موتورسواری زنان مشکل شرعی ندارد/ وقتی یک زن می‌تواند هواپیما و کشتی را هدایت کند، چرا اجازه گرفتن گواهینامه موتور ندارد؟
کد خبر : ۸۰۴۴۵۸
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
-
زمان : ۰۹:۰۵
|
دسته بندی: اسلایدر

موتورسواری زنان مشکل شرعی ندارد/ وقتی یک زن می‌تواند هواپیما و کشتی را هدایت کند، چرا اجازه گرفتن گواهینامه موتور ندارد؟

پول و تجارت: دبیر کارگروه فقه انجمن مطالعات زنان بیان می‌کند: «در مورد موتورسواری و حتی دوچرخه‌سواری زنان دو حکم وجود دارد، بر اساس حکم اولیه جایز هست، یعنی مشکلی وجود ندارد، یعنی فی‌النفسه مشکلی ندارد اما بر اساس حکم ثانویه می‌گویند به خاطر مفاسدی که امکان دارد در پشت قضیه به وجود بیاید، مجاز نیست.»

به گزارش پول و تجارت، روزنامه ایران در مطلبی نوشت:موتورسواری زنان مدت‌هاست که به موضوعی جنجالی تبدیل شده هست.

به گفته زهرا بهروزآذر معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور، دولت مخالفتی با این موضوع ندارد و به دنبال این هست که با لایحه‌ای ذیل بند 20، قانون آیین‌نامه راهنمایی رانندگی را اصلاح کند، در این تبصره عنوان شده هست: «صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای مردان، بر عهده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران هست.» همین کلمه مردان مانع بزرگی بر سر راه اعطای گواهینامه به زنان موتورسوار شده هست.

در این میان چندین از صاحب‌نظران، دلایل شرعی را علت اصلی ممنوعیت موتورسواری زنان در ایران می‌دانند. اما دکتر معصومه گل‌محمدی، قرآن‌پژوه و دبیر کارگروه فقه انجمن مطالعات زنان با بیان اینکه هیچ محدودیت و معذوریتی از نظر شرع برای موتورسواری زنان وجود ندارد، به «ایران» بیان می‌کند: «من یکی از مخالفان عدم صدور گواهینامه موتور برای زنان هستم و نسبت به این موضوع که چرا به زنان موتورسوار گواهینامه نمی‌دهند، منتقد هستم، چون به نظرم وقتی یک زن می‌تواند گواهینامه پایه یک بگیرد و خودروی‌ سنگین سوار شود یا هواپیما و کشتی را هدایت کند، چرا اجازه گرفتن گواهینامه موتور را ندارد. از نظر من نظر به اطلاعات فقهی و قرآنی که مورد مطالعه قرار داده‌ام، هیچ ممنوعیتی از نظر شرعی نمی‌تواند وجود داشته باشد.»

 موتورسواری زنان مصداق تبرج نیست

 این قرآن‌پژوه در پاسخ به منتقدانی که موتورسواری زنان را مصداق «تبرج» ارزیابی می‌کنند، به تعریف این واژه می‌پردازد و توضیح می‌دهد: «مسأله تبرج که در قرآن آمده و یک اصطلاح قرآنی هست، بیشتر در مورد ظاهر زنان هست. یعنی ظاهر زنان نمی‌شود طوری باشد که در جمع انگشت‌نما شوند. کلمه تبرج از برج نشأت گرفته هست، وقتی در یک مکانی قرار می‌گیرید که ساختمان‌های بسیاری دارد، این برج هست که توجه را به خودش جلب انجام می‌دهد، چون بالاتر از همه هست، تبرج هم از همین ریشه نشأت گرفته هست. برداشت من این هست، آیه‌ای که به تبرج اشاره انجام می‌دهد در مورد ظاهر زنان هست. اگر زنی با شرایط و ظاهری مناسب موتور سوار شود هیچ مانع شرعی وجود ندارد و من خودم از کسانی هستم که تقاضا دارم این مسأله بررسی شود و زنان موتورسوار بتوانند گواهینامه دریافت کنند.» دبیر کارگروه فقه انجمن مطالعات زنان با تأکید بر اینکه چرا زنی که می‌تواند گواهینامه پایه یک دریافت کند، نمی‌تواند موتور سوار شود، به قانع‌کننده نبودن دلایل مخالفان اشاره انجام می‌دهد: «دلایلی که بیشتر مخالفان می‌آورند، قانع‌کننده نیست. دختر دانشجویی که می‌خواهد به کلاسش برسد و نظر به وضعیت اقتصادی و تورم امکان تهیه وسیله نقلیه را ندارد و حتی ممکن هست امکان استفاده از وسایل نقلیه عمومی را هم نداشته باشد، چه اشکالی دارد از موتور استفاده کند و به برنامه‌های کاری‌اش رسیدگی کند. از باب مسأله تبرج هم اگر خانمی با شرایط نامناسب موتور‌سواری کند، می‌توانیم مثل افرادی که پشت فرمان خودرو می‌نشینند اعمال قانون کنیم. در این موضوع هم باید مانند خودرو برخورد شود و از نظر من هیچ مانع شرعی وجود ندارد.»

