به گزارش پول و تجارت؛ با فعال شدن مکانیسم ماشه و بازگشت تحریمهای شورای امنیت، صنعت خودرو و قطعهسازی با مشکلات مشابه بحرانهای سالهای 1396 و 1397 روبهرو خواهد گردید.با این وجود رئیس انجمن قطعه سازان خودرو مشکل اصلی را نه فقط در تحریم های بین المللی که در تحریم های داخلی می داند.
محمدرضا نجفیمنش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور، که با اقتصادنیوز گفتگو کرده گرچه اثر مکانیسم ماشه بر قیمت خودرو و تامین مواد اولیه را انکار نمی کند اما تاکید دارد قطعهسازان برای دوران تحریم آمادهاند و در این مدت روشهای دسترسی به تولیدکنندگان بزرگ را یاد گرفتهاند.
او در گفتگو با پول و تجارت به تحلیل اثرات تحریمهای جدید بر صنعت قطعهسازی و خودرو پرداخته هست.
مشروح گفتگوی نجفی منش با پول و تجارت را بخوانید؛
********
*آقای نجفیمنش! با فعال شدن مکانسیم ماشه و بازگشت تحریمها روند تولید در صنعت قطعهسازی چه تغییر خواهد کرد؟
با فعال شدن مکانیسم ماشه و بازگشت تحریمها، احتمالا واردات قطعات خودرو دوباره به شرایط سال 1396 بازخواهد گشت و تولید خودرو با مشکلات جدی روبرو خواهد گردید.
حریف تحریم های بین المللی می شویم اما از پس تحریم های داخلی برنمی آییم
در این شرایط، پیشبینی خواهد گردید که مشکلاتی مشابه بحران سالهای 1396 و 1397 برای صنعت خودرو بهویژه در تأمین قطعات و مواد اولیه پیش آید، اما این موضوع را باید در نظر گرفت که قطعهسازان برای دوران تحریم آمادهاند و در این مدت روشهای دسترسی به تولیدکنندگان بزرگ را یاد گرفتهاند.
نکته مهم اینکه ما هماکنون بزرگترین چالشمان را نه در تحریمهای خارجی، بلکه در تحریمهای داخلی داریم. به عبارت دیگر، در شرایط کنونی بسیاری از مشکلات ما ناشی از عدم پرداخت بهموقع مطالبات و عدم توانایی در انجام صحیح فرآیندهای داخلی هست.
این موضوع باعث شده که تولیدات داخلی با مشکلات جدی مواجه شوند. نکته جالب اینجاست که ما حریف تحریمهای خارجی میشویم اما نمیتوانیم از پس تحریمهای داخلی بر بیایم.
*منظورتان از تحریمهای داخلی مشخصا چیست؟
یکی از عمده مشکلات که در داخل کشور به وجود آمده که از نظر من (تحریمهای داخلی) هستند، به قیمتگذاری داخلی باز میگردد، مسئله بعدی مدیریت دولتی که بنگاههای کوچک را با مشکلات بسیاری روبرو انجام میدهد و باید برای رفع این مشکلات راهکاری اساسی پیدا کرد چرا که با رفع این موانع امکان عبور از تحریمهای جدید وجود خواهد دارای بود.
انتقاد از عدم پرداخت بهموقع مطالبات قطعهسازان
از جهات دیگر، لازم هست به این نکته توجه شود که عدم پرداخت بهموقع مطالبات قطعهسازان و نیز واردات کالاهایی که در داخل تولید میشوند، به واحدهای تولیدی آسیب جدی وارد انجام میدهد.
*در صورتی که شرکتهای خارجی در تامین قطعات همکاری نکنند، رفع موانع داخلی چارهساز خواهد بود؟
برای حل این مشکلات، نیاز به همکاری و حمایت بیشتر داریم تا بتوانیم در سطح داخلی، فرآیند تولید را تسهیل کرده و از ایجاد تاخیر در تحویل قطعات و محصولات نهایی جلوگیری کنیم.
اگر قطعات به موقع تامین نشود، قیمت خوردو افزایش زیادی خواهد یافت
اگر تحریمهای داخلی برطرف نشود، نه تنها تولید دچار اختلال خواهد گردید، بلکه قیمتها نیز بهشدت افزایش خواهد یافت. در صورتی که شرایط بهگونهای پیش رود که نتوانیم بهموقع قطعات مورد نیاز را وارد یا تولید کنیم، ممکن هست قیمت خودروهای داخلی بهطور قابل توجهی افزایش یابد و این امر به معنای توقف تولید خواهد قرار دارای بود.
با فعال شدن مکانیسم ماشه، بدون شک قیمت تمامشده خودرو تحت تأثیر قرار خواهد گرفت، چرا که تحریمهای جدید روی نرخ ارز اثر خواهند گذاشت و با بالا رفتن قیمت ارز، هزینه مواد اولیه افزایش خواهد یافت. این تغییرات سرانجام به افزایش قیمت نهایی خودروها منجر خواهد گردید.
دولت از دخالت مستقیم در فرآیند تولید خودرو خودداری کند
*با توجه به مشکلات موجود شما چه راهکاری را برای عبور از شرایط کنونی پیشنهاد میکنید؟
پیشنهاد من این هست که دولت از دخالت مستقیم در فرآیند تولید خودرو خودداری کرده و اجازه دهد که بخش خصوصی بدون محدودیتهای داخلی به فعالیت خود ادامه دهد. در شرایط فعلی، اگر تحریمهای داخلی حل شود، ما میتوانیم بهخوبی با تحریمهای خارجی مقابله کرده و تولید را به سطح قابل قبولی برسانیم. اگر چه شرایط دشوار هست، اما با حمایت و همدلی میتوانیم بر مشکلات فائق آییم.
البته، در صورت همکاری نکردن یا خروج شرکای خارجی، در واقع مشکلی نخواهیم دارای بود زیرا راههای جایگزین و همکاری با تأمینکنندگان داخلی را پیدا کردهایم. اما، متأسفانه مانع اصلی تاکنون، همان تحریمهای داخلی بوده هست که نیازمند توجه و حل فوری هست.
دیدگاهها