دبیر انجمن کشتیرانی: تجربه ۱۵ سال تحریم ما را زمین‌گیر نکرده است
کد خبر : ۸۰۴۵۳۰
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
-
زمان : ۱۱:۲۵
|
دسته بندی: نوار خبر

دبیر انجمن کشتیرانی: تجربه ۱۵ سال تحریم ما را زمین‌گیر نکرده است

اسنپ‌بک اتفاق جدید و خلق‌الساعه نیست که ما را زمین‌گیر کند.

به گزارش پول و تجارت، مسعود پل‌مه، دبیرکل انجمن کشتیرانی با اشاره به اینکه تحریم‌ها اثرگذارند، اما مانع نیستند، بیان کرد: از ۱۵ سال پیش تحریم هستیم و اسنپ‌بک اتفاق جدید و خلق‌الساعه نیست که ما را زمین‌گیر کند. همواره راه‌های مواجهه با این تهدیدات را آزموده‌ایم و هوشمندانه پیش رفتیم؛ از این به بعد هم روال قبل را پیش خواهیم گرفت، اما معتقدیم اگر دولت از بخش خصوصی حمایت کند بخش خصوصی امکان داردد آثار اسنپ‌بک را کاهش دهد، چون نگرانی ما از تحریم‌های داخلی بیشتر هست.

مسعود پل‌مه در پاسخ به اینکه عدم تمدید قطعنامه چین و روسیه برای تعویق تحریم‌های ایران و فعال شدن مکانیسم ماشه چه تاثیری بر صنعت کشتیرانی کشور خواهد دارای بود؟ بیان کرد: در طول ۱۵ سال گذشته همواره در معرض تهدیدات تحریمی یک‌جانبه اروپا و آمریکا به صورت متفرق یا متفق قرار گرفتیم و این تحریم‌ها از تهدیدات تحریمی سازمان ملل بسیار کاربردی‌تر و سخت‌تر بوده هست.

وی در ادامه به مقایسه تحریم‌های سازمان ملل (اسنپ‌بک) با تحریم‌هایی که از گذشته تا به امروز وجود داشته پرداخت و بیان کرد: مهمترین موضوع تحریمی عدم دسترسی به سوئیفت بین‌المللی هست که امکان دستیابی به مبادلات و مراودات ارزی مبتنی بر ارز و یورو را از ما سلب کرده هست. این یعنی ما برای هر اقدام تجاری به عنوان ایران و ایرانی در قالب واردات، صادرات و خدمات امکان استفاده رسمی از سوئیفت بین‌المللی را نداشتیم و وارد چرخه‌ای از فعالیت‌های تجاری می‌شدیم که منطقه‌ای یا براساس تفاهمات بین جمهوری اسلامی با سایر کشور‌ها قرار دارای بود.

امکان سفارش، خرید کشتی و تهیه سوخت نداشتیم

دبیر انجمن کشتیرانی تصریح کرد: به عنوان ایرانی نامکان داردستیم سفارش ساخت کشتی بدهیم. نامکان داردستیم کشتی خریده و برای فعالیت‌های روزمره کشتیرانی تحت پرچم جمهوری اسلامی سوخت بخریم و بیمه تهیه کنیم. رده‌بندی گواهینامه‌های بین‌المللی برای تردد و دریانوردی را نامکان داردستیم دریافت کنیم. پس به خودی خود در ۱۵ سال گذشته در تحریمی قرار گرفتیم که دست ما را برای اینکه بتوانیم از روند متداول بین‌المللی بهره ببریم، بسته قرار دارای بود.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که برای ما به وجود آوردند تحت فشار قرار دادن مدیران شرکت‌های کشتیرانی ایرانی با انسداد حساب‌های بانکی، عدم ارائه ویزا و تحریم افراد قرار دارای بود.

پل‌مه با بیان اینکه در چندین کشور‌های همسایه به خاطر اینکه هاب ترانشیپ تلقی می‌شدند آن دسته از کالا‌هایی کشور ما از نظر آمریکا ممنوعه یا دو منظوره قرار دارای بود، بررسی می‌شد و در کنار آن برای کشتی‌های ایرانی مزاحمت‌هایی اتفاق می‌افتاد، بیان کرد: اقدامات مقابله به مثل در خصوص توقیف شناور‌ها نسبت به انگلیس و سایر کشور‌های دیگر داشتیم که دولت به صورت هوشمندانه از این قواعد استفاده کرده هست.

اسنپ‌بک موضوع خلق‌الساعه و جدید نیست؛ راه‌های مواجهه با آن را بلدیم

وی در ادامه اظهار کرد: قطعنامه‌ای که در سال ۲۰۱۰ در خصوص دریا به شماره ۱۹۲۹ تصویب گردید سه هدف را در حوزه لجستیک و دریایی پیگیری انجام می‌دهد. اول اینکه ناوگان تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران تحریم هست؛ بنابراین ناوگان تحت مالکیت جمهوری اسلامی از ۱۵ سال گذشته تا به امروز تحریم بوده و اتفاق جدیدی نیفتاده که بگوییم موضوعی خلق‌الساعه بوده و امکان داردد ما را زمین‌گیر کند. همواره راه‌های مواجهه با این تهدیدات را آزموده‌ایم و هوشمندانه پیش رفتیم.

