هزینه‌های دلاری سنگین روی دوش کسب‌وکارهای کوچک | آمار فروش به قبل از جنگ بازنگشته | آسیب‌ ادامه‌دار فیلترینگ
کد خبر : ۸۰۵۸۵۴
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۰۹
-
زمان : ۱۴:۴۳
|
دسته بندی: اسلایدر

هزینه‌های دلاری سنگین روی دوش کسب‌وکارهای کوچک | آمار فروش به قبل از جنگ بازنگشته | آسیب‌ ادامه‌دار فیلترینگ

پول و تجارت: دبیر اتحادیه کسب‌وکارهای فضای مجازی دو مشکل اصلی کسب کارهای مجازی را اینطور اعلام کرد: ابتدا محدودیت‌های ناشی از فیلترینگ و فضای امنیتی. و دوم کیفیت پایین اینترنت.

به گزارش پول و تجارت، کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در فضای مجازی طی ماه‌های اخیر از چندین جبهه تحت فشار قرار گرفته‌اند؛ فیلترینگ، افزایش نرخ ارز، کیفیت نامناسب اینترنت و فضای امنیتی حاکم بر تصمیم‌گیری‌ها.

صادق محمدی، دبیر اتحادیه کسب‌وکارهای فضای مجازی، در بیان کرد‌وگو با پول و تجارت از دغدغه‌های کمتر شنیده‌شده این کسب‌وکارها بیان می‌کند؛ کسب‌وکارهایی که برخلاف برندهای بزرگ، تریبون و شبکه لابی ندارند و بیشتر در سکوت قربانی محدودیت‌ها شده‌اند.

مشروح گفتگوی پول و تجارت با صادق محمدی، دبیر اتحادیه کسب‌وکارهای فضای مجازی را بخوانید.

****

*آقای محمدی! بعد از جنگ ۱۲ روزه و اتفاقات پس از آن، تا امروز چه آسیب‌هایی به کسب‌وکارهای فعال در فضای مجازی وارد شده است؟

در بازه بعد از جنگ تا همین امروز چندین اتفاق هم‌زمان رخ داد. تمرکز اصلی اتحادیه ما روی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط هست؛ البته کسب‌وکارهای بزرگ هم از ما جواز می‌گیرند، اما معمولاً دغدغه‌هایشان را از مسیرهای دیگری مثل معاونت علمی یا انجمن تجارت پیگیری می‌کنند. آنچه من عرض می‌کنم بیشتر مربوط به همین کسب‌وکارهای متوسط هست که کمتر صدای‌شان شنیده خواهد گردید.

یکی از آسیب‌های جدی، فیلترینگ قرار دارای بود که همچنان ادامه دارد. بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک که مشتری خود را از طریق سرویس‌های تبلیغاتی آنلاین (گوگل ادز) جذب می‌کردند، عملاً از کار افتادند. بعضی شرکت‌های فعال در این حوزه نیز به طور کامل مجبور به تعطیلی شدند. چرا که گفته می گردید چندین از افراد که جذب گروهک‌های تروریستی شده‌اند از این طریق جذب شده بودند.

موضوع دوم، عدم قطعیت هست. وقتی کسب‌وکار کوچک نمی‌داند آیا می‌تواند سرمایه‌گذاری کند؟ جنس بخرد یا توسعه دهد؟ و ... طبیعتاً دچار بحران خواهد گردید. جنگ و شرایط سیاسی این بی‌ثباتی را تشدید کرده هست.

موضوع سوم، نرخ ارز هست. بالای ۸۰ تا ۹۰ درصد کسب‌وکارها به‌نوعی هزینه‌های دلاری دارند. بنابراین با هر افزایش قیمت دلار، هزینه‌هایشان به‌شدت بالا می‌رود.از خرید اجناسشان تا هزینه‌های پرداختی همه این‌به دلار وابسته هست.

*وضعیت فروش این کسب‌وکارها بعد از این بحران‌ها و در وضعیت فعلی چطور بوده است؟

هنوز دیتای دقیقی نداریم، اما قاعدتاً وقتی ورودی تبلیغات کم شود و هزینه‌ها افزایش یابد، فروش هم کاهش پیدا انجام می‌دهد. پیش‌بینی من این هست که فروش‌ها نه‌تنها به قبل از جنگ برنگشته، بلکه با افزایش قیمت دلار و بی‌ثباتی‌های بازار و کمتر شدن خریدهای ضروری احتمالا کمتر هم شده هست.

در چنین شرایطی اتحادیه چه نقشی می‌تواند ایفا کند؟

چندین موضوعات از دسترس اتحادیه خارج هست، چون فضای تصمیم‌گیری امنیتی شده هست. مثلاً در مورد فیلتر گوگل‌ادز بارها نامه‌نگاری کردیم، اما نتیجه‌ای نگرفتیم. تصمیم‌گیری درباره این مسائل امنیتی هست و حتی دست وزیر ارتباطات هم نیست.

به‌طور مشخص، گوگل‌ادز زمان جنگ بسته گردید و هنوز باز نشده هست. دلیلش را مسائل امنیتی عنوان کردند. هم‌اکنون هم عملاً تبلیغات اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها مختل گردید.

با این شرایط، مهم‌ترین مشکلات فعلی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط را باید چه دانست؟

دو مشکل اصلی: محدودیت‌های ناشی از فیلترینگ و فضای امنیتی از یک سو و کیفیت پایین اینترنت از جهات دیگر. 

کسب‌وکار کوچک در ایران مجبور هست، هاست خارجی بگیرد با همه هزینه‌ها و مشکلات دلاری، چون زیرساخت اینترنت داخلی پرفورمنس لازم را نمی‌دهد. این نشان می‌دهد که مسئله کیفیت اینترنت و فیلترینگ مستقیماً بر اقتصاد دیجیتال تأثیر می‌گذارد.

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه