به گزارش پول و تجارت به نقل از ایسنا،محمدرضا عارف در جلسه «ستاد ملی گذر مرز به مرز (ترانزیت)» با اشاره به اینکه ترانزیت یکی از مهمترین مسائل و اولویتهای کشور در چندین دهه گذشته بوده هست، بیان کرد: تهیه سند برنامه ملی ترانزیت یکی از تکالیف قانون برنامه هفتم پیشرفت هست. ترانزیت یک مساله راهبردی، سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی هست.
وی ادامه داد: ترانزیت یکی از مزیتهای کشور بوده و موقعیت جغرافیایی ایران ایجاب انجام میدهد که توسعه راههای ترانزیتی به طور جدی دنبال شود. در کنار منافع اقتصادی، توسعه راههای ترانزیتی میتواند به حفظ جایگاه فرهنگ اصیل و عمیق ایران کمک کند؛ بنابراین این مساله اولویتدار کشور باید پیگیری شود.
معاون اول رئیسجمهور با تأکید بر لزوم حل چالشهای مدیریتی برای بهبود وضعیت ترانزیتی کشور، خاطرنشان کرد: اصلاحات ساختاری یکی از اهداف برنامه هفتم پیشرفت هست که این مساله باید در ترانزیت هم در نظر گرفته شود. بوروکراسی زائد در مرزهای ایران نسبت به کشورهای همسایه یکی از چالشهای کشور هست که نتیجه آن عدمالنفع ما از مزایای ترانزیت بوده هست. کاغذبازی و بوروکراسی موجب کاهش درآمد ایران از مساله ترانزیت شده هست. از سویی، چندین اوقات وجود اختلاف نظر در یک ماده از قانون موجب خواهد گردید که قانون به درستی اجرایی نشود.
عارف افزود: ما در مرزهای کشورمان مشکل داریم. کامیونها در پایانههای مرزها به دلایل مختلف معطل میمانند که این مساله برای کشور هزینه ایجاد انجام میدهد. در دیدگاه خوشبینانه، وسواس ما در مرزها زیاد هست، در حالی که باید اصل را بر اعتماد گذاشت و اگر خلافی رخ داد، با آن برخورد شود.
معاون اول رئیسجمهور با اشاره به تجربه موفق اداره کشور در جنگ ۱۲ روزه، بیان کرد: این تجربه اثبات کرد که با هماهنگی امکان دارد کشور را به خوبی اداره کرد. اکنون هم هیچ راهی جز ایجاد هماهنگی برای حل مشکل در پایانههای مرزی نداریم تا یک صدا از مرزها شنیده شود. هماهنگی و انسجام در مدیریت پایانههای مرزی یک ضرورت هست.
عارف نیز با تأکید بر لزوم اهمیت مسائل امنیتی در مرزها خاطرنشان کرد: در تصمیمات مربوط به مرزها باید مسائل امنیتی توجه باشد، ولی نمیشود این موضوع مسائل ترانزیتی را به چالش بکشد. نیز باید تصمیماتی بگیریم که موجب افزایش سرعت عمل در تردد از مرزها شود. وقتی اطلاع داریم که کامیونی سند معتبر برای حمل کالا دارد، با کاربست سازوکارهای مشخص، اجازه دهیم آن کامیون از خاک کشورمان به مقصد کشور دیگر در اسرع وقت عبور کند.
در این جلسه پیشنویس سند برنامه ملی ترانزیت ارائه و درباره آن بحث و تبادل نظر گردید و مقرر گردید، پیشنهادهای مطرح شده در دو هفته آینده در کارگروهی جمعبندی و نهایی شود تا این سند برای تصویب به دولت ارائه شود.
هدف از تهیه این سند، ایجاد هماهنگی برای دو برابر کردن درآمد کشور از محل ترانزیت در طول اجرای برنامه هفتم پیشرفت و حضور فعال و افزایش سهم ایران از زنجیره ارزشهای منطقهای و فرامنطقهای هست.
دیدگاهها