دو نظر کلی در مورد موتورسواری زنان

دبیر کارگروه فقه انجمن مطالعات زنان با بیان اینکه در مورد موتورسواری زنان دو نظر کلی در میان فقها و علما وجود دارد، بیان می‌کند: «در مورد موتورسواری و حتی دوچرخه‌سواری زنان دو حکم وجود دارد، بر اساس حکم اولیه جایز هست، یعنی مشکلی وجود ندارد، یعنی فی‌النفسه مشکلی ندارد اما بر اساس حکم ثانویه می‌گویند به خاطر مفاسدی که امکان دارد در پشت قضیه به وجود بیاید، مجاز نیست.» گل‌محمدی در مورد دلایل مخالفین اعطای گواهینامه موتورسیکلت به زنان بیان می‌کند: «من تصور می‌کنم چون این موضوعی هست که از قبل وجود نداشته و موضوع جدیدی هست، با آن مخالفت می‌کنند. همواره در مقابل موضوع جدید مقاومت‌هایی وجود دارد. مقاومت در برابر تغییر همواره در طول زمان بوده هست. این هم تغییری هست که در جامعه رخ داده هست، ما در گذشته با این موضوعات مواجه نبوده‌ایم ولی حالا روزبه‌روز تعداد این افراد که متقاضی هستند، بیشتر خواهد گردید، بنابراین باید چاره‌ای بیندیشیم. مسأله کسانی که مخالفت می‌کنند به نظرم بیشتر از این منظر هست که چنین موضوعی تا پیش از این در جامعه مرسوم نبوده هست. ولی خیلی از کارها در گذشته مرسوم نبوده ولی امروز در جامعه متداول هست، مثلاً در گذشته فروشندگی زنان را نداشتیم، اما امروز هیچ تفاوتی بین فروشنده زن و مرد نیست. به نظرم این موارد مسائل شرعی نیست و بیشتر به سنت‌ها و آداب اجتماعی هر جامعه برمی‌گردد که ممکن هست چندین از افراد جامعه موضوعاتی را نپذیرند یا دیرتر بپذیرند. از این‌رو، این موضوع را نمی‌شود به عنوان مسأله شرعی نگاه کرد. من در قرآن و منابع دیگر با ممنوعیت این مسأله برخورد نکرده‌ام.» این قرآن‌پژوه در مورد اینکه آیا در مورد بازنگری در این قوانین بررسی‌هایی انجام شده هست، بیان می‌کند: «در مورد این موضوع قصد داریم طی یک سلسله نشست در انجمن موضوع را پیگیری کنیم، حتماً پیشنهاد می‌دهم تا در این زمینه نشست‌هایی با صاحبنظران داشته باشیم.»

گواهینامه داخل پیست ربطی به گواهینامه رسمی ندارد

محمدرضا پازندمهر، رئیس فدراسیون موتورسواری و اتومبیل‌رانی هم با بیان اینکه داشتن مدارک و گواهینامه‌های داخل پیست که از سوی فدراسیون موتورسواری به زنان اعطا خواهد گردید ارتباطی با گواهینامه رانندگی موتور ندارد به «ایران» بیان می‌کند: «کلاس‌های آموزشی ما همچنان دایر هست و مدارک هم به شرکت‌کنندگان اعطا خواهد گردید، اما مدرک ارائه‌شده از سمت ما ارتباطی با گواهینامه رسمی ندارد. افراد می‌توانند بعد از آموزش‌های آکادمی، در داخل پیست امتحان بدهند و ما در فدراسیون گواهینامه مسابقه در پیست را می‌دهیم که این به معنای گواهینامه برای موتورسواری در سطح شهر نیست. ما مجوز ورود به مسابقات داریم که ارتباطی به گواهینامه شهری ندارد. حیطه اختیارات فدراسیون فقط در آموزش اکادمی و مسابقات هست. هرچند این روزها افراد بیشتری برای آموزش به فدراسیون مراجعه می‌کنند. چون به هر حال ساختاری در فدراسیون وجود دارد و افراد می‌توانند در محیطی استاندارد فعالیت کنند.» رئیس فدراسیون موتورسواری و اتومبیل‌رانی با بیان اینکه دولت منعی برای این موضوع ندارد، ابزار امیدواری انجام می‌دهد مجلس در این زمینه تصمیم بگیرد تا پلیس بتواند گواهینامه رسمی برای زنان موتورسوار هم صادر کند.

 

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه