به گزارش پول و تجارت به نقل از دفاع پرس، سردار سرتیپ پاسدار رضا طلایینیک، معاون برنامهریزی راهبردی و امور مجلس و سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بهمناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس، اظهار دارای بود: نقش مردم، رهبری جهادی، نیروهای مسلح فداکار و فضای مقاومت عمومی، سرمایه اجتماعی بزرگی را شکل داد که پشتوانه قدرت دفاعی ما در این چندین دهه گذشته قرار دارای بود.
مشابهتها و تفاوتهای جنگ هشتساله و جنگ ۱۲ روزه
وی در ادامه به دفاع مقدس هشتساله و ۱۲ روزه اشاره کرد و بیان کرد: در اهداف، مشابهت جدی بین این دو جنگ وجود دارد؛ دشمنان در هر دو جنگ با هدف تضعیف قدرت ملی، آسیب به نظام و تجزیه ایران اقدام کردند و از پشتیبانی چندین قدرتهای غربی برخوردار بودند.
سردار طلایینیک تفاوت اصلی این دو جنگ را در الگوی عملیاتی و ترکیب ظرفیتهای جنگی عنوان کرد و افزود: در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه از همه ظرفیتها با محوریت تجاوز هوایی استفاده گردید، در حالی که در جنگ هشتساله محوریت با تهاجم زمینی قرار دارای بود.
پیروزی ملت ایران در هر دو جنگ و تثبیت آن در نگرش جهانی
سخنگوی وزارت دفاع با تأکید بر پیروزی نهایی ملت ایران در هر دو جنگ تحمیلی، بیان کرد: ملت ایران با اتکا به رهبری جهادی، نیروهای مسلح توانمند و ابتکارات بومی، این جنگها را به دوران تاریخی دفاع مقدس و تجربیات ارزشمند تبدیل کردند. تجربیات دفاع مقدس موجب افزایش توان دفاعی و ارتقای بازدارندگی و استفاده از سازوکارهای قویتر از گذشته شده هست.
سردار طلایینیک اضافه کرد: دشمن به دنبال تبدیل ایران قوی به ایران ضعیف، حذف نظام مردم سالاری دینی و تجزیه بخشهایی از ایران اسلامی در دو جنگ ۸ ساله و ۱۲ روزه قرار دارای بود، اما شکست و ناکامی دشمنان درتحقق این اهداف در محیط داخلی و جهانی تبلور یافت.
معاون برنامهریزی راهبردی و امور مجلس وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: طبق بررسیها بلافاصله پس از جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، نگرش قاطع ملت ایران و نگرش نسبی و برتر جهانیان، پیروزی ایران را در مقابله با تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی و حامیانش به ویژه آمریکا نشان میداد. متوقف شدن دشمن صهیونی پس از جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، شکست نظامی دشمن قرار دارای بود.
هشدار درباره ادامه تهاجم دشمن
سردار طلایینیک هشدار داد: دشمنان با شکست در عرصه نظامی، تهاجم خود را در قالب جنگ روانی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی ادامه میدهند.
معاون برنامهریزی راهبردی و امور مجلس وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بر هوشمندی، انسجام ملی و ارتقای بینش نسبت به شگردهای دشمن در عرصههای رسانهای، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی تأکید کرد و بیان کرد: رسانه در مقابله با جنگ روانی دشمن، میداندار دفاع از ملت ایران و امنیت ملی هست.
سخنگوی وزات دفاع نقشآفرینی خبرگزاری دفاع مقدس و سایر رسانهها در روایت وقایع جنگ تحمیلی ۱۲ روزه و خنثیسازی عملیات سنگین روانی دشمن را عامل مهمی در شکست جنگ ترکیبی دشمن ارزیابی کرد.
وی با اشاره به اینکه ایران در محیط خارجی با نابرابری رسانهای و تسلط رسانهای دشمنان مواجه هست، اظهار دارای بود: این نابرابری ایجاب انجام میدهد که اهتمام بیشتری به تحرک رسانهای در فضای خارجی و بینالمللی در دستور کار بخشهای مختلف قرار گیرد.
زندگی توأم با توانمندی
سردار طلایینیک، زندگی توأم با توانمندی در عرصههای گوناگون را رویکرد بنیادین کشور دانست و بیان کرد: این روند مورد بغض دشمنان هست و آنها سعی میکنند با روشهای گوناگون به ویژه در عرصه رسانهای، فضای مجازی و روانی آن را مختل کنند.
وی ابراز امیدواری کرد: با بصیرت، روشنگری، وحدت و انسجام ملی، همانند گذشته بتوانیم توطئهها و دسیسههای دشمنان را ناکام کنیم؛ چرا که ملت ایران در چهل و پنج سال گذشته در ناکام گذاشتن همه توطئههای داخلی و خارجی همواره موفق بوده هست.
رویکرد جهادی وزارت دفاع در تامین نیازهای نیروهای مسلح
سردار طلایینیک با اشاره به عملکرد این وزارتخانه در زمینه تولید و پشتیبانی دفاعی، بیان کرد: وزارت دفاع با رویکرد جهادی و با اتکا به تدابیر فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی) و سیاستهای ستاد کل نیروهای مسلح، هماهنگی بخشهای لشکری و کشوری، بهرهگیری از ظرفیتهای ملی، علمی، پژوهشی و دانشگاهی موفق شده هست ۶۰ درصد از ظرفیت تولیدات دفاعی را با مشارکت بخش خصوصی و شرکتهای دانشبنیان انجام دهد.
سخنگوی وزات دفاع افزود: در یک سال اخیر، میزان تولیدات صنعت دفاعی در وزارت دفاع، ۵۸ درصد افزایش یافته هست. این رشد نشان دهنده اهتمام جهادی در این وزارتخانه و نیز بهرهگیری مؤثر از ظرفیتهای بخش خصوصی و حوزه دانشبنیان کشور هست.
سردار طلایینیک در ادامه به رشد صادرات تجهیزات دفاعی اشاره کرد و اظهار دارای بود: در زمینه صادرات محصولات دفاعی نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل، شاهد رشد ۲۴ درصدی هستیم.
معاون برنامهریزی راهبردی و امور مجلس وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: وزارت دفاع علاوه بر تأمین نیازهای نیروهای مسلح، دانش، فناوری و قابلیتهای خود را در اختیار بخش خصوصی و حوزههای غیرنظامی قرار میدهد تا نیازهای راهبردی و گلوگاهی بخشهای غیرنظامی نیز با پشتیبانی صنایع و فناوریهای دفاعی تأمین شود.
سردار طلایینیک با بیان اینکه در برنامه سالانه وزارت دفاع، ارتقای کیفی توأم با رشد کمی هدفگذاری شده هست، تصریح کرد: علیرغم تمام تلاشهای دشمن صهیونیستی و پشتیبانان آمریکایی و غربی آن، صنایع دفاعی کشور امروز بیش از گذشته و حتی پیش از جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، در پشتیبانی از نیروهای مسلح فعال و پای کار هستند.
وی بومیبودن تولیدات و بهرهگیری از ظرفیتهای بخش خصوصی و شبکه دانشبنیان را عاملی برای از بین بردن زمینههای آسیبپذیری صنایع دفاعی دانست و تأکید کرد: صنایع دفاعی هم در ارتقای سطح فناوری و هم در تأمین کمی نیازهای نیروهای مسلح، تلاش جهادی خود را ادامه میدهند.
سردار طلایینیک در پایان، بهرهگیری از فناوریهای پیشرفته و نیروی انسانی توانمند را یکی از مولفههای قدرت دفاعی برشمرد و بیان کرد: وزارت دفاع در پیشبرد فناوریهای دفاعی و تأمین بومی نیازهای نیروهای مسلح، نقش حوری خود را ایفا انجام میدهد.
دیدگاهها