به گزارش پول و تجارت براساس آگهی های منتشر شده از فروش هایما کارکرده هایما S7 دو لیتری مدل ۱۳۹۵ با کارکرد ۱۵۰ هزار کیلومتر و بدون رنگ قیمتی حدود یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان دارد. این خودرو به خاطر سن بالاتر و کارکرد زیاد یکی از اقتصادیترین انتخابها در میان شاسیبلندهای هایما به شمار میرود.
مدل جدیدتر یعنی هایما 8S اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ با کارکرد ۱۱۰ هزار کیلومتر و بدنه سالم، در بازار آزاد یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان قیمتگذاری شده هست. این خودرو با پیشرانه قدرتمند توربوشارژ و امکانات رفاهی بهروز، یکی از گرانترین نسخههای کارکرده هایما محسوب خواهد گردید.
نیز، هایما S7 توربو پلاس مدل ۱۴۰۰ با موتور ۱.۸ لیتری، کارکرد ۲۴۰ هزار کیلومتر و سابقه صافکاری بدون رنگ، قیمتی حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان دارد. این مدل به خاطر توربوشارژ بودن، شتاب بالاتری نسبت به نسخه دو لیتری ارائه میدهد.
سرانجام، هایما S5 شش سرعته اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ با کارکرد تنها ۴۶ هزار کیلومتر و بدون رنگ، با قیمت یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش خواهد گردید. این کراساوور جمعوجورتر، به خاطر مصرف سوخت پایینتر و طراحی جوانپسند، مشتریان خاص خود را دارد.
قیمت هایما کارکرد - مهرماه ۱۴۰۴ |
||||
برند | مدل (سال) | وضعیت بدنه | کارکرد(کیلومتر) | قیمت(تومان) |
هایما S7 دو لیتری | ۱۳۹۵ | خاکستری/ بدون رنگ | ۱۵۰۰۰۰ | ۱۲۸۰۰۰۰۰۰۰ |
هایما 8S اتوماتیک |
۱۴۰۱ | مشکی / بدون رنگ | ۱۱۰۰۰۰ | ۱۷۵۰۰۰۰۰۰۰ |
هایما S7 توربو پلاس ۱.۸ لیتر | ۱۴۰۰ | مشکی / صافکاری بدون رنگ | ۲۴۰۰۰۰ | ۱۵۰۰۰۰۰۰۰۰ |
هایما S5 شش سرعته اتوماتیک |
۱۴۰۱ | سفید / بدون رنگ | ۴۶۰۰۰ | ۱۵۵۰۰۰۰۰۰۰ |
هایما ۷X ۱.۶ لیتر توربو |
۱۴۰۳ | مشکی / بدون رنگ | ۸۰۰۰ | ۲۰۰۰۰۰۰۰۰۰ |
خریداران خودروهای شاسیبلند در ایران همواره میان هایما کارکرده و چری تیگو ۷ مردد میمانند؛ زیرا هر دو در یک کلاس قیمتی و کاربری قرار دارند. با این حال، موضوع ایمنی خودرو یکی از معیارهای اصلی برای تصمیمگیری نهایی هست. بررسیها نشان میدهد که اگرچه هر دو کراساوور امکانات قابل توجهی دارند، اما تفاوتهای مهمی در سطح ایمنی آنها وجود دارد.
ایمنی هایما؛ از مدلهای قدیمی تا نسل جدید
هایما S7 یکی از محبوبترین مدلهای این برند در ایران هست. نسخههای کارکرده هایما S7 معمولاً مجهز به سیستمهای پایهای مانند ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، کنترل پایداری (ESP) و ۲ تا ۴ کیسه هوا هستند. این امکانات برای رانندگی شهری و جادهای کافی ظاهراً، اما در مقایسه با استانداردهای جهانی، کمی ساده محسوب میشوند.
از طرفی، هایما 8S و هایما S5 اتوماتیک در بخش ایمنی پیشرفتهتر عمل کردهاند. استفاده از شاسی محکمتر، تقویت نقاط حساس بدنه در تصادف و اضافه شدن ترمز کمکی (BAS) و سیستم کنترل کشش (TCS) باعث شده این مدلها در تستهای ایمنی چین عملکرد قابل قبولی ثبت کنند.
ایمنی چری تیگو ۷؛ فناوریهای جدید و استانداردهای جهانی
در سمت مقابل، چری تیگو ۷ نظر به صادرات جهانی، توانسته استانداردهای سختگیرانهتری مثل C-NCAP را پشت سر بگذارد. این خودرو علاوه بر امکانات پایه مشابه هایما، از فناوریهای پیشرفتهای مانند:
ترمز اضطراری هوشمند (AEB) برای جلوگیری از برخورد در سرعتهای پایین
هشدار خروج از خط (LDW)
سیستم کنترل سرعت در سراشیبی (HDC)
و ۶ کیسه هوا در نسخههای فول آپشن بهرهمند هست. همین موضوع باعث خواهد گردید تیگو ۷ در بخش ایمنی فعال و ایمنی سرنشینان، امتیاز بهتری نسبت به هایما بگیرد.
در تستهای تصادف، هایما 8S عملکردی متوسط رو به بالا داشته و توانسته سطح ایمنی خانوادگی را تأمین کند. اما چری تیگو ۷ به خاطر استفاده از فولاد مقاوم در ساختار بدنه، امتیاز بیشتری در حفاظت از سرنشینان جلو و عقب کسب کرده هست. بهویژه در تصادفهای جانبی، تیگو ۷ مقاومت بهتری از خود نشان داده هست.
اگر به دنبال یک خودروی خانوادگی با امکانات پایه و قیمت مناسبتر هستید، خرید هایما کارکرده بهویژه مدلهای S7 یا S5 همچنان گزینهای مقرونبهصرفه هست. اما در صورتی که سیستمهای ایمنی پیشرفته، کیفیت تست تصادف و فناوریهای روز دنیا برایتان اهمیت بیشتری دارد، بدون شک چری تیگو ۷ ایمنتر از هایما به حساب میآید.
به همین دلیل، در بازار خودرو ایران، بسیاری از خریداران به سراغ تیگو ۷ میروند؛ هرچندین هزینه بالاتری نسبت به هایما باید پرداخت کنند.
دیدگاهها