به گزارش پول و تجارت به نقل از خودرو بانک، پس از وقفه طولانی در واردات خودرو، بازگشایی مجدد مرزها فرصتی برای حضور دوباره برندهای معتبر جهانی در بازار ایران فراهم کرده هست. در این میان، شرکت هرمس خودرو به عنوان یکی از واردکنندگان جدید، سبد محصولات خود را با عرضه مدلهای مختلفی از برند کیا گسترش داده هست.
کیا K3، که در واقع جایگزین مدل محبوب ریو و نسل جدید سراتو در چندین بازارها محسوب خواهد گردید، یکی از همین خودروهاست که با هدف جذب مشتریان خانوادهها و جوانان، با پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی به ایران راه یافته هست. این انتخاب نشاندهنده استراتژی هرمس خودرو برای تمرکز بر گزینههای اقتصادی و کممصرف در شرایط فعلی بازار هست.
نسل جدید کیا K3 از زبان طراحی "Opposites United" این شرکت پیروی انجام میدهد که پیش از این در مدلهای بزرگتری مانند K5 و اسپورتیج نیز شاهد آن بودهایم. نمای جلوی خودرو با چراغهای باریک و کشیده LED که به جلوپنجره پوزه ببری (Tiger Nose) متصل شدهاند، چهرهای تهاجمی و مدرن به آن بخشیده هست. خطوط تیز و زاویهدار روی کاپوت و سپر، این حس اسپرت بودن را تقویت میکنند. در نمای جانبی، خطوط صاف و شیب ملایم سقف که به یک فستبک شباهت دارد، ظاهری پویا ایجاد کرده هست. رینگهای آلومینیومی ۱۶ اینچی با طراحی دو رنگ نیز با کلیت بدنه هماهنگی مناسبی دارند.
در بخش عقب، چراغهای پیوسته LED که در سراسر عرض خودرو امتداد یافتهاند، یکی از ترندهای روز طراحی خودرو را به نمایش میگذارند و باعث میشوند K3 عریضتر و با ابهتتر به نظر برسد. ابعاد خودرو با طول ۴۶۶۶ میلیمتر و فاصله محوری ۲۷۰۰ میلیمتر، فضای کابین جاداری را بهویژه برای سرنشینان عقب نوید میدهد که یک مزیت رقابتی در این کلاس محسوب خواهد گردید. در مجموع، طراحی K3 یک گام بزرگ رو به جلو نسبت به نسلهای قبلی سراتو هست و توانایی جذب طیف وسیعی از مشتریان، از جوانان تا خانوادهها را دارد.
قلب تپنده کیا K3 وارداتی هرمس خودرو یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی از سری Smartstream کیا هست. این موتور قادر به تولید ۱۱۵ اسب بخار قدرت در ۶۳۰۰ دور در دقیقه و ۱۴۴ نیوتنمتر گشتاور در ۴۵۰۰ دور در دقیقه هست. نیروی تولیدی از طریق یک گیربکس اتوماتیک متغیر پیوسته (IVT) که نسخه بهینهسازی شده CVT توسط هیوندای-کیا هست، به چرخهای جلو منتقل خواهد گردید.
این مجموعه فنی به وضوح نشان میدهد که اولویت کیا برای این نسخه از K3، مصرف سوخت بهینه و رانندگی نرم و شهری بوده هست تا شتابگیری هیجانانگیز. هرچندین شتاب رسمی آن اعلام نشده، اما نظر به وزن حدود ۱۲۶۲ کیلوگرمی و مشخصات پیشرانه، نمیشود انتظار عملکردی خارقالعاده از آن دارای بود.
این خودرو برای استفادههای روزمره و خانوادگی بهطور کامل مناسب هست و با مصرف سوخت ترکیبی حدود ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، یک گزینه اقتصادی در شرایط کنونی بنزین به شمار میرود. سیستم تعلیق در جلو از نوع مکفرسون و در عقب از نوع توییست بیم (Twist Beam) هست که ترکیبی رایج برای این کلاس بوده و سواری نسبتاً راحتی را فراهم انجام میدهد.
کیا K3 در بازاری عرضه خواهد گردید که گزینههای متنوعی پیش روی خریداران قرار دارد. رقبای مستقیم این خودرو در میان وارداتیهای جدید، سدانهایی مانند هیوندای اکسنت و چندین مدلهای چینی هستند. اکسنت با مشخصات فنی مشابه و اشتراکات پلتفرمی، نزدیکترین رقیب K3 محسوب خواهد گردید و انتخاب میان این دو بیشتر به سلیقه در طراحی و لیست آپشنها بستگی خواهد دارای بود.
با این حال، چالش اصلی K3 در برابر بازار خودروهای کارکرده هست. سدانهای محبوبی مانند هیوندای النترا و تویوتا کرولای کارکرده، با وجود سن بالاتر، همچنان به خاطر کیفیت ساخت و اعتبار برند، گزینههای وسوسهانگیزی برای بسیاری از خریداران هستند. کیا K3 برای موفقیت در این رقابت، باید بر مزیتهای خود شامل "صفر کیلومتر بودن"، طراحی بهروز، گارانتی شرکتی و امکانات رفاهی و ایمنی مدرن خود مانند کروز کنترل تطبیقی، سیستم حفظ خودرو بین خطوط و نمایشگر لمسی بزرگ تأکید کند.
قیمتگذاری نهایی و خدمات پس از فروش شرکت هرمس خودرو نیز نقشی حیاتی در موفقیت یا شکست این سدان کرهای در بازار تشنه و رقابتی ایران ایفا خواهد کرد.
دیدگاهها