دبیر انجمن کشتیرانی افزود: موضوع دیگر اینکه گفته خواهد گردید از کالا و کشتی‌هایی که ظن قوی بر حمل محمولات ممنوعه مانند تسلیحات و مواد هسته‌ای وجود دارد با رضایت صاحب پرچم بازرسی صورت گیرد. برای مثال گفته شده اگر کشتی متعلق به یک کشوری در دریا قرار دارای بود و در این کشتی بین چندین هزار کانتینر دو کانتینر وجود دارای بود و باری از ایران می‌رفت یا به ایران می‌آمد اگر ظن قوی پیدا گردید که این بار امکان داردد ممنوعه باشد امکان داردد بازرسی صورت گیرد. نیز موضوع سوم نیز ممانعت از ارائه خدمات بندری به محموله‌ها و کشتی‌هایی که ظن قوی در حمل محمولات ممنوعه دارند، هست. مانند اینکه به ما سوخت و اجازه پهلوگیری و خدمات بیمه‌ای در چندین بنادر داده نشود که تاکنون این موارد را نداشتیم و ممنوع بوده هست.

وی با اشاره به اینکه موضوعاتی که اسنپ بک به وجود می‌آورد، جدید نیست بلکه ۱۵ سال گذشته اسنپ بک با اقدامات خصمانه آمریکا شکل گرفته و بسیار تهدیدکننده بوده هست، بیان کرد:، اما حالا که مجوز سازمان ملل را دارد تهدید‌ها امکان داردد گسترده‌تر باشد و از حجم بیشتری برخوردار شود، البته آمادگی لازم برای مقابله با آن را داریم.

تحریم‌ها موثرند ولی نامکان داردند ما را زمین‌گیر کنند

به گفته پل‌مه، تحریم‌ها اثرگذار هست. تحریم کاغذ پاره نیست. فرصت‌ها را از ما دریافت می‌کند. باعث خواهد گردید سرمایه‌گذاری‌های جدید و موثر را به دست نیاوریم. باعث خواهد گردید چرخه و مکانیسم فعالیت‌های ما از حیث زمان و اجرا تطویل شود. تحریم باعث خواهد گردید کرایه حمل افزایش یابد. تحریم موثر هست ولی مانع نیست. نامکان داردد ما را زمین‌گیر کند. اینکه در ۱۵ سال گذشته توانسته‌ایم روند متداول حمل کالا به ایران و از ایران در قالب واردات، صادرات و ترانشیپ را مستدام بداریم از این به بعد هم همین کار را خواهیم کرد.

ایستادگی امروز حاصل رفتارسازی و سرمایه‌های بخش خصوصی است

دبیر انجمن کشتیرانی افزود: باید توانمندی‌های لازم را مدنظر قرار دهیم. ضرورت دارد دیپلماسی اقتصادی بیش از آنچه تا به امروز بوده فعال شود. نیازمند اکوسیستم اقتصادی موثر هستیم تا بتوانیم مدیریت ریسک را به سمت و جهتی که تاب آوری اقتصادی و لجستیکی را به حداکثر ممکن می‌رساند، حرکت دهیم.

وی در ادامه بیان کرد: در سه دولت گذشته آن‌طور که باید و شاید به بخش خصوصی پرداخته نشد. اگر امروز می‌بینیم با توانایی ایستاده‌ایم حاصل رفتارسازی و سرمایه‌های بخش خصوصی هست؛ نه حمایت دولت.

از تحریم‌های داخلی بیشتر از خارجی نگرانیم

پل‌مه اظهار کرد: از اسنپ‌بک‌های بیرونی که ممکن هست به وجود بیاید نگران نیستیم و به عنوان سرباز خدمت می‌کنیم، ولی از تحریم‌های داخلی نگرانیم، زیرا سرعت و نبوغ را از ما دریافت می‌کند. به جای آنکه در عرصه‌های بین‌المللی با تلاش و تقلا به دنبال بهبود شرایط باشیم در ادارات و سازمان‌های داخلی درگیر هستیم. این حلقه‌های سنگین مانع از سرعت عمل ما هستند.

دولت به بخش خصوصی کمک کند، آثار تحریم‌ها به حداقل می‌رسد

وی در پایان بیان کرد: دولت باید به بخش خصوصی کمک کند. بخش خصوصی از پس تحریم‌ها بر می‌آید و امکان داردد آن را رفع کند. امکان داردیم آثار تحریم‌ها را به حداقل ممکن برسانیم. امیدوارم دولت چهاردهم از سوء مدیریت سه دوره قبلی درس بگیرد و بخش خصوصی را پاس بدارد. دست بخش خصوصی را با اطمینان دوچندینان برای حمایت باز بگذارد. هر چه شرکت‌های کشتیرانی بزرگ داشته باشیم آسیب‌پذیرتریم، ولی اگر شرکت‌ها کوچک و متوسط باشند که بتوانند تغییر شکل دهند به حداقل ممکن آسیب خواهیم دید. انتظار داریم دولت چهاردهم شرایط را به گونه‌ای مدیریت کند که بخش خصوصی واقعی امکان تلاش، حضور و فعالیت بیشتر داشته باشد.

 

منبع: ایسنا

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه