تصویب بیانیه حکمرانی و تغییر چارت اتاق ایران
کد خبر : ۸۰۶۲۹۴
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۱۰
-
زمان : ۱۶:۵۲
|
دسته بندی: اسلایدر

تصویب بیانیه حکمرانی و تغییر چارت اتاق ایران

پول و تجارت: کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران از تصویب بیانیه حکمرانی اتاق ایران خبر داد.

به گزارش پول و تجارت به نقل از ایسنا، عضو هیات رئیسه اتاق ایران از تصویب بیانیه حکمرانی اتاق ایران خبر داد و از تنظیم‌گری، توسعه روابط و تجارت خارجی، تأثیرگذاری بر جامعه، توسعه عضویت و توسعه خدمات به عنوان پنج راهبرد اساسی بیانیه حکمرانیاتاق ایراننام برد.

کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و قائم‌مقام دبیر شورای بیان کرد‌وگوی دولت و بخش خصوصی - روز پنج‌شنبه در دومین روز گردهمایی مسئولین دبیرخانه‌های شورای بیان کرد‌وگوی اتاق‌های استانی که در مشهد مقدس در حال برگزاری هست، با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی ایران فدراسیونی از طیف گسترده‌ای از مجموعه‌ها شامل اتاق‌های استانی، اتاق‌های مشترک و تشکل‌های اقتصادی ملی و استانی هست، بیان کرد: اتاق ایران در اداره همه این ظرفیت‌های عظیم دارای نقش ستادی هست و همواره در همه این سال‌ها این دغدغه وجود داشته که یک مانیفست کلی داشته باشد.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران از مطالعه تطبیقی بر روی ساختارهای حقوقی، منابع مالی و تجارب زیسته اتاق‌های بازرگانی ۴۰ کشور خبر داد و بیان کرد: اتاق ایران به الگوی اتاق‌های اوراسیایی و آسیایی نزدیک هست که البته الگوی خوبی نیز هست. اتاق ایران کاملا مستقل هست و دارای جایگاه قانونی هست و ارکان آن با برگزاری انتخابات تعیین می‌شوند. به همین خاطر هست که اصرار داریم در بحث و بررسی که در مجلس شورای اسلامی بر روی قانون اتاق ایران در حال انجام هست، چنانچه قرار نیست این اصلاح قانون به چابک‌سازی اتاق کمک کند، لطف کنند و اصلا به قانون اتاق دست نخورد.

کاشفی از تعیین چندین گروه دانشگاهی به منظور انجام مطالعه و ارائه تحقیقی درباره سناریوهای رابطه اتاق با دولت، عمق نقش‌آفرینی اتاق در روابط خارجی و تعیین میزان ورود اتاق بازرگانی به حوزه‌های اجرایی و مشورتی و ... خبر داد و بیان کرد: به تازگی بیانیه حکمرانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به تصویب رسید که این بیانیه حکمرانی، چارچوب‌ها و نقشه راه اتاق‌های بازرگانی تا دو دهه آینده را تعیین کرده هست. 

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اعلام اینکه چارت سازمانی اتاق ایران متناسب با بیانیه حکمرانی اتاق در حال تغییر هست؛ افزود: نیز برنامه شش ساله اتاق ایران در حال تدوین هست تا اتاق بر اساس چارت و مانیفست اصلی بیانیه حکمرانی، بتواند با برنامه حرکت کند.

کاشفی از تنظیم‌گری، توسعه روابط خارجی و تجارت خارجی، تأثیرگذاری اتاق بازرگانی بر جامعه، توسعه عضویت و توسعه خدمات به عنوان پنج راهبرد اساسی بیانیه حکمرانی اتاق بازرگانی ایران نام برد و تاکید کرد: تنظیم‌گری با ارکان دولتی، حاکمیتی و اعضا و فعالان بخش خصوصی، اصلی‌ترین محور در بیانیه حکمرانی اتاق ایران هست که در محدوده وظایف و ماموریت‌های شوراهای بیان کرد‌وگوی دولت و بخش خصوصی ملی و استانی وجود دارد. 

او با تأکید بر اینکه هیچ نهاد بخش خصوصی دیگری جز اتاق بازرگانی در ایران وجود ندارد که وظیفه توسعه روابط خارجی به آن داده شده باشد، درباره تاثیر اتاق بازرگانی بر جامعه نیز بیان کرد: متاسفانه امروز سازوکارهای ارتباطی خوبی با جامعه نداریم و بعضا تصویر درستی از اتاق در سطح جامعه بازنمایی نشده هست.

کاشفی در ادامه اشاره به توسعه عضویت در اتاق ایران به عنوان یکی ارکان اساسی در بیانیه حکمرانی اتاق ایران، به موضوع توسعه خدمات پرداخت و بیان کرد: اتاق بازرگانی یک نهاد تسهیل‌گر هست. اتاق مجموعه‌ای نیست که فقط وظیفه نظارتی داشته باشد بلکه هر قدر در توسعه خدمت‌محور موفق باشیم، در توسعه عضویت هم توفیق بیشتری خواهیم دارای بود.

کاشفی، شورای بیان کرد‌وگوی دولت و بخش خصوصی را منحصربه‌فردترین کارگروه تخصصی در کشور هم به لحاظ ترکیب اعضای دولتی و حاکمیتی و هم از نظر جایگاه قانونی دانست و تاکید کرد: انتهای خروجی شوراهای بیان کرد‌وگوی استانی و ملی دولت و بخش خصوصی، بهبود فضای کسب‌وکار هست. 

قائم‌مقام دبیر شورای بیان کرد‌وگوی دولت و بخش خصوصی، در ارائه توصیه‌هایی به مسئولین دبیرخانه‌های شورای بیان کرد‌وگوی اتاق‌های استانی، بر تقویت تیم‌های کارشناسی شوراهای بیان کرد‌وگوی دولت و بخش خصوصی در استان‌ها تاکید کرد و بیان کرد: بودجه مستقلی برای شوراهای بیان کرد‌وگوی دولت و بخش خصوصی استانی اختصاص داده شده هست؛ بنابراین انتظار می‌رود که اتاق‌های استانی به تکمیل تیم کارشناسی شورای بیان کرد‌وگوی دولت و بخش خصوصی در استان عنایت داشته باشند.

بنا بر اعلام اتاق بازرگانی ایران، او بر ارتباط مستمر بین دبیرخانه‌های شوراهای بیان کرد‌وگوی دولت و بخش خصوصی با تشکل‌های اقتصادی و کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران تاکید و بیان کرد: این ارتباط می‌تواند با طراحی و ایجاد یک پلتفرم ارتباطی تقویت شود. این ابتکار علاوه بر اینکه یک علاقه و الفتی بین اعضا برای ارائه خدمت واقعی کمک انجام می‌دهد، به توسعه خدمت‌محور و توسعه عضوگیری اتاق نیز کمک انجام می‌دهد.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: اتاق‌ بازرگانی هر اظهارنظری که مطرح انجام می‌دهد باید به صورت کامل کارشناسی شده‌ باشد. بنابراین لازم هست موضوعات به صورت حرفه‌ای و کامل در صحن شورای بیان کرد‌وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح شوند.

کاشفی بر توسعه و تعمیق ارتباط روسای اتاق‌های استانی و به دنبال آن دبیرخانه‌های شوراهای بیان کرد‌وگوی دولت و بخش خصوصی در استان‌ها با استانداران و مسئولان ارشد اجرایی استان‌ها تاکید کرد و افزود: هر قدر این ارتباطات بیشتر تقویت شود، خروجی شوراهای بیان کرد‌وگوی دولت و بخش خصوصی هم بالاتر می‌رود.

قائم‌مقام دبیر شورای بیان کرد‌وگوی دولت و بخش خصوصی در پایان بیان کرد: بیشترین تمرکز دبیرخانه‌های شوراهای بیان کرد‌وگوی دولت و بخش خصوصی سراسر کشور بر روی حوزه تنظیم‌گری باشد. شاید در یک دهه اخیر، اصلی‌ترین خروجی اتاق‌های بازرگانی، قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار بوده هست که از دل آن، شورای بیان کرد‌وگوی دولت و بخش خصوصی بیرون آمد و در سطح کل کشور گسترده گردید.

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه