به گزارش پول و تجارت به نقل از پدال، اندک نمونههای وارد شده از تویوتا کرولا و کیا اپتیما K ۵ و هیوندای الانترا طی ماههای اخیر، پیشرانههای ضعیف و امکانات حداقلی دارند. این شرایط احتمالا با ورود K ۳ تغییر خواهد کرد و امکانات معمول در خودروهای استاندارد دنیا برای مشتری ایرانی ارایه خواهد گردید.
کیا موتورز کره جنوبی، در ایران با خودروی پراید معرفی گردید؛ اما امروزه با محصولاتی متنوع در کلاس بدنههای متفاوت، برندی مشهور برای خریداری داخلی محسوب خواهد گردید. این مجموعه، در سال ۱۹۴۴ و حدود ۷۲ سال پیش بنیان نهاده گردید؛ اما در بیست سال اول، بر تولید کامیون و موتورسیکلت با تکیه بر محصولات ژاپنی تمرکز دارای بود. اولین خودروی تولید انبوه کیا، بر اساس مدلی از مزدا در سال ۱۹۷۳ شکل گرفتو حالا با کارخانههای متعدد در سراسر دینا، مستقل از برندهای خارجی فعالیت انجام میدهد. بیش از ۴۵ درصد از سهام کیا، در اختیار هیوندای هست تا عضو مهم یکی از بزرگترین گروههای خودروسازی دنیا، محسوب شود. مجموع تولیدات کیاموتورز ۳/۵ تا ۴ میلیون دستگاه هست.
در فهرست محصولات کیا، کد K ۴ برای سراتو استفاده شده و K ۳ جایگزین ریو و به نوعی نواده پراید محسوب خواهد گردید. این موضوع، به وضوح ثابت انجام میدهد که اساسا K ۳ و سراتو مشابه نیستند. پلتفرم کیا k ۳ نیز مشابه هیوندای اکسنت هست و با هدف فروش در آسیا، مکزیک و امریکای لاتین تولید خواهد گردید. دیگر موضوع جالب برای این خودرو، استفاده از ۲ نوع بدنه سدان و کراساور هست که هردو امکان داردند برای بازار ایران جالب باشند. ظاهرا کیا K ۳ با قطعات چینی در مکزیک مونتاژ خواهد گردید و عملا خط تولید آسیایی ندارد. باتوجه به عرضهی پرتعداد K ۳ در کشورهای خاورمیانه، فرایند واردات این خودرو از طریق امارات به ایران چندینان مشکل نخواهد قرار دارای بود.
از سال ۲۰۱۹ تا کنون، کیا k ۳ درحال تولید هست و به همین دلیل، سبک طراحی قدیمیتر نسبت به محصولات مدرن کیا مثل اپتیما K ۵ دارد. کیا K ۳ در بازار امریکای لاتین، امارات و چین، تفاوتهایی از نظر جلوپنجره و ابعاد چراغها دارد. برای این مطلب، از تصاویر مربوط به نسخه امارات استفاده شده هست.
اگر فیسلیفت ۲۰۲۴ کیا وارد ایران شود، کشیدگی چراغهای اصلی تا طرفین سپر خواهد دارای بود و سبک طراحی پژو را تقلید خواهد کرد. این مدل، جلوپنجره باریک و حس اسپرت با المانهای جوانپسند خواهد دارای بود. کیا K ۳ جدید، حجمدهی جالب توجه سپر و درپوش موتور را با هدف افزایش ظاهری در ابعاد خودرو ارایه انجام میدهد؛ اما حفرهی بزرگ و بالچههای عمودی داخل سپر، اغراقشده به نظر میرسند.
در نمای جانبی، ادوات پلاستیکی در قاب گلگیر، فریم پنجره و رکاب، کیا K ۳ را خودرویی اقتصادی نشان میدهند. حتی خطوط روی بدنه و حجمدهی پیچیده نیز برای این بخش از خودرو استفاده نشده هست. رینگهای ۱۷ اینچ آلومینیوم با طرح اسپرت و کشیدگی جذاب سقف تا انتهای بدنه، نکات مثبت کیا K ۳ هستند.
از دید پشت، پیوستگی به چراغها به کیا k ۳ اضافه شده و حس یک خودروی مدرن را تداعی انجام میدهد. سپر پلاستیکی سیاه و نصب پلاک در پایین، مشابه خودروهای قدیمی بازار جهانی، همچنان در K ۳ وجود دارد. فرم کلی بدنه باتوجه به کلاس قیمتی این خودرو، قابل قبول هست، اما سادگی درپوش صندوق و پرهیز از خطوط حجمدهنده، ارزش طراحی کیا کی ۳ را پایین میآورد.
کیا K ۳ سدان با طول ۴،۵۴۵ و عرض۱،۷۶۵ و ارتفاع ۱،۴۷۵ و فاصله محوری ۲،۶۷۰ میلیمتر تولید خواهد گردید. این خودرو تقریبا از تمام ابعاد، مشابه سمند هست، اما عرض کمتر دارد.
نمایشگر بزرگ و پیوسته با پنل پشت فرمان، برای سدان اقتصادی در کلاس کیا K ۳ فراتر از انتظار هست. این موضوع به تنهایی امکان داردد برتری خودروی مذکور نسبت به رقبای چینی را نشان دهد.
چرم و مواد نرم در داشبورد K ۳ دیده نخواهد گردید. شرکت سازنده تلاش کرده هست با ترفندهای ساده مثل تغییر رنگ بخش میانی، جذابیت در کابین را افزایش دهد. طرح فرمان با کمترین هزینه، جالب ظاهراً و حس یک خودروی مدرن را برای راننده تداعی انجام میدهد؛ اما کلیدهای پلاستیکی و پنل دکمههای داشبورد، کاملا اقتصادی ساخته شدهاند.
دو نمایشگر پیوسته، ۱۰/۲۵ اینچ برای سیستم مدیا و ۴/۲ اینچ برای اطلاعات پشت فرمان هستند. کیا K ۳ از استارت دکمهای و ترمز پارک برقی استفاده انجام میدهد، اما طبیعتا مجهز به گیربکس الکترونیک نیست و از اهرم ساده برای تغییر عملکرد جعبه دنده بهره میبرد.
کیا K ۳ برای ۴ سرنشین بلندقد فضای کافی فراهم انجام میدهد. صندلیهای این خودرو راحتی خیلی خوبی دارند، اما خبری از چرم باکیفیت برای غالب مدلها نیست و فقط نسخهی GT لاین شرایط بهتری دارد. حتی داخل تودریها نیز مواد نرم و مبله، کمحجم هستند، اما تزئینات نقرهای وجود دارند. کیا کی ۳ سدان از صندوق عقب ۵۴۴ لیتر استفاده انجام میدهد که برای خودرویی در کلاس سدان کامپکت، فراتر از انتظار هست.
سه نوع قوای محرک برای K ۳ در بازار جهانی وجود دارند و ظاهرا، ضعیفتری نسخه وارد ایران خواهد گردید. این مدل مجهز به موتور ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی با ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتنمتر گشتاور هست. کیا K ۳ با مشخصات فوق، برای رسیدن با سرعت صد کیلومتر برساعت، ۱۲ ثانیه زمان میبرد و حدود ۷ لیتر در صد کیلومتر، مصرف سوخت دارد.
نسخهی اصلی در بازار جهانی از موتور ۱/۴ لیتر توربوشارژ، ۱۳۹ اسب بخار قدرت و ۲۱۱ نیوتنمتر گشتاور دریافت میکند. کیا K ۳ توربو همراه گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، در زمان ۱۰ ثانیه با سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و میانگین مصرف سوخت ۵ تا ۶ لیتر در صد کیلومتر فراهم انجام میدهد.
شش کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری الکترونیک و کنترل شروع حرکت در سربالایی، رادار نقطه کور، سنسور پارک جلو و عقب، هشدار خروج از خط، ترمز اضطراری اتوماتیک، اخطار برخورد از جلو با فناوری تشخیص عابر پیاده، سیستم کمک راننده و هدایت بین خطوط، مهمترین امکانات ایمنی کیا K ۳ هستند. نیز فرمان کمکی برقی، پدال تعویض دنده پشت فرمان، کروز کنترل هوشمند با قابلیت کاهش سرعت خودکار، سانروف برقی مخصوص ردیف جلو، استارت دکمهای، ترمز پارک برقی، اتوهلد، شارژر بیسیم تلفن همراه، دوربین عقب، تهویه اتوماتیک، گرمکن فرمان، سردکن و گرمکن برای صندلیهای جلو، صندلی برقی راننده و نور بالای اتوماتیک در کیا K ۳ فول آپشن (GT لاین) دیده خواهد گردید.
دیگر مدلهای کیا کی ۳ در بازار جهانی، شامل موتور ۱/۶ لیتر تنفس طبیعی با ۱۲۰ اسب بخار و ۱۵۴ نیوتنمتر همراه گیربکس دستی ۶ سرعته خواهد گردید. نیز نسخهی مجهز به پیشرانه ۲ لیتر تنفس طبیعی با ۱۵۰ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتنمتر نیز وجود دارد، اما همگی نسبت به کیا K ۳ توربو، کم شتابتر هستند.
در مکزیک مدل پایه با گیربکس دستی ۱۶ هزار دلار امریکا قیمت دارد و برای نسخهی توربو همراه امکانات کامل، ۲۳ هزار دلار پرداخت خواهد گردید. با این شرایط، ضمن توجه به نرخ دلار و عوارض گمرکی مربوط به خودروهای وارداتی، احتمالا برای خرید کیا K ۳ در ایران به بودجهی ۲/۵ میلیارد تومان نیاز هست. هماکنون برای خودروهای دست دوم، مثل هیوندای النترا ۲۰۱۸ یا کیا سراتو ۲۰۱۸ کمکار، حدود قیمت ۳ میلیارد تومان وجود دارد. اندک نمونههای صفر کیلومتر ۲۰۲۴ موجود در ایران هم، ۴ میلیارد تومان قیمتگذاری شدهاند.
مشخصات فنی و امکانات کیا کی ۳ وارداتی |
|||
---|---|---|---|
حجم موتور |
۱۴۹۷ سی سی |
ایربگها |
راننده، سرنشین جلو، جانبی و پردهای |
نوع موتور |
تنفس طبیعی (Smartstream MPi) |
سیستمهای کمکی راننده |
کروز کنترل تطبیقی، کمکی حرکت بین خطوط، هشدار خروج از خط |
حداکثر توان |
۱۱۵ اسب بخار در ۶۳۰۰ دور در دقیقه |
ترمز و پایداری |
ABS ESC HAC ترمز پارک برقی با اتوهلد |
حداکثر گشتاور |
۱۴۴ نیوتنمتر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه |
صفحه نمایش |
۱۰.۲۵ اینچی هوشمند لمسی |
گیربکس |
IVT (CVT) |
امکانات کابین |
سانروف، ورود بدون کلید، استارت دکمهای، تهویه اتوماتیک، صندلی چرم |
ابعاد (طول/عرض/ارتفاع) |
۴۶۶۶ / ۱۷۸۰ / ۱۴۵۰ میلیمتر |
سایر موارد |
سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دنده عقب، اتولایت، چراغهای LED |
فاصله بین دو محور |
۲۷۰۰ میلیمتر |
رنگهای قابل عرضه |
سفید صدفی، مشکی، خاکستری تیره، آبی یاقوتی و... |
حداکثر سرعت |
۱۹۰ کیلومتر بر ساعت |
دیدگاهها