لاستیک گران می شود؟
کد خبر : ۸۰۳۳۱۴
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۰۳
-
زمان : ۱۳:۱۵
|
دسته بندی: اقتصاد

لاستیک گران می شود؟

رئیس انجمن صنفی صنایع لاستیک کشور از کاهش ۲۵ درصدی تولید لاستیک خبر داد.

رئیس انجمن صنفی صنایع لاستیک کشور از کاهش ۲۵ درصدی تولید لاستیک خبر داد .

 محمدرضا گنجی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی صنایع لاستیک کشور با اشاره به اینکه تولید تایر در کشور با وجود مشکلات انجام می شود، بیان کرد: با تشدید چالش ها مجبوریم  تولید را تا 25 درصد کاهش دهیم.

تسنیم نوشت: وی افزود: با وجود مکاتبات با وزارت صنعت و اعلام مشکلات تولیدکنندگان تایر، متأسفانه هیچ اقدامی برای حل مسائل انجام نشد و تولیدکنندگان برای جلوگیری از زیان بیشتر، مجبور به کاهش تولید هستند.

رئیس انجمن صنفی صنایع لاستیک کشور با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید، بیان کرد: هم‌اکنون تولیدکنندگان تایر با زیان کالا تولید می‌کنند. به همین دلیل برای جبران بخشی از زیان، افزایش 10 درصدی قیمت تایر ضروری هست.

وی پیش از این در خصوص وضعیت صنعت تایرسازی کشور، اعلام کرده قرار دارای بود " ظرفیت منصوبه تایرسازان کشور 350 هزار تن هست و در سال گذشته 300 هزار تن تولید گردید. قرار قرار دارای بود به ازای هر کیلوگرم تولید، یک دلار به تولیدکنندگان تخصیص یابد؛ یعنی در مجموع 300 میلیون دلار. اما تنها 260 تا 270 میلیون دلار تخصیص یافت و حدود 25 میلیون دلار کسری باقی مانده هست."

رئیس انجمن صنفی صنایع لاستیک کشور افزود: این ظرفیت 300 هزار تنی حدود 70 درصد نیاز کشور را تأمین انجام می‌دهد و تنها 30 درصد نیاز باید از طریق واردات برطرف شود. با این حال، دولت ارز قابل‌توجهی را برای واردات اختصاص داد و به جای تایرهای معدنی و راهسازی، تایر خودروهای سبک نظیر پراید و پژو وارد گردید که به رقیب جدی تولید داخل تبدیل شدند.

گنجی با اشاره به مقایسه تخصیص ارز میان تولیدکنندگان و واردکنندگان بیان کرد: «ما برای 300 هزار تن تولید، 300 میلیون دلار ارز گرفتیم، اما واردکنندگان برای تنها 30 هزار تن تایر، یک میلیارد دلار ارز دریافت کردند. با این میزان می‌شد پنج کارخانه تایرسازی در کشور ایجاد کرد، اما در عمل پنج کارخانه در چین فعال شدند و تولیدکنندگان داخلی تحت فشار قرار گرفتند.»

به گفته گنجی، در حالی که تولیدکنندگان ماه‌ها در انتظار دریافت ارز می‌مانند، تجار ظرف ده روز ارز دریافت می‌کنند. وی افزود: «با ادغام وزارت صنعت و بازرگانی، عملاً قدرت واردکنندگان بیشتر گردید و تولیدکنندگان در صف‌های طولانی ارز قرار گرفتند.»

به اعتقاد وی،  هرچندین واردات تایرهای ثبت سفارش‌شده در حال انجام هست، اما از ابتدای 1404 با پیگیری‌های صورت‌گرفته جلوی ثبت سفارش جدید گرفته شده هست. با این وجود، بازار با رکود مواجه هست و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده چندین تایرها حتی ارزان‌تر از تولید داخلی عرضه شوند؛ برای نمونه قیمت یک جفت تایر پراید به سه میلیون تومان رسیده که برای مصرف‌کنندگان بسیار سنگین هست.

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه