به گزارش پول و تجارت، امیرحسن کاکائی، کارشناس صنعت خودرو و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، در بخشی از بیان کردوگوی خود با پول و تجارت درباره پیامدهای بازگشت تحریمها و تاثیر آن در صنعت خودرو بیان کرد: آنچه مسلم هست، احتمال دارد که صنعت خودرو از دو جهت با آسیب جدی مواجه شود. نخست، به خاطر عدم همکاری مجدد خودروسازان و قطعهسازان خارجی با شرکتهای داخلی، و دوم، کاهش درآمد ارزی کشور. برای درک بهتر این موضوع، امکان دارد به وضعیت تأمین ارز از ابتدای سال جاری اشاره کرد؛ در این مدت ما شاهد کمبود شدید ارز بودیم.
وی ادامه داد: این کمبود، حتی پیش از بازگشت رسمی تحریمها، نشاندهنده فشاری هست که رفتهرفته بر درآمد ارزی کشور وارد خواهد گردید. با کاهش درآمد ارزی، منابع لازم برای واردات مواد اولیه در اختیار خودروسازان و قطعهسازان قرار نمیگیرد، که این امر به نوبه خود منجر به کاهش تولید، افت کیفیت و توقف نوآوری در این صنعت خواهد گردید.
راه های دور زدن تحریم ها با هزینه های بالا همراه هستند
این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: در مجموع این موضوع را باید در نظر گرفت که میزان این تأثیرگذاری به شدت و نوع تحریمهای جدید بستگی دارد. اگرچه همواره راههایی برای دور زدن تحریمها وجود دارد، اما این راهها اغلب با هزینههای بالا و محدودیتهای بیشتری همراه هستند.
وی در پاسخ به این سوال که چندین مدعی هستند تاثیر تحریم ها چندان جدی نیست را می پذیرید بیان کرد: به طور قطع، تأثیر تحریمهای جدید به مرور زمان آشکار خواهد گردید. با کاهش درآمد ارزی، هزینههای تولید افزایش مییابد که به طور مستقیم بر قیمت نهایی کالاها و خدمات تأثیر میگذارد. بنابراین، هرچه تحریمها سختتر شوند، هزینهها و بنابراین تورم نیز افزایش خواهد یافت.
کاکایی افزود: با این شرایط امکان دارد بیان کرد هرچند ما از ابتدای سال جاری شاهد پیشخور شدن اثرات تحریم بودیم، اما در مجموع باید بیان کرد در طولانی مدت این اثرات افزایش خواهد یافت.
دیدگاهها