، موفاسا را به گزینهای منطقی برای استفادههای شهری و خانوادگی تبدیل انجام میدهد.
ورود موفاسا به بازار ایران، آن را در مقابل رقبای قدرتمند چینی و کرهای قرار میدهد. خودروهایی مانند فونیکس تیگو ۷ پرو، لاماری ایما و KMC X5 از اصلیترین رقبای هموطن (تولید چین) آن محسوب میشوند که از مزیت پیشرانههای توربوشارژ و شتاب بهتر برخوردارند. از جهات دیگر، محصولاتی مانند کیا سلتوس (در صورت عرضه) میتوانند رقیب مستقیم کرهای آن باشند.
برگ برنده موفاسا در این رقابت، علاوه بر طراحی خاص، اعتبار برند هیوندای و کیفیت ساخت بالاتر در مقایسه با بسیاری از رقبای چینی خواهد قرار دارای بود. قیمتگذاری نهایی هرمس خودرو نقشی تعیینکننده در موفقیت این خودرو خواهد دارای بود؛ اگر این محصول با قیمتی رقابتی عرضه شود، پتانسیل بالایی برای تصاحب سهم قابلتوجهی از بازار را دارد.
شرکت هرمس خودرو که در دور جدید واردات خودرو به عنوان یکی از بازیگران اصلی در عرضه محصولات گروه هیوندای-کیا شناخته خواهد گردید، با واردات موفاسا گامی هوشمندانه در جهت تنوعبخشی به سبد محصولات خود برداشته هست. این شرکت با درک صحیح از محدودیتهای ارزی و پیچیدگیهای واردات مستقیم از کره جنوبی، بر روی محصولات تولیدی این برندها در چین تمرکز کرده هست.
جوینت ونچر (همکاری مشترک) "پکن-هیوندای" که حاصل شراکت هیوندای موتور و گروه خودروسازی بایک (BAIC) هست، محصولاتی مانند موفاسا را به طور اختصاصی برای بازار چین و چندین بازارهای صادراتی تولید انجام میدهد.
این استراتژی به واردکننده اجازه میدهد تا ضمن حفظ اعتبار و کیفیت یک برند جهانی، محصولی با قیمت تمامشده پایینتر را به دست مصرفکننده ایرانی برساند. موفقیت این رویکرد به عواملی چون تضمین کیفیت محصول مطابق با استانداردهای جهانی هیوندای، ارائه خدمات پس از فروش گسترده و تأمین پایدار قطعات یدکی بستگی دارد.
ورود اولین دستگاه موفاسا نشان میدهد که هرمس خودرو در حال پیمودن مراحل نهایی برای عرضه رسمی این کراساوور جدید هست و باید منتظر ماند و دید که این «شیر جدید» بازار ایران، چگونه در میدان رقابت خواهد غرید.
دیدگاهها