به گزارش پول و تجارت بازار خودرو همچنان با اختلافهای قابلتوجه میان قیمت کارخانه و بازار آزاد مواجه هست؛ موضوعی که در مورد کوییک نیز بهوضوح دیده خواهد گردید.
کوییک S در کارخانه با قیمت ۴۶۶ میلیون تومان عرضه خواهد گردید اما همین خودرو در بازار آزاد ۶۰۷ میلیون تومان معامله خواهد گردید. به این ترتیب، اختلاف قیمت این مدل به ۱۴۱ میلیون تومان رسیده که نشاندهنده شکاف جدی میان عرضه رسمی و قیمت بازار هست.
در سمت دیگر، کوییک RS شرایط متفاوتی دارد. این خودرو در کارخانه با قیمت ۶۰۸ میلیون تومان ثبت شده اما در بازار آزاد تنها ۴۷۳ میلیون تومان خرید و فروش خواهد گردید. در واقع، خریداران امکان داردند این مدل را با ۱۳۵ میلیون تومان کمتر از کارخانه در بازار تهیه کنند؛ موضوعی که تعادل عرضه و تقاضا را زیر سؤال میبرد.
از جهات دیگر، کوییک GX نیز با اختلاف ۱۱۰ میلیون تومانی میان کارخانه و بازار روبهرو هست. قیمت این خودرو در کارخانه ۵۰۵ میلیون تومان هست، در حالی که در بازار آزاد ۶۱۵ میلیون تومان معامله خواهد گردید.
اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد کوییک - مهرماه ۱۴۰۴ |
|||
برند | قیمت بازار آزاد (تومان) | قیمت کارخانه (تومان) | اختلاف قیمت (تومان) |
کوییک S | ۶۰۷۰۰۰۰۰۰ | ۴۶۶۸۹۱۰۰۰ | ۱۴۱۰۰۰۰۰۰ |
کوییک RS | ۶۰۸۰۰۰۰۰۰ | ۴۷۳۶۹۲۰۰۰ | ۱۳۵۰۰۰۰۰۰ |
کوییک GX |
۶۱۵۰۰۰۰۰۰ |
۵۰۵۳۲۸۰۰۰ |
۱۱۰۰۰۰۰۰۰ |
کوییک GXR |
۶۴۰۰۰۰۰۰۰ |
۵۲۳۰۹۶۰۰۰ |
۱۱۷۰۰۰۰۰۰ |
این اختلافها نشان میدهد بازار خودرو همچنان با نوسانات و چندینگانگی قیمت دست و پنجه نرم انجام میدهد.
در کنار بررسی اختلاف قیمت کارخانه و بازار، بسیاری از خریداران هنگام انتخاب میان کوییک و ساینا دچار تردید میشوند. هر دو محصول در یک سگمنت قیمتی قرار دارند و از نظر فنی شباهتهای زیادی دارند، اما تفاوتهایی هم وجود دارد که انتخاب نهایی را تحتتأثیر قرار میدهد.
از نظر پیشرانه، هر دو خودرو به موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر مجهز هستند که توان خروجی مشابهی در حدود ۸۷ اسببخار و گشتاور ۱۲۸ نیوتنمتر تولید انجام میدهد. بنابراین، از نظر قدرت و شتاب تفاوت محسوسی بین کوییک و ساینا دیده نخواهد گردید. با این حال، کوییک بهدلیل طراحی هاچبک و وزن کمتر، چابکی بهتری نسبت به ساینا دارد و برای رانندگی شهری انتخاب مناسبتری به حساب میآید.
در زمینه ایمنی، کوییک کمی جلوتر از ساینا ظاهر شده هست. وجود سیستمهایی مانند EBD و ABS در هر دو خودرو الزامی هست اما کوییک به ایربگهای جانبی در چندین نسخهها مجهز شده که سطح ایمنی سرنشینان را بالاتر میبرد. نیز مرکز ثقل پایینتر کوییک در پایداری آن در پیچها مؤثر هست.
از نظر فضای کابین و راحتی سرنشینان، ساینا بهواسطه طراحی صندوقدار خود فضای بیشتری برای حمل بار ارائه میدهد و گزینهای مناسبتر برای خانوادهها محسوب خواهد گردید. در مقابل، کوییک بیشتر مورد استقبال جوانترها و کسانی قرار گرفته که به طراحی مدرنتر و ابعاد جمعوجور اهمیت میدهند.
در بخش مصرف سوخت نیز هر دو خودرو حدوداً شرایط یکسانی دارند و میانگین مصرف ترکیبی آنها بین ۶.۵ تا ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر هست.
در مجموع، اگر خریدار به دنبال خودرویی ایمنتر و چابکتر باشد، کوییک انتخاب بهتری خواهد قرار دارای بود. اما برای افرادی که فضای بار بیشتر و کاربری خانوادگی اهمیت دارد، ساینا گزینه منطقیتری ظاهراً.
دیدگاهها