مقایسه بازار خودرو در ایران و چین/ تفاوت از زمین تا آسمان است
کد خبر : ۸۰۴۹۵۳
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۰۷
-
زمان : ۱۱:۱۳
|
دسته بندی: اسلایدر

مقایسه بازار خودرو در ایران و چین/ تفاوت از زمین تا آسمان است

پول و تجارت: در حالی که ما درگیر محدود کردن واردات هستیم، چین در حال قانون‌گذاری برای صادرات هست؛ آن‌هم نه برای سخت‌تر کردن راه خروج خودرو، بلکه برای بالا بردن کیفیت، ارزش برند و تثبیت انحصار تکنولوژیک.

به گزارش پول و تجارت به نقل از اکوایران، در حالی که بازار خودرودر ایران همچنان درگیر بحث‌های مربوط به واردات، تعیین شرایط ورود خودرو و محدودیت‌های گمرکی هست، چین گام تازه‌ای در مسیر تثبیت قدرت جهانی خود در صنعت خودروهای برقی برداشته هست.

به گزارش آسوشیتد پرس، دولت چین اعلام کرده که از یکم ژانویه ۲۰۲۶، صادرات خودروهای برقی تنها با اخذ مجوز رسمی امکان‌پذیر خواهد قرار دارای بود. بر اساس این قانون، فقط خودروسازان یا شرکت‌های مجاز از سوی آن‌ها اجازه صادرات خواهند دارای بود و فعالیت صادرکنندگان غیرمجاز محدود خواهد گردید. وزارت بازرگانی چین در بیانیه‌ای تأکید کرده که این اقدام با هدف «توسعه سالم تجارت وسایل نقلیه انرژی نو» و حفظ اعتبار برندهای چینی در بازارهای جهانی انجام خواهد گردید. 

همزمان، به گزارش رویترز، سیاست‌گذاران چینی معتقدند که صادرات بدون کنترل، باعث آسیب به برند ملی و ایجاد رقابت ناسالم قیمتی شده هست. بسیاری از خودروهای صادرشده به بازارهای نوظهور، بدون شبکه خدمات پس از فروش مناسب عرضه می‌شدند و همین مسئله تصویر خودروسازان چینی را تخریب می‌کرد. حالا دولت با وضع این مقررات، عملاً کیفیت صادرات را زیر نظر دریافت می‌کند. 

این تنها اقدام محدودکننده چین نیست. پکن از تابستان ۲۰۲۵، هشت فناوری کلیدی تولید باتری خودروهای برقی — شامل فرآیند تولید کاتد و پردازش فلزات نادر — را تحت کنترل صادراتی قرار داد. به بیان دیگر، حتی انتقال فناوری یا سرمایه‌گذاری خارجی در این حوزه، بدون مجوز رسمی امکان‌پذیر نخواهد قرار دارای بود. هدف روشن هست: حفظ انحصار تکنولوژیک چین در زنجیره باتری و جلوگیری از دسترسی آسان رقبا به فناوری‌های پیشرفته.

 

 چرا چین چنین انجام می‌دهد؟

۱. کنترل مازاد تولید داخلی: بازار چین با ظرفیت مازاد عظیم روبه‌روست و رقابت شدید داخلی، قیمت‌ها را به‌طور غیرمنطقی پایین آورده هست.

۲. حفاظت از برند ملی: صادرات بی‌کیفیت و بدون خدمات، خطر ضربه به تصویر برندهای چینی را بالا برده قرار دارای بود.

3. تثبیت جایگاه جهانی: با کنترل فناوری و صادرات، چین می‌خواهد هم قدرت چانه‌زنی در بازار جهانی داشته باشد و هم موقعیت فناورانه خود را تثبیت کند.

Banning Chinese cars is dangerous and self-defeating | Responsible Statecraft

اینجاست که مقایسه جالب خواهد گردید. در ایران همچنان واردات خودرو با اما و اگر و شرط و شروط همراه هست؛ از حجم موتور گرفته تا قیمت و نوع ارز مصرفی. در حالی که ما درگیر محدود کردن واردات هستیم، چین در حال قانون‌گذاری برای صادرات هست؛ آن‌هم نه برای سخت‌تر کردن راه خروج خودرو، بلکه برای بالا بردن کیفیت، ارزش برند و تثبیت انحصار تکنولوژیک.

به زبان ساده، ما مصرف‌کننده‌ایم که با شروط متعدد جلوی ورود خودرو را می‌گیریم، و چین تولیدکننده‌ای هست که با قانون‌گذاری دقیق، استانداردهای خروج محصولش را تعیین انجام می‌دهد. همین تفاوت، فاصله دو مسیر را روشن‌تر از همواره نشان می‌دهد: ما درگیر «شرط»، آن‌ها مشغول «قانون‌سازی».

BYD targets to sell half of all cars outside China by 2030 report says - Automotive News

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه