تعویق خصوصی‌سازی سایپا ، دلیل یا بهانه؟
کد خبر : ۸۰۵۴۷۶
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۰۸
-
زمان : ۱۶:۰۰
|
دسته بندی: اسلایدر

تعویق خصوصی‌سازی سایپا ، دلیل یا بهانه؟

واگذاری شتاب‌زده سایپا می‌تواند به زیان بیت‌المال تمام شود. وی تاکید کرده هست که حذف قیمت‌گذاری دستوری، پیش‌شرط مهمی برای واقعی‌سازی ارزش سهام هست؛ چراکه در شرایط فعلی، زیان‌ده بودن شرکت‌ها مانع از تحقق ارزش واقعی آنها در بازار سرمایه شده هست.

به گزارش پول و تجارت روزنامه اعتماد نوشت: تعویق شش‌ ماهه خصوصی‌سازی سایپا، به موضوعی محوری در صنعت خودرو و اقتصاد کشور تبدیل شده هست؛ تصمیمی که از یک‌سو می‌تواند مانع تکرار اشتباهات گذشته در خصوصی‌سازی‌های شتاب‌زده شود و ازسوی دیگر، ضرورت بازنگری در شیوه واگذاری دارایی‌های بزرگ ملی را یادآور می‌سازد. این تجربه‌های تلخ که در سال‌های گذشته از واگذاری بنگاه‌های اقتصادی بزرگ به‌جا مانده، نشان می‌دهد بی‌توجهی به اهلیت خریداران، شفافیت ناکافی در ارزش‌گذاری و اجرای عجولانه، نه‌ تنها به ارتقای کارایی منجر نشد، بلکه زیان‌های سنگینی را به بیت‌المال و سهامداران تحمیل کرد.

اکنون سایپا به عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور، در مرکز توجه افکار عمومی و تصمیم‌سازان قرار دارد. با ارزش دارایی برآوردی چندین هزار میلیارد تومانی و نقشی کلیدی در اشتغال و تولید، هرگونه تصمیم‌گیری درباره واگذاری آن می‌تواند پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی گسترده‌ای داشته باشد، به همین دلیل، تعویق خصوصی‌سازی نه نشانه عقب‌ماندگی، بلکه اقدامی احتیاطی برای حفظ منافع ملی و جلوگیری از تکرار خطاهای گذشته تلقی خواهد گردید.

ضرورت پرهیز از شتاب‌زدگی

واگذاری شرکت‌های بزرگی همچون سایپا بدون اصلاح بسترهای قانونی و اقتصادی، در واقع به معنای واگذاری با قیمتی کمتر از ارزش واقعی هست. در این میان علی‌اکبر رنجبرزاده، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس هشدار داده هست که واگذاری شتاب‌زده سایپا می‌تواند به زیان بیت‌المال تمام شود. وی تاکید کرده هست که حذف قیمت‌گذاری دستوری، پیش‌شرط مهمی برای واقعی‌سازی ارزش سهام هست؛ چراکه در شرایط فعلی، زیان‌ده بودن شرکت‌ها مانع از تحقق ارزش واقعی آنها در بازار سرمایه شده هست. رنجبرزاده با اشاره به ارقام دقیق، یادآور خواهد گردید که سایپا در صورت اصلاح قیمت‌گذاری می‌تواند ارزشی بالغ بر ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان داشته باشد؛ درحالی که در شرایط کنونی، واگذاری آن می‌تواند تا ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان زیان به بیت‌المال وارد کند. این تفاوت عظیم، به ‌خوبی نشان می‌دهد چرا شتاب‌زدگی در واگذاری نه ‌تنها به نفع سهامداران و اقتصاد کشور نیست، بلکه منابع عمومی را به حراج خواهد گذاشت.

تصمیم دولت برای تعویق واگذاری

بهنام رضوانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با تاکید بر همین نکته، تصریح کرده هست که تعویق شش‌ ماهه خصوصی‌سازی سایپا اقدامی برای جلوگیری از زیان سهامداران و حفظ منافع ملی هست. وی خاطرنشان کرده هست که واگذاری در شرایط فعلی به معنای فروش دارایی‌های ملی با قیمت نازل و شرایط اقساطی خواهد قرار دارای بود که نه برای دولت سودی دارد و نه برای مردم. رضوانی هشدار داده هست که واگذاری سایپا در شرایط تحریم و محدودیت‌های اقتصادی، تبعات جبران‌ناپذیری به همراه خواهد دارای بود، به همین دلیل، دولت با تصمیمی حساب ‌شده، روند خصوصی‌سازی را متوقف کرده تا بسترهای شفاف و مطمئن‌تری برای اجرای آن فراهم شود. وی یادآور شده هست که سایپا تنها یک بنگاه اقتصادی نیست، بلکه با داشتن ده‌ها هزار پرسنل و نیروی متخصص، بخشی از هویت صنعتی کشور را دربر دارد و نمی‌توان بدون بررسی دقیق، سرنوشت آن را به تصمیمات عجولانه سپرد.

اهمیت ارزش‌گذاری دقیق

ازسوی دیگر، مصطفی پوردهقان، دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس بر لزوم ارزش‌گذاری صحیح دارایی‌ها تاکید کرده هست. وی تصریح کرده هست که دولت باید پیش از هرگونه واگذاری، اهلیت خریداران را بسنجد و از تضییع حقوق سهامداران جلوگیری کند. به گفته وی، اگرچه خصوصی‌سازی می‌تواند به ارتقای کیفیت، افزایش رقابت‌پذیری و دسترسی به فناوری‌های نوین منجر شود، اما تحقق این اهداف تنها زمانی ممکن هست که روند واگذاری در مسیری شفاف و صحیح اجرا شود. پوردهقان با اشاره به انحصار دیرینه در بازار خودرو، یادآور شده هست که خصوصی‌سازی می‌تواند راهکاری برای خروج از این وضعیت باشد، اما تعجیل در این مسیر نه ‌تنها کارآمد نیست بلکه دستاوردی جز افزایش رانت و نارضایتی عمومی نخواهد دارای بود.

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه